Igangsætning for/imod

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. februar 2013

Anonym trådstarter

Amandas-mor skriver:

Jeg ved ikke om det her svar virker nedslående og negativt, men jeg vil gerne fortælle min version af igangsættelse.

Jeg blev sat i gang pga bla slem bækkenløsning da jeg ventede min datter og det blev til et mareridt uden lige.

18 timer med vestorm og ubeskrivelige smerter. Veer der kom oveni hinanden uden pause, men alligevel slet ikke gav noget rigtigt. Det var det værste jeg nogensinde har prøvet. Da det endelig var overstået var jeg så dopet af alle de hormoner og alt det smertestillende jeg havde fået at jeg slet ikke kunne fatte noget af hvad der var sket. Nok også pga udmattelse. Jeg gør det aldrig igen. Jeg fik i alt fald de første 8 uger sammen med min datter ødelagt langt hen af vejen pga den oplevelse. Jeg har hørt en anden kvinde beskrive det som "en kemisk voldtægt" og det syntes jeg er den bedste beskrivelse jeg har hørt af det.

Inden igangsættelsen blev jeg slet ikke advaret om de her bivirkninger. Jeg var bare så desperat for at føde pga alle de smerter jeg havde og tænkte at det var en god ide at få det overstået. Efter fødslen tænkte jeg igen og igen at hvis jeg havde vidst de konsekvenser der var forbundet med igangsættelse for mig, så ville jeg tusind gange hellere have holdt ud de relativt få uger der alligevel max var til at kroppen selv gik i fødsel når den var klar.

Nu er jeg gravid i uge 38 i morgen og jeg har bla så slem bækkenløsning at jeg sidder i kørestol pt pga den. Jeg er igen blevet tilbudt igangsættelse, men jeg har nægtet denne gang. Hvor slemme smerterne end er, så ved jeg med mig selv at det er meget værre at skulle igennem endnu en igangsættelse. Jeg har derfor valgt at få JM til at foretage hindeløsning. Første hindeløsning foretages her på næste tirsdag hvor jeg jo altså er i uge 38 (37+ et eller andet) og virker det ikke så gentager hun processen 1-2 gange i ugen indtil det virker. Det virker faktisk i 50 % af tilfældene når man har født før, og det er helt naturligt og uden bivirkninger. Det er helt klart værd at prøve før man griber til kemien. Hvis hindeløsningen ikke virker, så bliver jeg nødt til at tage imod en igangsættelse i uge 42, men jeg har så valgt at få det man kalder for en "ballon-udvidelse" (tror jeg nok det hedder) i stedet for. Det er hvor de indlægger dig i et døgn og gradvist udvider din livmoderhals indtil den er udvidet nok til at de kan tage vandet. Herefter går du jo så i fødsel. Der er jo så en risiko for at du får brug for et ve-drop hvis ikke kroppen selv starter veer op, men man kan i alt fald snakke med dem om at vente så længe som muligt med at sætte ve-droppet op. Man kan i alt fald vente 4-8 timer på kroppens egne veer.

Den plan har jeg det rigtigt godt med, for den giver med din maksimale chance for en naturlig fødsel og nok enda en fødsel før tid eller i alt fald til termin trods alt. Man kan jo også vælge at få ballon-udvidelsen allerede til termin, det vil jeg bare ikke, for jeg vil undgå risikoen for ve-drop så længe som muligt.

Ud over det, så tror jeg ikke det kan skade noget at drikke hindbærblad-te som er et naturmiddel

EDIT: Jeg vil også lige fortælle dig hvis du ikke ved det, at når man har meget slemme smerter så anbefaler lægerne faktisk trods alt stadigvæk at man tager Panodil under graviditeten, idet smerterne stresser kroppen og psyken meget. Du må faktisk godt tage op til max dosis Panodil bare lægen lige har godkendt det inden og det må du gøre dagligt. Det kan godt lige tage toppen af smerterne så du bedre kan være til.

Mange tak for dit meget oplysende svar - jeg havde "heldigvis" efter samtale med fødselslægen også fået opfattelsen af at det kan gå meget grimt til, uden at kunne forudsige det. Han var heldigvis meget ærlig på det område, og var mest til at fraråde det i starten, men efter han undersøgte mig var hans mening helt anderledes, og meget mere positiv for at det kunne lade sig gøre. Jeg hørte dog slet ikke om flere muligheder end de piller man kan få sat op, så tak for din info omkring det, også.

Jeg var til akupunktør igår, og har haft ekstremt mange plukveer siden da - også i sådan grad at jeg er vågnet flere gange i nat. Så jeg tror bestemt hun har hjulpet mig godt på vej mod en naturlig igangsætning nu... og har fået nogle akupressur punkter, som jeg kan mærke også sætter gang i plukveerne når jeg har arbejdet med dem en 5 min. tid. Derudover konstaterede hun også at være sikker på at min problem faktisk drejer sig om en bækkenløsning, men min læge har aldrig gjort noget ud af at få mig nærmere undersøgt, og så er jeg desværre typen der bare går derfra igen og tænker at det nok bare er det så, i stedet for at insistere på mere. Men det kan jo også være ligemeget nu. Smerterne er der, og det må jeg prøve at holde ud lidt endnu...

Har dog ikke bestemt mig for noget endeligt med min tid for igangsætning. Akupunktøren synes jeg ligeså meget skulle arbejde mentalt med at instille mig på at det kunne blive en ligeså god fødsel som sidste gang, og komme væk fra min frygt, som også kan være med til at sætte afstand til den lille og hele oplevelsen af at føde hende. Så det er endnu en ting jeg arbejder med lige nu.

Ønsker alt muligt godt for dig og din kommende bette!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2013

Tona

Anonym skriver:

Mange tak for dit meget oplysende svar - jeg havde "heldigvis" efter samtale med fødselslægen også fået opfattelsen af at det kan gå meget grimt til, uden at kunne forudsige det. Han var heldigvis meget ærlig på det område, og var mest til at fraråde det i starten, men efter han undersøgte mig var hans mening helt anderledes, og meget mere positiv for at det kunne lade sig gøre. Jeg hørte dog slet ikke om flere muligheder end de piller man kan få sat op, så tak for din info omkring det, også.

Jeg var til akupunktør igår, og har haft ekstremt mange plukveer siden da - også i sådan grad at jeg er vågnet flere gange i nat. Så jeg tror bestemt hun har hjulpet mig godt på vej mod en naturlig igangsætning nu... og har fået nogle akupressur punkter, som jeg kan mærke også sætter gang i plukveerne når jeg har arbejdet med dem en 5 min. tid. Derudover konstaterede hun også at være sikker på at min problem faktisk drejer sig om en bækkenløsning, men min læge har aldrig gjort noget ud af at få mig nærmere undersøgt, og så er jeg desværre typen der bare går derfra igen og tænker at det nok bare er det så, i stedet for at insistere på mere. Men det kan jo også være ligemeget nu. Smerterne er der, og det må jeg prøve at holde ud lidt endnu...

Har dog ikke bestemt mig for noget endeligt med min tid for igangsætning. Akupunktøren synes jeg ligeså meget skulle arbejde mentalt med at instille mig på at det kunne blive en ligeså god fødsel som sidste gang, og komme væk fra min frygt, som også kan være med til at sætte afstand til den lille og hele oplevelsen af at føde hende. Så det er endnu en ting jeg arbejder med lige nu.

Ønsker alt muligt godt for dig og din kommende bette!

Det lyder til at du er godt på vej. Min JM anbefalede også akupunktur.

Håber alt går godt

Anmeld

22. februar 2013

twinny

jeg havde en super oplevelse. Jeg frygtede det, da jeg havde hørt om flere dags fødsler.
Men min fødsel var super hård, da min krop ikke var klar. Og jeg havde vestorm, men men men det var en hurtig og dejlig fødsel.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.