Er der nogle sosu'er der kan hjælpe? :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.823 visninger
18 svar
0 synes godt om
4. februar 2013

Chraz

Hej piger

Jeg står og vil rigtig gerne igang med uddannelse. Og vil aller helst uddanne mig til jordemoder/sygeplejerske.

Men men men.. Vi har ikke råd til jeg skal være på SU i længere tid lige pt. Så defor har jeg læst lidt om suso uddannelsen og det er jo et rigtig godt vindue til at blive optaget på jordemoder/sygeplejerske uddannelsen.

Så vidt jeg kan forstå kan man få elevløn under hele uddannelsen som sosu bortset fra grundforløbet? Hvor meget et det ca man får udbetalt før skat? og gælder det også når det er social og sundheds assistent man gerne vil uddanne sig til?

Jeg er 23 nu. Bliver 25 i oktober næste år

Håber i kan hjælpe mig piger!  

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2013

Lady Marion <3

Jamen du har vel 10 klasse eller erhvervserfaring ???  Så skal du jo ikke i gang med indgangsforløbet ..  Jeg er i gang med sosu assistenten og kan desværre ikke huske hvorfra voksen elevlønnen går , er det ikke 21 ??  Jeg får 20000 kr før skat pr md . Samme løn på hjælperen .. Hvis man ikke får voksenelevløn mener jeg den ligger på omkring 9000 kr   Det er en rigtig god vej og gå til sygeplejersken , da du får en masse erfaring med dig på vejen , du får også (mener 6 mdr merit på sygepl. pga assistent udd.)  Held og lykke

Anmeld

4. februar 2013

Lady Marion <3

Chraz skriver:

Hej piger

Jeg står og vil rigtig gerne igang med uddannelse. Og vil aller helst uddanne mig til jordemoder/sygeplejerske.

Men men men.. Vi har ikke råd til jeg skal være på SU i længere tid lige pt. Så defor har jeg læst lidt om suso uddannelsen og det er jo et rigtig godt vindue til at blive optaget på jordemoder/sygeplejerske uddannelsen.

Så vidt jeg kan forstå kan man få elevløn under hele uddannelsen som sosu bortset fra grundforløbet? Hvor meget et det ca man får udbetalt før skat? og gælder det også når det er social og sundheds assistent man gerne vil uddanne sig til?

Jeg er 23 nu. Bliver 25 i oktober næste år

Håber i kan hjælpe mig piger!  

Knus

Glemte at citere

Anmeld

4. februar 2013

Chraz

Lady Marion <3 skriver:

Jamen du har vel 10 klasse eller erhvervserfaring ???  Så skal du jo ikke i gang med indgangsforløbet ..  Jeg er i gang med sosu assistenten og kan desværre ikke huske hvorfra voksen elevlønnen går , er det ikke 21 ??  Jeg får 20000 kr før skat pr md . Samme løn på hjælperen .. Hvis man ikke får voksenelevløn mener jeg den ligger på omkring 9000 kr   Det er en rigtig god vej og gå til sygeplejersken , da du får en masse erfaring med dig på vejen , du får også (mener 6 mdr merit på sygepl. pga assistent udd.)  Held og lykke

Nej jeg har kun min 9 klasse. Så jeg er nødt til at skulle på grundforløbet. Det eneste erhvervserfaring jeg har er 4 ugers praktik så tvivler stærk på det er nok :p 

Men hvis det er ved 21 grænsen går jubler jeg bare endnu mere for så kan jeg uden prøblemer komme igang

Anmeld

4. februar 2013

binna

Profilbillede for binna

du kan først få voskenløn når du bliver 25

Anmeld

4. februar 2013

Chraz

binna skriver:

du kan først få voskenløn når du bliver 25

Okay det mente jeg også

Men det kan jeg jo få fra næste år så. Så kan jeg få det på den sidste halvdel af uddannelsen hvis jeg starter til sommer.

Anmeld

4. februar 2013

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
Chraz skriver:

Okay det mente jeg også

Men det kan jeg jo få fra næste år så. Så kan jeg få det på den sidste halvdel af uddannelsen hvis jeg starter til sommer.

Men du kan kun få det, hvis du er 25 og har et års erhverserfaring - der gælder grundforløb ikke som erhverserfaring.

Mit råd til dig, bliv vikar på plejehjem eller i hjemmeplejen, så du kan få noget erfaring

Anmeld

4. februar 2013

Chraz

Olivia's Moar skriver:

Men du kan kun få det, hvis du er 25 og har et års erhverserfaring - der gælder grundforløb ikke som erhverserfaring.

Mit råd til dig, bliv vikar på plejehjem eller i hjemmeplejen, så du kan få noget erfaring

Lyder som et godt råd.. Kunne jo søge job/vikar vagter deroppe indtil jeg bliver 25 til næste år og så starte der? 

Så må jeg vel også kunne få en smule merit på jordemoderen/sygeplejersken?

Anmeld

4. februar 2013

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
Chraz skriver:

Lyder som et godt råd.. Kunne jo søge job/vikar vagter deroppe indtil jeg bliver 25 til næste år og så starte der? 

Præcis, og hvis du gør det godt, så bruger de jo dig fremfor de andre vikar

skal være dig svar skyldig med meritten, men mener man kan få noget merit, når man har taget hjælperen & assistenten

Anmeld

4. februar 2013

Lady Marion <3

Chraz skriver:

Altså du skal have både sosuhjælperen og assistenten for at kunne komme ind på sygepl. hvis ikke du har en gymnasiel uddannelse .. Og den giver ca 6 mdr merit ..   Det er ikke sådan at du kan få halvdelen af hjælper udd. på elevløn under 25 og sidste halvdel over 25 , det er nemlig ikke noget man automatisk får .. Man skal også have 1 års erhvervserfaring som hjælper før man kan få voksen løn på assistent uddannelsen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.