opskrift på sund kylling i karry

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.503 visninger
21 svar
0 synes godt om
3. februar 2013

helle85

vi er begyndt at leve lidt sunder, men børnen vil gerne have kylling i karry i aften.

så jeg tænkte om der ikke er nogen der har en sund udgave af den da en opbagt sovs jo ikke er så sund

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2013

MomInTheMaking

helle85 skriver:

vi er begyndt at leve lidt sunder, men børnen vil gerne have kylling i karry i aften.

så jeg tænkte om der ikke er nogen der har en sund udgave af den da en opbagt sovs jo ikke er så sund

altså nu laver jeg aldrig traditionel kylling i karry.

Men den jeg laver er i hvert fald sund.

Jeg svitser kødet i karry'en og tilsætter de grønsager jeg vil have i, så bruger jeg soya-fløde  og en smule mælk, smager til med salt og hvad jeg ellers synes af krydderier og jævner den med maizena hvis det er nødvendigt. (Lader den altid simre et godt stykke tid.)

Ved ikke om du kan bruge det til noget. Om ikke andet kan du jo bare jævne sovsen i stedet for at lave opbagt.. det er i hvert fald sundere.

-Sheila

Anmeld

3. februar 2013

helle85

Mom In The Making skriver:

altså nu laver jeg aldrig traditionel kylling i karry.

Men den jeg laver er i hvert fald sund.

Jeg svitser kødet i karry'en og tilsætter de grønsager jeg vil have i, så bruger jeg soya-fløde  og en smule mælk, smager til med salt og hvad jeg ellers synes af krydderier og jævner den med maizena hvis det er nødvendigt. (Lader den altid simre et godt stykke tid.)

Ved ikke om du kan bruge det til noget. Om ikke andet kan du jo bare jævne sovsen i stedet for at lave opbagt.. det er i hvert fald sundere.

-Sheila

hvad for nogen grønsager plejer du at putte i?

hvor kan man få det der soya fløde? syntes ikke jeg har hørt om det før

Anmeld

3. februar 2013

Holbæktrunten

helle85 skriver:

Jeg koger kyllingen, piller kødet af og skroget tilbage i kogevandet. Det får lov at koge ind til en god fond. Skum fedtet af. Svits karryen i lidt smør eller fedt du har skummet af fonden. Kom fonden i og jævn sovsen med meljævning ( husk at sovsen ikke må koge når du hælder det i da det så kan klumpe). Smages til med salt eller boullion terning og kylling kommes i og gennemvarmes hurtigt. Serveres med brune ris

Anmeld

3. februar 2013

MomInTheMaking

helle85 skriver:

hvad for nogen grønsager plejer du at putte i?

hvor kan man få det der soya fløde? syntes ikke jeg har hørt om det før

Jeg bruger egentlig ofte bare det vi lige har.. porre, gulerødder, selleri, løg, broccoli whatever. hehe.. det handler vel egentlig mest om man kan lide det eller ej. Man kan jo også bare lave det som den traditionelle, uden grønsagerne. Jeg er bare mest til noget med noget bid i.

Jamen det kan du købe i velassorterede supermarkeder som kvickly og føtex.. mener også de har det i enkelte discount markeder. Det hedder soya cuisine. Ligger lige et billede ind af det. Men nogengange laver jeg det også uden det, bare med mælk og jævning.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

3. februar 2013

Nemesis

Koger selv kyllingen og piller kødet af. i en anden gryde i en tsk olie svitser jeg lidt finthakket løg med karry og kælder kyllingevandet/suppen på og jævner med en meljævning og putter kødet i.

Ingen mælk, fløde eller fedt.

Overskydende kyllingekød bruges til wok, kylling med coktailpølser, kylling i asparges, eller kylling salat/tortillas.

Anmeld

3. februar 2013

FogL

Jeg laver aldrig opbagt sovs.. Men mælk

Anmeld

3. februar 2013

Joan ( Smallie )

Holbæktrunten skriver:

Jeg koger kyllingen, piller kødet af og skroget tilbage i kogevandet. Det får lov at koge ind til en god fond. Skum fedtet af. Svits karryen i lidt smør eller fedt du har skummet af fonden. Kom fonden i og jævn sovsen med meljævning ( husk at sovsen ikke må koge når du hælder det i da det så kan klumpe). Smages til med salt eller boullion terning og kylling kommes i og gennemvarmes hurtigt. Serveres med brune ris

Men den kylling i karry er jo som sådan ikke sund for du har alt det fedt det var på kyllingen med i din sovs.

Anmeld

3. februar 2013

Joan ( Smallie )

Nemesis skriver:

Koger selv kyllingen og piller kødet af. i en anden gryde i en tsk olie svitser jeg lidt finthakket løg med karry og kælder kyllingevandet/suppen på og jævner med en meljævning og putter kødet i.

Ingen mælk, fløde eller fedt.

Overskydende kyllingekød bruges til wok, kylling med coktailpølser, kylling i asparges, eller kylling salat/tortillas.

Der er da fedt fra kyllingen og den er ikke ligefrem sund sund selv om der ikke ikke er mælk elelr fløde i.

Anmeld

3. februar 2013

ESV

helle85 skriver:

Jeg plejer at si vandet kyllingen har kogt i og jævne med majzena så undgår du den opbagte sovs og så kan man jo lave de grøntsager ved siden af man har lyst til.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.