Eksperthjælp: Angst efter blødning ved sidste fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.098 visninger
0 svar
0 synes godt om
5. februar 2013

Karina Isolde Balslev

"Angst efter blødning ved sidste fødsel"

Jeg fødte en dreng for 2 år siden og har fået lysten til at få en mere snart, der er bare nogle ting som bekymrer mig.
1: jeg er meget lille af natur( på grænsen til undervægtig) Men jeg fik en meget stor baby 4480 g 57 cm og jeg blev ekstremt stor, jeg tog 30 kg på. Hvad kan jeg gøre for at undgå dette? Jeg lever normalt sundt og under graviditeten spiste jeg alle slags graviditetsvitaminer og mineraler, spiste sundt og holdte mig fra koffeindrikke. Spiste ikke særlig meget sukkerholdigt mad, kun de sidste 2 måneder af graviditeten.

2: jeg fødte 17 dage efter min termin, blev sat i gang på 14 dagen med stikpiller og vandet blev taget på 16 dagen da der ikke skete noget, jeg fik veer med det samme og fødte næste dag efter 16 1/2 time med veer. Jeg styrtblødte og havde en blodsamling i livmoderen, så de kørte mig ned på operationsstuen med det samme og fjernede den blodsamling. Og jeg har fået at vide at fordi det skete første gang, er risikoen højere for at det også sker næste gang, er det rigtigt? Det fylder en del i mine tanker, da jeg mistede 2 liter blod og havde det ret skidt efterfølgende... Er bange for at jeg kan dø næste gang?

3: Jeg havde en lav blodprocent så jeg tog allerede jern fra 8 uge( sagde min læge jeg skulle) Har det noget at gøre med at jeg mistede så meget blod? Og skal jeg så allerede begynde at tage jern nu?

Karinas svar

Kære S

1: Som udgangspunkt er vi designet til at kunne føde vores børn – uanset størrelse.

Udfra det du beskriver om din vægtøgning lyder det som om, at der har været en ubalance i dit nærings ind- /optag eller udskillelse. Jeg vil derfor anbefale dig at finde en ernæringsterapeut som kan hjælpe dig med at få afbalanceret din kost og tilskud allerede inden du bliver gravid – så både du og din kommende baby får de mest optimale livs- og vækstbetingelser og nedsætter risikoen for graviditetsgener.

Du kan finde en ernæringsterapeut i dit område via linket her: http://www.detforening.dk/henviser.htm

2: Jeg kender ikke årsagen til blødningen, der kan være flere årsager (eftervirkninger af igangsættelse? andre indgreb end stikpiller og hindesprængning? Måske var du bange undervejs? Måske blev du kold lige efter dit barns fødsel? Måske blev moderkagens fødsel forceret?) så jeg vil anbefale dig, at få fat på fødselsjournalen (ligger på sundhed.dk), tage kontakt til en jordemoder, evt. privatpraktiserende som har god tid.
Hun kan gennemgå journalen og hjælpe dig med at finde frem til og forklare hvad der ligger til grund for blødningen. Herigennem får du afklaring og kan handle ud fra de oplysninger du får.

Og så er jordemoderen rigtig god til at lytte og hjælpe dig med dine bekymringer og angst og kan henvise dig videre hvis du har brug for yderligere hjælp til at håndtere angst og blive mentalt klar til at tage imod barn nummer to.

En ernæringsterapeut tager også denne forhistorie med i sine overvejelser og kan hjælpe dig med støttende og forebyggende kost og tilskud så risikoen for at det skulle ske igen minimeres.

3: Det er en god idé at få målt både blodprocent og jerndepot hos din egen læge.
Ligger du lavt, hvad rigtig mange kvinder i øvrigt gør, er det helt på sin plads med jerntilskud.
Tag fx Kraüterblut som er let optageligt sammen med c-vitamin (øger optagelsen) og vær tålmodig – selvom du mærker hurtig bedring på dit energi-niveau tager det omkring et halvt år at bygge depoterne op – hvis altså de er lave.
Så bed din læge specifikt om BÅDE at få målt jern-depot OG blodprocent.

Blødningen var ikke foranlediget af det jerntilskud du tog sidst.
Og få taget blodprøver straks så du kan få vished om dine jern-niveauer.

Jeg ønsker dig alt det bedste med at gøre klar til nummer to.

Kærlige hilsner
Karina Isolde

Karina tilbyder alternativ fødselsforberedelse med udgangspunkt i den sunde og naturlige fødsel som individuelle forløb i Gentofte og privat, hold og workshops i København og fødselshjælp i Københavnsområdet.

Se Karinas hjemmeside: TrygFoedsel.dk - her kan du også tilmelde dig nyhedsbrevet og få "3 tips til en tryg fødselsoplevelse" ganske gratis.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.