Sove i egen seng

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. februar 2013

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
modesty skriver:

Jeg ville droppe nat-amningen. Og så ville jeg sørge for at hun ikke falder i søvn ved dit bryst. Hun må gerne være ved at døse hen, men hun skal bemærke at du lægger hende fra dig. 

Ja, det bliver muligvis en kamp, men de to ting kan gøre en forskel. Hun skal være bevidst omkring hvor hun falder i søvn henne, så hun ikke går i panik når hun vågner om natten og du og dit bryst ikke er der. Og så længe du bliver ved med nat-amningen, lærer du henne at det er okay at vågne om natten fordi man får en "belønning".

Men: Dit barn har alderen for separationsangst (hun er en anelse ældre end de typiske 9 mdr., men korrigeret passer det). Og så er det altså tryghed der gælder. Min dreng var i den periode nem at putte, men så vågnede han ved 2-tiden og helvede brød løs. Han ville IKKE sove videre i sin egen seng og faldt først til ro da han kom over hos mig. Så han sov ved mig i cirka en måned - og fra den ene dag til den anden gik det over igen. Jeg gav ham den tryghed han havde brug for i den periode.

Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige med sikkerhed at det er separationsangst der gør sig gældende i din datters tilfælde - men det kunne godt lyde sådan. Og så ville jeg nok vente lidt med ændringer. Hvor lang tid har nætterne været sådan?

Lige en ekstra kommentar ..

I starten da søvnen ændrede sig (vågnede 1-3 gange, fremfor 0 gange + man kunne ikke bare lægge hende i sengen, som man plejede) tænkte jeg, at det var sult (da hun var 5-6mdr), så jeg fyldte på, med mad og bryst løbende hen ad dagen .. Kom frem til, at det var det ikke (altså morgen/middag/aften + et par mellem måltider)
Derefter tænkte jeg, at det måske var tryghed - og der har jeg gjort, som jeg altid har gjort, givet hende tryghed, nærvær, været tilstede når hun/vi har leget, kys, kram, osv ..
Har fået tjekket hendes ører og der var intet

Hun vågner, hvilket er en selvfølge, mindre om natten de dage hun har været hjemme fremfor i DP, samt hun er mere selvstændig - altså alt i alt, har jeg den pige jeg kender hjemme, når hun ikke har været afsted. Og det er jo en selvfølge, så når hun har været afsted, er jeg ekstra meget på, hygger ekstra meget, for at hun får dem tryghed hun har behov for. Hvilket nok ikke er nok i hendes øjn ..

Men åh, det er hårdt - men der er selvfølgelig ingen der har sagt det skulle være nemt vil jo heller ikke undværre det, når det kommer til stykket

Må sætte farmand på arbejde, og smutte en tur til træning når hun skal sove, så mit bryst ikke er til stede .. Har rygrad som en regnorm, og vil jo Olivia hendes bedste - men det bedste er jo, ikke at bruge mig som sut. Det får ingen af os søvn af

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2013

modesty

Lige en ekstra kommentar ..

I starten da søvnen ændrede sig (vågnede 1-3 gange, fremfor 0 gange + man kunne ikke bare lægge hende i sengen, som man plejede) tænkte jeg, at det var sult (da hun var 5-6mdr), så jeg fyldte på, med mad og bryst løbende hen ad dagen .. Kom frem til, at det var det ikke (altså morgen/middag/aften + et par mellem måltider)
Derefter tænkte jeg, at det måske var tryghed - og der har jeg gjort, som jeg altid har gjort, givet hende tryghed, nærvær, været tilstede når hun/vi har leget, kys, kram, osv ..
Har fået tjekket hendes ører og der var intet

Hun vågner, hvilket er en selvfølge, mindre om natten de dage hun har været hjemme fremfor i DP, samt hun er mere selvstændig - altså alt i alt, har jeg den pige jeg kender hjemme, når hun ikke har været afsted. Og det er jo en selvfølge, så når hun har været afsted, er jeg ekstra meget på, hygger ekstra meget, for at hun får dem tryghed hun har behov for. Hvilket nok ikke er nok i hendes øjn ..

Men åh, det er hårdt - men der er selvfølgelig ingen der har sagt det skulle være nemt vil jo heller ikke undværre det, når det kommer til stykket

Må sætte farmand på arbejde, og smutte en tur til træning når hun skal sove, så mit bryst ikke er til stede .. Har rygrad som en regnorm, og vil jo Olivia hendes bedste - men det bedste er jo, ikke at bruge mig som sut. Det får ingen af os søvn af

Når du skriver det på den måde, giver det lige pludselig mening for mig... Det er meget normalt at babyer begynder at vågne oftere omkring de 4 mdr. fordi der sker en kæmpe udvikling i hjernen derfra og i månederne fremover. Det er også meget normalt at forældre begynder at give fast føde (eller mere af det) på det tidspunkt fordi de tror det handler om mad, men det gør det sjældent. 

Dit barn var jo korrigeret omkring de 4 mdr. da det startede så vidt jeg kan forstå (jeg misforstod at det først startede ved 10 mdr.)? Så det passer ret godt.

Min dreng gik fra at vågne én gang hver nat til at vågne hver halvanden time. Han fik bare en sut og så sov han videre, så der var ikke noget tryghed ind over. Det varede til han var cirka 9 mdr., hvor jeg stoppede med nat-amningen. Så røg han ned på 1-2 opvågninger og nu hvor han er 16 mdr. er vi nede på 0-1 opvågning. Flere andre i min mødregruppe har oplevet samme mønster.

Men blot for at sige at det også er helt normalt at de begynder at vågne mere i den alder uden at det betyder noget. Det kunne sagtens lyde som om der er sket noget med søvnen da hun er kommet ind i en udviklingsperiode (4 mdr.) og at det har taget til da hun har ramt separationsangsten (10 mdr.). 

Men derfor synes jeg helt klart at I skal forsøge jer uden bryst til søvn og nat. Jeg tror (uden at være ekspert) at det vil kunne gøre en forskel.

Anmeld

12. februar 2013

Ccamilla

modesty skriver:

Jeg kommer lige i tanke om... Det er meget normalt at babyer begynder at vågne oftere omkring de 4 mdr. fordi der sker en kæmpe udvikling i hjernen derfra og i månederne fremover. Det er også meget normalt at forældre begynder at give fast føde (eller mere af det) på det tidspunkt fordi de tror det handler om mad, men det gør det sjældent. 

Dit barn var jo så lidt ældre end de fire måneder da det startede (og jeg misforstod dit indlæg til at det startede ved 10-11 mdr.) - men måske hun bare er lidt sen med lige præcis dét udviklinsspring?

Min dreng gik fra at vågne én gang hver nat til at vågne hver halvanden time. Han fik bare en sut og så sov han videre, så der var ikke noget tryghed ind over. Det varede til han var cirka 9 mdr., hvor jeg stoppede med nat-amningen. Så røg han ned på 1-2 opvågninger og nu hvor han er 16 mdr. er vi nede på 0-1 opvågning. Flere andre i min mødregruppe har oplevet samme mønster.

Men blot for at sige at det også er helt normalt at de begynder at vågne mere i den alder uden at det betyder noget.

Tak for svar !
Hun sov i min(vores) seng i nat, og vågnede kun 1 gang, og det var pga hoste .. Så det kan være det er ved at vende (sætter dog ikk mine forhåbninger for højt ) men kan da håbe, at det er ved at vende ..

Typisk, at man laver et super langt indlæg, og det muligvis er ved at vende

Hun bruger desværre ikke sut (hun blivet arrig når man prøver, både når hun er glad og ked), så den kan vi desværre ikke bruge

Anmeld

12. februar 2013

modesty

Olivia's Moar skriver:

Tak for svar !
Hun sov i min(vores) seng i nat, og vågnede kun 1 gang, og det var pga hoste .. Så det kan være det er ved at vende (sætter dog ikk mine forhåbninger for højt ) men kan da håbe, at det er ved at vende ..

Typisk, at man laver et super langt indlæg, og det muligvis er ved at vende

Hun bruger desværre ikke sut (hun blivet arrig når man prøver, både når hun er glad og ked), så den kan vi desværre ikke bruge

Jeg tror også at man meget nemt kommer til at føle at det er en selvfølge at ens barn skal sove igennem hvis det gjorde det i de tidlige måneder (det gjorde min dreng også). Men det er altså en hel naturlig udvikling for en del børn at der fra 4 mdr. og cirka frem til det første år kommer flere opvågninger.

Jeg krydser fingre for at det er ved at vende. 

Anmeld

12. februar 2013

Ccamilla

modesty skriver:

Jeg tror også at man meget nemt kommer til at føle at det er en selvfølge at ens barn skal sove igennem hvis det gjorde det i de tidlige måneder (det gjorde min dreng også). Men det er altså en hel naturlig udvikling for en del børn at der fra 4 mdr. og cirka frem til det første år kommer flere opvågninger.

Jeg krydser fingre for at det er ved at vende. 

Lige præcis - man havde jo lige vænnet sig til, selv at få sin søvn
Tak, krydser også selv fingre - og tak for de gode råd

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.