Please hjælp: Sukker i urin og glukosebelastning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.632 visninger
11 svar
0 synes godt om
1. februar 2013

SRP

Hej piger

Den anden dag ved lægen fandt hun en smule sukker i min urin og ville derfor sende mig til glukosebelastning på OUH. Mit blodsukker var 5,5 (det var næsten to timer siden jeg havde spist). Nå men i går ved jordemoderen var der intet sukker i min urin - heldigvis. I går eftermiddags drak jeg en alm. dåse cola, spiste et stykke kage og lidt slik og efter lidt mere end to timer tjekkede jeg urinen hjemme, da jeg havde lidt sticks liggende og den kom helt op på +2 lidt på vej mod +3 i glukose Betyder det jeg har sukkersyge eller er det naturligt der er sukker i urinen, når jeg havde indtaget så meget sukker? Ville den også slå ud på raske ikke gravide???? Jeg er så bange for at jeg skal til at udvikle sukkersyge. Har taget 10 kg på startede på 51 med bmi på 19, så er på den måde ikke i risiko.

Burde den slå så meget ud på testen, hvis alt var i orden. Hvad er jeres erfaringer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2013

henh01

Uden overhovedet at vide det - så tror jeg det er fordi du har spist så store mængder sukker kort før du tog prøven.
Du bruger den midterste stråle urin ikke? -altså tisser lidt først - tager prøven - og tisser af bagefter.

Man siger jo at graviditetssukkersyge er når kroppen ikke er i stand til at adskille sig insulinen fra sukkerindtag - så jeg ville nok lige ringe til læsen og spørge hvad det betyder. I så fald du har sukkersyge under graviditeten er det jo bedst at få afklaring så tidligt som muligt.

Hvornår skal du have taget glukosetest?

Anmeld

1. februar 2013

SRP

henh01 skriver:

Uden overhovedet at vide det - så tror jeg det er fordi du har spist så store mængder sukker kort før du tog prøven.
Du bruger den midterste stråle urin ikke? -altså tisser lidt først - tager prøven - og tisser af bagefter.

Man siger jo at graviditetssukkersyge er når kroppen ikke er i stand til at adskille sig insulinen fra sukkerindtag - så jeg ville nok lige ringe til læsen og spørge hvad det betyder. I så fald du har sukkersyge under graviditeten er det jo bedst at få afklaring så tidligt som muligt.

Hvornår skal du have taget glukosetest?

Tak for dit svar Jo jeg sørger for at lave urinprøven korrekt. Jeg er blevet indkaldt næste fredag d. 8. februar så der er desværre lidt tid til. Håber det var pga. den store mængde sukker - plejer heller ikke at indtage så meget på en gang.

Anmeld

1. februar 2013

henh01

SRP skriver:

Tak for dit svar Jo jeg sørger for at lave urinprøven korrekt. Jeg er blevet indkaldt næste fredag d. 8. februar så der er desværre lidt tid til. Håber det var pga. den store mængde sukker - plejer heller ikke at indtage så meget på en gang.

Jeg tænker også at det nok er derfor, men hellere være sikker

Er det ikek et ambulatorium du skal på, hvor du bare kommer i deres åbningstid? Jeg skal nemlig også have taget den skide prøve fordi mine børn begge har været store ved fødslen og fordi min farmor har sukkersyge, men jeg skal bare komme når jeg er omkring uge 30 og få taget prøven i ambulatoriets åbningstid.

Anmeld

1. februar 2013

SRP

henh01 skriver:

Er det ikek et ambulatorium du skal på, hvor du bare kommer i deres åbningstid? Jeg skal nemlig også have taget den skide prøve fordi mine børn begge har været store ved fødslen og fordi min farmor har sukkersyge, men jeg skal bare komme når jeg er omkring uge 30 og få taget prøven i ambulatoriets åbningstid.

Der blev sendt en henvisning fra lægen til OUH, men jo det er et ambulatorium Fik et brev om dato og tid jeg skulle møde op der.

Anmeld

1. februar 2013

henh01

SRP skriver:

Der blev sendt en henvisning fra lægen til OUH, men jo det er et ambulatorium Fik et brev om dato og tid jeg skulle møde op der.

okay ved ikke hvad OUH er

Det er heldigvis snart d 8 feb (selvom ventetiden er lang) håber det bedste for dig

Anmeld

1. februar 2013

SRP

henh01 skriver:

okay ved ikke hvad OUH er

Det er heldigvis snart d 8 feb (selvom ventetiden er lang) håber det bedste for dig

Odense Universitets Hospital

tak håber jeg bliver positivt overrasket

Anmeld

1. februar 2013

Frk-Lotusblomst

Man behøver ikke have sukkersyge fordi man udskiller sukker i urinen ligesom man ikke nødvendigvis udskiller sukkeret i urinen når man har graviditetsbetinget sukkersyge. - jeg har ikke en gang slået ud på sukker i urinen selvom jeg har fået sukkersyge. Men jeg regulerer jo også blodsukkeret via kosten. Den mængde sukker du indtog inden tisseprøven ville jeg have fået et kæmpe højt blodsukker af men ikke sikkert jeg ville slå ud i urinen.
Det ville derfor være langt mere valid hvis du havde målt dit blodsukker 1,5 time efter indtag. - men det er jo lidt svært hvis ikke man har et blodsukker apperat,

Graviditetsbetinget sukkersyge skyldes et hormon i moderkagen der gør en insulinresistent. Dette betyder at man ikke producerer nok insulin ifht hvad kroppen skal bruge for at nedbryde sukkeret. Der hvor folk uden sukkersyge skal bruge et insulinmolekyle skal vi med gbs bruge 2-3.

Nå men det jeg egentlig bare ville sige er at mange uden sukkersyge udskiller sukker i urinen, så derfor kan man ikke udelukkende ud fra det sige om du har det. Men det kan glukosetesten d. 8. held og lykke med det.

Anmeld

1. februar 2013

AnthonsMor

henh01 skriver:

Jeg har lige været til glucosebelastning for nogle uger siden, og nu ved jeg selvfølgelig ikke om du har fået det her af vide, men du skal jo faste i 12 timer inden, hvor du MAX må indtage hvad der svarer til to små glas REN kildevand

Ellers bliver svaret nemmerlig ikke korrekt

Måske ved du det allerede i forvejen

Anmeld

1. februar 2013

AnthonsMor

SRP skriver:

Hej piger

Den anden dag ved lægen fandt hun en smule sukker i min urin og ville derfor sende mig til glukosebelastning på OUH. Mit blodsukker var 5,5 (det var næsten to timer siden jeg havde spist). Nå men i går ved jordemoderen var der intet sukker i min urin - heldigvis. I går eftermiddags drak jeg en alm. dåse cola, spiste et stykke kage og lidt slik og efter lidt mere end to timer tjekkede jeg urinen hjemme, da jeg havde lidt sticks liggende og den kom helt op på +2 lidt på vej mod +3 i glukose Betyder det jeg har sukkersyge eller er det naturligt der er sukker i urinen, når jeg havde indtaget så meget sukker? Ville den også slå ud på raske ikke gravide???? Jeg er så bange for at jeg skal til at udvikle sukkersyge. Har taget 10 kg på startede på 51 med bmi på 19, så er på den måde ikke i risiko.

Burde den slå så meget ud på testen, hvis alt var i orden. Hvad er jeres erfaringer?

Hvis det var kort tid efter du tog urinprøven derhjemme, så vil dit blodsukker uanset hvad være utrolig højt også kan jeg da forestille mig, at det er derfor den har slået ud..

Krydser for der ikke er noget, og heldigvis er der "kun" en uge til!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.