Kia2013 skriver:
Vi har snakket rigtig meget om hvad efternavn vi skal vælge til vores kommende bebs (vi er ikke gift). Både min kæreste og jeg har lange efternavne og det vil lyde fuldstændig grimt og kikset at barnet får begge to (Albrechtsen Christensen eller omvendt... nej vel?). Men vi vil jo gerne have lidt af os begge i barnets navn alligevel. Kæresten har et mellemnavn, men det er han ikke vild med, så det bliver ikke hans mellemnavn+mit efternavn...
Vi har snakket om at jeg ændrer navn... dvs. tager et mellemnavn, som jeg så kan give videre til bebs...
Min farmor hed Friis som pigenavn og det har jeg altid godt kunnet lide. Så vidt jeg kan se i navnelovgivningen må man godt som mellemnavn tage " Et navn, du kan tage som efternavn." - og Friis er også blandt frie efternavne nemlig.
Kunne jeg tage det som mellemnavn? Så ville jeg blive til en Friis Albrechtsen. Så ville barnet kunne få navnet Friis Christensen og det syntes vi bare lyder såååå fint 
(spørgsmålet er ikke om andre syns det lyder godt eller ej, men mere... kan det lade sig gøre?) 
Altså jeg blev døbt Celine Friis Arp, men her før jeg blev 18 skiftede jeg til Celine Engelsted Friis. Min mor hed Engelsted til mellemnavn, så det kan du sagtens. Synes helt sikkert du skal gøre det, for Friis er da det flotteste navn :-) 
Anmeld