Hurtig hjælp om genetablering af amning...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2013

modesty

Anonym skriver:

Jeg snakekede med en ammerådgiver og det rigtig godt. Hun gav klart nogle gode råd. Og mit spørgsmål gik mest på hvordan jeg sku agere når han nu skreg efter mælk men ikke ville sutte den tykke mælk ud. 

Jeg stoppede amningen fordi jeg har utrolig mange bekymringer i forhold til min erfaring med mit sidste ammeforløb, med  den store dreng. Da han var 5 uger havde han stadig kun taget 100 g på siden fødslen og en tur frbi børneafdelingen i en uge gjorde vi fandt frem til hvorfor, født med en skjult ganespalte - hvilket gjorde han kke kunne holde trykket ret længe. Så jeg malkede ud i 3 mdr og gav det på flasken. 

Så jeg har de alle 9 uger hele tiden frygtet om min dreng tog nok på.... Han tager gennemsnitligt 20 g på om dagen hvilket jo er fint men til min skræk ikke godt nok da den hurtig kan blive for lav, fremfor hvis det var 30 g om dagen han tog på..

Men efter flere snakke med veninder og familie er det gået op for mig at 20 g er jo fint.Han er bare sin egen og er jo i trivsel...

Jeg opgav ikke amningen pga manglende mælk eller noget, så den del tror jeg bestemt ikke bliver et problem. Det er mig selv. Og så havde jeg ret svært ved den store dreng på 15 mdr valgte/vælger mig totalt fra fordi lillebror altid er på armenen om aftenen.. Altså når jeg så endelig slap ham. 
Han har haft mavekneb siden han blev født. De begyndte så er ligge fra 03.30 - 6.00. Så jeg var/er også udkørt og tænkte det måske ku hjælpe( haha der brugte jeg vidste ikke hovedet) eller  i det mindste så kunne faren tage over i weekenden. Men det er da kun blevet værre også derfor jeg virkelig har fortrudt.

NÅ.... når den laaange historie så er fortalt vil jeg sige at vores nat har gået godt. En af rådene var at give ham mad inden han rigtig vågnede op så han ikke kom itanke om det sku gå hurtigere men ret instinktivt bare begyndte at sutte. Han fik lidt sukkervand kl 02 hvilket også gav godt ud for hans mavekneb som jo starter 03.30 (skal lige siges det blev MEGET bedre efter vi var ved kiropraktor, men nogle næter værre end andre) For han græd slet ikke af dem i nat. 

Men forbi falck i dag og leje en bryst-pumpe, så jeg kan malke ud efter hver gang han har lagt ved mig. Så må den produktion huritg være oppe igen.. :-) Også til at få mælken til at løbe ja lige inden han skal spise så han ikke når at blive så hys at han så slet ikke vil tage fat... 

Tak for de gode råd :-)

Åh, frygten for at de ikke tager nok på, den kender jeg... Min dreng tog fint på fra starten, og jeg var alligevel hele tiden bekymret for om han tog nok på. Det kan jeg virkelig godt forstå, med dårlige erfaringer fra første forløb og en "stor" på 15 mdr. oveni. Det lyder hårdt.

Ja, min dreng brokkede sig heller aldrig om natten når han skulle ammes i søvne. Her var det helt klart også utålmodigheden over at der ikke kom noget med det samme, der var problemet.

Nu ved jeg ikke hvor godt din dreng sover, men jeg kunne amme min uden han vågnede. Så jeg tog ham forsigtigt op af sengen og gav en ekstra ammetår ved 23-tiden inden jeg selv gik i seng - på den måde fik jeg lidt ro over at han fik lidt ekstra.

Når du får pumpen, så prøv at se om du kan bruge den til at få nedløsbrefleksen i gang.

Det lyder som om du nok skal få det til at fungere! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2013

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Åh, frygten for at de ikke tager nok på, den kender jeg... Min dreng tog fint på fra starten, og jeg var alligevel hele tiden bekymret for om han tog nok på. Det kan jeg virkelig godt forstå, med dårlige erfaringer fra første forløb og en "stor" på 15 mdr. oveni. Det lyder hårdt.

Ja, min dreng brokkede sig heller aldrig om natten når han skulle ammes i søvne. Her var det helt klart også utålmodigheden over at der ikke kom noget med det samme, der var problemet.

Nu ved jeg ikke hvor godt din dreng sover, men jeg kunne amme min uden han vågnede. Så jeg tog ham forsigtigt op af sengen og gav en ekstra ammetår ved 23-tiden inden jeg selv gik i seng - på den måde fik jeg lidt ro over at han fik lidt ekstra.

Når du får pumpen, så prøv at se om du kan bruge den til at få nedløsbrefleksen i gang.

Det lyder som om du nok skal få det til at fungere! 

Åhhh jeg er sikkert utålmodig menhar bare ikke ret meget mælk? Trods intensiv malkning i går aftes... Mikkel har suttet i brysterne det meste af natten men måtte ha lidt flaske kl 02 da han var virkelig sulten. Jeg kan på ingen måde mætte ham... 

ved du evt hvor jeg kan få fat i sådan en lille sonde så jeg kan klister den på brystet. For tror simpelthen jeg skal helt af med den flaske for at få ham på mit bryst noget mere.. Ellers sover han så længe og sys det er svært at få det ti lat passe med malkemaskninen fordi jeg jo ikke ved hvornår han vågner igen og han må jo helst ikke vågne helt for så bliver han hys 

Altså kan slet ikke mærke min nedløbrefleks mere  så hvordan tror du jeg kan få den op at kører igen? 

Anmeld

5. februar 2013

modesty

Åhhh jeg er sikkert utålmodig menhar bare ikke ret meget mælk? Trods intensiv malkning i går aftes... Mikkel har suttet i brysterne det meste af natten men måtte ha lidt flaske kl 02 da han var virkelig sulten. Jeg kan på ingen måde mætte ham... 

ved du evt hvor jeg kan få fat i sådan en lille sonde så jeg kan klister den på brystet. For tror simpelthen jeg skal helt af med den flaske for at få ham på mit bryst noget mere.. Ellers sover han så længe og sys det er svært at få det ti lat passe med malkemaskninen fordi jeg jo ikke ved hvornår han vågner igen og han må jo helst ikke vågne helt for så bliver han hys 

Altså kan slet ikke mærke min nedløbrefleks mere  så hvordan tror du jeg kan få den op at kører igen? 

Jeg ved ikke hvor du kan få fat på en sonde, men det kan din SP nok hjælpe med.

Jeg ville helt klart gå kold tyrker og droppe flasken (indenfor rimelighedens grænser - din søn skal jo ikke sulte). Du må jo selv vurdere om det er til at holde ud, og hvis det bliver helt slemt kan du give ham lidt flaske for at tage toppen af sulten, som i nat. 

Hvor meget mælk kommer der når du pumper ud? Jeg synes bare at du skal blive ved med at pumpe ud f.eks hver 2.-3. time.

En anden overvejelse som jeg ikke kender så meget til - men kunne det tænkes at hans appetitniveau er blevet sat ret højt op fordi han er vant til flasken? Så det ikke kun drejer sig om at maden skal komme hurtigt, men at han skal have virkelig eget? Synes tit man hører at flaskebørn har større appetit end ammebørn.

Og forresten: M.h.t. hans mavekneb, så ville jeg prøve at give ham dem her:

http://www.naturoghelse.dk/shop/nds-probiotic-panda-2616p.html

Det er helt uskadelige mælkesyrebakterier der allerede findes i vores tarmsystem og altså ikke noget hokus pokus.

Ammebørn får naturligt mælkesyrebakterier via brystmælk, men det gør flaskebørn ikke. Bakterierne er med til at opretholde en naturlig, afbalanceret bakterieflora i barnets tarmsystem. Det er ikke et vidundermiddel og det er ikke sikkert at det virker hos jer, men vi har brugt det siden vores dreng blev født og har aldrig haft problemer med maven. Undersøgelser har også vist at institutionsbørn der får mælkesyrebakterier ikke bliver ramt lige så hårdt af maveinfektioner.

Anmeld

5. februar 2013

Hulubulu86

Anonym skriver:

Det kan godt tage nogen dage eller en uges tid at faa maelkeproduktionen helt op til det oenskede igen.

Er det barnet der klager over at der ikke er nok eller er det bare fordi du ikke foeler at brysterne bliver saa spaendte? Eller?

Jeg synes det er et super valg du har taget og sidder faktisk og er helt stolt af dig (selvom jeg ikke kender dig) fordi du vaelger at tage kampen for det din dreng har det bedst af (og det lyder det jo til at amning var for ham).

Jeg bor i udlandet og  ville naesten oenske du boede her i Dubai, der er saa mange amme-stoettegrupper og steder man kan gaa til og faa gratis raad og vejledning. Hvorfor har vi ikke mere af det i Danmark?

Anmeld

5. februar 2013

Hulubulu86

Anonym skriver:

Proev evt at gaa paa apoteket, du burde kunne koebe en sonde der.

Husk saa meget hudkontakt med dit barn som overhovedet muligt, hudkontakten hjaelper til at stimulere din maelkeproduktion.

Laeg barnet til brystet saa tit som muligt, det behoever ikke vaere lange amninger men hyppige amninger der saetter gang i produktionen.

Evt kan du malke ud efter hver amning og gerne malke lidt ud imellem amninger.

Nogle moedre er glade for ammethe, men skal ikke kunne sige om det hjaelper. Jeg har en opskrift paa noget der hedder Jungle-Juice som en jordemoder/sundhedsplejersker hernede anbefaler til ammende kvinder da den saetter produktionen op.  Jeg kan lige proeve at finde den frem

Anmeld

5. februar 2013

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

hvordan går det?

Anmeld

6. februar 2013

Anonym trådstarter

Jamen jeg snakkede med neonatal og hun sagde 2 intensiv amning i 2 dage. hver anden time ca og har nu gjorde det i 1½ dag og den er kommet fra 25 ml i alt til 60. Så der sker noget. Håber at der snart kommer lidt mere gang i den... 

Anmeld

12. februar 2013

Anonym trådstarter

skovrup skriver:

hvordan går det?

UPDATE på genetablering .....

Torsdag og fredag var jeg knap ved at opgive. Jeg malkede og malkede og sys ikke der skete en skid andet end 60 ml i alt, hver anden time. Så jeg droppede at malke ud om dagen så jeg havde mælk til ham om natten. Malkede nemlig ud fredag morgen og havde ikke gjorde det om torsdagen og der fik jeg knap 150 ml ud på HVERT bryst. Så tænkte jeg at hvis han så bare kunne ammes om natten ville det være dejligt nemt.

Men ja siden sys jeg kun at han har villet mit bryst mere. Lørdag da vi var i legeland med det store lagde jeg ham til kl 10 og der spiste han og fik faktisk først flaske igen kl 16, ellers "nøjes" han med mit bryst. Søndag fik han da lidt mere flaske da vi var til fødselsdag, men om nætterne kun mit bryst.
I går startede 12 ugers tigerpsringet og måske et appetitsprig, for han lå ved mit bryst HELE dagen i går. Jeg lavede ellers 2 flasker, fordi han var lidt svær at læse (skod tigerspring :-D ) men ingen af gangen ville han have - Kun mit bryst. Så havde en dreng på maven hele dagen i går.
Han hang også i mine bryster hele natten - næsten som en sut, men fik dog lidt flaske ved 03 tide. Der var de bestemt tømte, nok fordi han har hængt i dem hele dagen også - plejer han jo ikke, så mælken plejer jo at lagres til natten.

Lige nu sover han i barnevognen men ellers håber jeg da vi tager os en dag mere ved brystet hele dagen. Havde ellers lige besluttet at bestille ammesystemet meeeen hvis han selv kan klare det er det bare fedt :-)
Tak for gode råd og støtten , tænker det går den rigtige vej.. HOv og p.s så mærker jeg IGEN min nedløbsrefleks og starter bare jeg tænker på han skal ha lidt at spise ved mig :-) weeeee

Anmeld

12. februar 2013

Janni.

Anonym skriver:

UPDATE på genetablering .....

Torsdag og fredag var jeg knap ved at opgive. Jeg malkede og malkede og sys ikke der skete en skid andet end 60 ml i alt, hver anden time. Så jeg droppede at malke ud om dagen så jeg havde mælk til ham om natten. Malkede nemlig ud fredag morgen og havde ikke gjorde det om torsdagen og der fik jeg knap 150 ml ud på HVERT bryst. Så tænkte jeg at hvis han så bare kunne ammes om natten ville det være dejligt nemt.

Men ja siden sys jeg kun at han har villet mit bryst mere. Lørdag da vi var i legeland med det store lagde jeg ham til kl 10 og der spiste han og fik faktisk først flaske igen kl 16, ellers "nøjes" han med mit bryst. Søndag fik han da lidt mere flaske da vi var til fødselsdag, men om nætterne kun mit bryst.
I går startede 12 ugers tigerpsringet og måske et appetitsprig, for han lå ved mit bryst HELE dagen i går. Jeg lavede ellers 2 flasker, fordi han var lidt svær at læse (skod tigerspring :-D ) men ingen af gangen ville han have - Kun mit bryst. Så havde en dreng på maven hele dagen i går.
Han hang også i mine bryster hele natten - næsten som en sut, men fik dog lidt flaske ved 03 tide. Der var de bestemt tømte, nok fordi han har hængt i dem hele dagen også - plejer han jo ikke, så mælken plejer jo at lagres til natten.

Lige nu sover han i barnevognen men ellers håber jeg da vi tager os en dag mere ved brystet hele dagen. Havde ellers lige besluttet at bestille ammesystemet meeeen hvis han selv kan klare det er det bare fedt :-)
Tak for gode råd og støtten , tænker det går den rigtige vej.. HOv og p.s så mærker jeg IGEN min nedløbsrefleks og starter bare jeg tænker på han skal ha lidt at spise ved mig :-) weeeee

Virkelig godt kæmpet. Tager hatten af for dig!

Anmeld

12. februar 2013

modesty

Fedt - godt at høre at det kører. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.