Hvor meget er jeres dagplejer fraværende, pga. ferie, kurser, afspadsering....?
Hvordan gør det med gæstedagpleje, fungerer det efter hensigten?
Skal I afsted til forskællige gæstedagplejere? Hvor mange?
Hvad kl. bliver I ringet op om morgenen fra Dagplejekontor om Jeres barn skal i gæstedagpleje?

Begge vores børn har været i dagpleje ( der er ingen vuggestuer i vores område). Begge vores dagplejemødre har været syge, haft barnets første sygedag, på kursus m.m. ( alt det vi andre også er). Jeg synes virkeligt, at der har været meget fravær, så vores børn har været meget i gæstedagpleje.
Det fungerede dårligt ( fordi det er et spm om økonomi) med valg af gæstedagpleje. Der er i vores område 2 faste gæstedagplejere, som kun er gæstedagplejere, men de er tit fyldt op, og derfor kan man ikke være garanteret en plads hos en af dem.
F.eks. med vores søn havde vi først en "fast" gæstedagplejer fra legestuegruppen ( legestuegruppen består af ca. 5 dagplejere der mødes fast en dag i ugen med alle børnene og forskellige ting med børnene iht. lærerplanerne - derudover mødes dagplejerne på kryds og tværs). Hun stoppede som dp'er, fordi hun skulle læse til pædagogisk assistent. Derefter fik vi en anden fast gæstedagplejer fra legestuegruppen, som vores søn var rigtigt glad for (som vi kun måtte bruge, hvis de 2 faste dp'ere var fyldt op), så jeg kæmpede en kamp hver gang for, at han fik lov til at komme derhen. Det lykkedes ikke hver gang.
Der var ikke børn nok i området til at "fylde" alle pladserne hos dp'erne, og da en dp'er samtidigt skal have ekstra penge/fri for at have barn nr. 5, så vælger kommunen logisk nok at fylde op først.
En morgen ringede de fra dp kontoret, at vores dp'er var syg, og de præsenterede os for dp nr. 6. Der blev jeg virkelig GAL ( men talte dog stadig pænt), og bad om at vores søn kunne komme hen til den faste gæstedagplejer fra legestuegruppen. I første omgang kunne det ikke lade sig gøre, og jeg fik nummeret til lederen, men inden jeg fik ringet til lederen, ringede de tilbage fra dp-kontoret og sagde, at de kunne godt se, at det ikke var rimeligt, og at de havde helt ondt af vores søn, så selvfølgelig fik vi lov til at bruge den faste gæstedp fra legestuegruppen.
Mht dine spm, så synes jeg vi har oplevet meget fravær ( men det er jo forskelligt fra dp til dp). Vi er jo lidt sårbare, fordi vi er i et privat hjem, hvor børnene skal flyttes og oftest ikke kan flyttes samlet.
Det er kun ved sygdom og barnets første sygedag (hvis dp'eren har små børn), at der bliver ringet om morgenen. De ringede tidligt om morgenen - mellem kl. 6 og 6.30. Men vi skulle jo så stadig nå at køre hen til en dp'ere og hente barnevogn samt tøj.
Undskyld mit meget lange indlæg, tror lige du fik trykket på en knap