opskrift på sund kylling i karry

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. februar 2013

helle85

Joan ( Smallie ) skriver:

Men den kylling i karry er jo som sådan ikke sund for du har alt det fedt det var på kyllingen med i din sovs.

hvordan laver du så kylling i karry, hvis kyllingevandet ikke skal i??

så få den jo ikke rigtig smag

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2013

helle85

Holbæktrunten skriver:

Jeg koger kyllingen, piller kødet af og skroget tilbage i kogevandet. Det får lov at koge ind til en god fond. Skum fedtet af. Svits karryen i lidt smør eller fedt du har skummet af fonden. Kom fonden i og jævn sovsen med meljævning ( husk at sovsen ikke må koge når du hælder det i da det så kan klumpe). Smages til med salt eller boullion terning og kylling kommes i og gennemvarmes hurtigt. Serveres med brune ris

mange tak for opskriften.

Anmeld

3. februar 2013

helle85

Mom In The Making skriver:

Jeg bruger egentlig ofte bare det vi lige har.. porre, gulerødder, selleri, løg, broccoli whatever. hehe.. det handler vel egentlig mest om man kan lide det eller ej. Man kan jo også bare lave det som den traditionelle, uden grønsagerne. Jeg er bare mest til noget med noget bid i.

Jamen det kan du købe i velassorterede supermarkeder som kvickly og føtex.. mener også de har det i enkelte discount markeder. Det hedder soya cuisine. Ligger lige et billede ind af det. Men nogengange laver jeg det også uden det, bare med mælk og jævning.

mange tak for opskriften, den skal jeg helt sikkert prøve en dag nå vi har lidt flere grønsager.

Anmeld

3. februar 2013

helle85

Nemesis skriver:

Koger selv kyllingen og piller kødet af. i en anden gryde i en tsk olie svitser jeg lidt finthakket løg med karry og kælder kyllingevandet/suppen på og jævner med en meljævning og putter kødet i.

Ingen mælk, fløde eller fedt.

Overskydende kyllingekød bruges til wok, kylling med coktailpølser, kylling i asparges, eller kylling salat/tortillas.

mange tak for opskriften.
det var smart at gemme noget af kyllinge kødet til wokret, det havde jeg ikke lige tænkt på

Anmeld

3. februar 2013

helle85

ESV skriver:

Jeg plejer at si vandet kyllingen har kogt i og jævne med majzena så undgår du den opbagte sovs og så kan man jo lave de grøntsager ved siden af man har lyst til.

tak for opskriften.

ja det kunne værer vi skulle koge en pose grønsager ved siden af. så børne nogenlunde få den kylling i karry de plejer

Anmeld

3. februar 2013

Joan ( Smallie )

helle85 skriver:

hvordan laver du så kylling i karry, hvis kyllingevandet ikke skal i??

så få den jo ikke rigtig smag

he he jeg laver det slet ikke for jeg er ikke vild med det. Men jeg vil nok enten koge eller stege noget kyllngbryst og så lave det op derfra.

Det er rigtig nok at kylling er magert kød men der er altså en del fedt på en hel kylling.

Anmeld

3. februar 2013

helle85

he he jeg laver det slet ikke for jeg er ikke vild med det. Men jeg vil nok enten koge eller stege noget kyllngbryst og så lave det op derfra.

Det er rigtig nok at kylling er magert kød men der er altså en del fedt på en hel kylling.

vi har lavet det på kyllingefilet engan men man kan godt smage at det ikke er det samme jeg tror at vi bruger kyllingevandet og få grønsager til, for så tit laver vi det heller ikke

Anmeld

3. februar 2013

tarkoflen

Hvis du koger en hel kylling, kan du lade fonden køle af, og så lægger fedtet sig øverst og du kan tage det af

Jeg ville nok svitse en masse grøntsager godt af i karry, hælde suppen over og lade det koge helt ud. Hvis du så koger sovsen med en masse grøntsager, så blender du dem i sovsen, og så får du den jævnet på den måde i stedet for opbagningen... Jeg ville bruge porre, løg, hvidløg, gulerødder, persillerødder eller pastinak og selleri eller hvad du nu lige har af grøntsager og rodfrugter køleskabet

Når sovsen er kogt igennem tilsætter du det pillede kyllingekød og vupti, så har du en sund kylling i karry, med masser af grøntsager

Anmeld

3. februar 2013

Holbæktrunten

Men den kylling i karry er jo som sådan ikke sund for du har alt det fedt det var på kyllingen med i din sovs.

Jeg har for det første ikke ALT fedter med -kun lige nok til at riste karryen. Og for det andet er det en ret til den sundere side - kylling er fedtfattigt kød. Faktisk er der flere KJ i risene end i denne kylling i karry. Hvis man skal være rigtig sund skal man selvfølgelig huske grøntsager ved siden af, fx ærter eller en lækker råkost. Sund kost handler jo både om at spise den rette mænde kcal samt at få vitaminet og mineraler. Desuden skal der være lidt fedt til stede da A D E og K vitaminer er fedtopløselige... :0)

Anmeld

3. februar 2013

SKbaby

Et alternativ til kylling i karry kunne være:
Skær kyllingebryst/ inderfilet i tern. Bland dem
Med rød hakket peberfrugt+champignon i en marinade med olivenolie, karry, paprika, salt og peber.
Steg blandingen i en gryde/wok pande . Tilsæt til sidst en dåse kokosmælk og kog retten op.
Server med brune ris og en god råkost.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.