Mellemnavne og efternavne hjælp...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.393 visninger
14 svar
0 synes godt om
26. januar 2013

Victoria2013

Vi har snakket rigtig meget om hvad efternavn vi skal vælge til vores kommende bebs (vi er ikke gift). Både min kæreste og jeg har lange efternavne og det vil lyde fuldstændig grimt og kikset at barnet får begge to (Albrechtsen Christensen eller omvendt... nej vel?). Men vi vil jo gerne have lidt af os begge i barnets navn alligevel. Kæresten har et mellemnavn, men det er han ikke vild med, så det bliver ikke hans mellemnavn+mit efternavn...

Vi har snakket om at jeg ændrer navn... dvs. tager et mellemnavn, som jeg så kan give videre til bebs...

Min farmor hed Friis som pigenavn og det har jeg altid godt kunnet lide. Så vidt jeg kan se i navnelovgivningen må man godt som mellemnavn tage " Et navn, du kan tage som efternavn." - og Friis er også blandt frie efternavne nemlig.

Kunne jeg tage det som mellemnavn? Så ville jeg blive til en Friis Albrechtsen. Så ville barnet kunne få navnet Friis Christensen og det syntes vi bare lyder såååå fint 

(spørgsmålet er ikke om andre syns det lyder godt eller ej, men mere... kan det lade sig gøre?)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2013

Frk. K

Hejsa.

ja det kan godt lade sig gøre! Så længe det er et "familienavn" så kan du godt "bare tilføje" det. Og dermed også give det til dit barn! 

Min kæreste ændrede navn da vores søn skulle døbes, så vores søn kunne få fars mellemnavn til efternavn. Vores præst ordnede det på max 5 min.

Så der kan i ihvertfald få hjælp til det.

Anmeld

26. januar 2013

Amanda Stage

Kia2013 skriver:

Vi har snakket rigtig meget om hvad efternavn vi skal vælge til vores kommende bebs (vi er ikke gift). Både min kæreste og jeg har lange efternavne og det vil lyde fuldstændig grimt og kikset at barnet får begge to (Albrechtsen Christensen eller omvendt... nej vel?). Men vi vil jo gerne have lidt af os begge i barnets navn alligevel. Kæresten har et mellemnavn, men det er han ikke vild med, så det bliver ikke hans mellemnavn+mit efternavn...

Vi har snakket om at jeg ændrer navn... dvs. tager et mellemnavn, som jeg så kan give videre til bebs...

Min farmor hed Friis som pigenavn og det har jeg altid godt kunnet lide. Så vidt jeg kan se i navnelovgivningen må man godt som mellemnavn tage " Et navn, du kan tage som efternavn." - og Friis er også blandt frie efternavne nemlig.

Kunne jeg tage det som mellemnavn? Så ville jeg blive til en Friis Albrechtsen. Så ville barnet kunne få navnet Friis Christensen og det syntes vi bare lyder såååå fint 

(spørgsmålet er ikke om andre syns det lyder godt eller ej, men mere... kan det lade sig gøre?)

Hehe jeg kender godt dit dilemma. Jeg er heller ikke gift med min søns far, så vores søn har altså nærmest et kongeligt navn, ja kært barn har mange navne  Vi har dog senere hen overvejet at ændre det når vi bliver gift.

Jeg synes det er en rigtig fin løsning I har fundet og det behøver ikke være et familienavn, som du skriver, hvis det er godkendt som et "frit" mellemnavn/efternavn kan I frit bruge af det. 

Anmeld

26. januar 2013

Victoria2013

Ja for problemet er jo at hvis det "kun" er et familienavn, så SKAL der vist være bindestreg (så jeg ville blive Friis-Albrechtsen... med bindestreg) og det er bare ikke helt det samme jo.

Men det burde kunne lade sig gøre når det er et frit efternavn at få det uden bindestreg, ikke? I hvert fald sådan som jeg læser/forstår reglerne?

Anmeld

26. januar 2013

Kløver

Jeg synes navnene lyder rigtig fine og rigtig gode og tror sagtens det kan lade sig gøre uden problemer, menerxdog man betaler for at ændre navn hvis det ikke er i forbindelse med at blive gift

Anmeld

26. januar 2013

Victoria2013

Er godt klar over det koster lidt at ændre navn, men gør det gerne   og har som sagt også altid været vild med min farmors pigenavn, siden jeg fandt ud af det

"Lidt kongelig har man da lov at være" 

Anmeld

26. januar 2013

Hullabullabulla

Kia2013 skriver:

Er godt klar over det koster lidt at ændre navn, men gør det gerne   og har som sagt også altid været vild med min farmors pigenavn, siden jeg fandt ud af det

"Lidt kongelig har man da lov at være" 

Det koster 490 kr og kan gøres digitalt med nem-iD på personregistrering.dk - dejlig nemt

Kæresten havde 2 mellemnavne + et efternavn og var ret træt at de 4 navne da det ikke kan stå på breve o.l så kunne han ligeså godt skippe et af dem..

Ville mene at du ikke behøver bindestregen sålænge det enten er familie navn eller godkendt af familiestyrelsen

Anmeld

27. januar 2013

Pigent

Jeg synes det er en god ide hvis du tager Friis. Det tror jeg godt du kan gør

Ellers kunne hun jo få et navn som er din familie fx fra en oldemor eller et andet familie medlem også faren efternavn. 

I kunne også giv hende fornavnet et mellemnavn som du bestemmer også faren efternavn.

Anmeld

27. januar 2013

BabyMus

Kia2013 skriver:

Det tror jeg også sagtens du kan. Ser også ud til du allerede har undersøgt det, for hvis det er et af de frie navne, så kan jeg ikke se der skulle  være nogle problemer i det. Jeg har også læst engang at man kan tage et navn helt tilbage til ens tip-olde så tror jeg ikke der bliver nogle problemer i. Go for it.

(Synes for øvrigt også det lyder rigtig godt, selvom det ikke var det du ville høre).

Anmeld

27. januar 2013

Victoria2013

BabyMus skriver:

Det tror jeg også sagtens du kan. Ser også ud til du allerede har undersøgt det, for hvis det er et af de frie navne, så kan jeg ikke se der skulle  være nogle problemer i det. Jeg har også læst engang at man kan tage et navn helt tilbage til ens tip-olde så tror jeg ikke der bliver nogle problemer i. Go for it.

(Synes for øvrigt også det lyder rigtig godt, selvom det ikke var det du ville høre).

Jeg vil jo bare være sikker på om jeg har forstået reglerne rigtigt - fordi ellers kan man kun tage et mellemnavn som har været mellemnavn før i familien, og Friis var jo min farmors oprindelige efternavn. Og skal det være efternavn så skal der være bindestreg, sådan som jeg læser det og det ser/lyder bare ikke ligeså godt...

Men fordi et frit efternavn kan tages som mellemnavn, så burde et under alle omstændigheder være muligt? Sådan læser jeg det 

Vi kunne jo selvfølgelig godt nøjes med bare at give baby navnet, men så er der jo ingen "direkte" forbindelse til mit navn - og det er jo det vi godt vil have, at der er lidt af os begge i navnet... så jeg vil også.

Prøver at udfylde en blanket online imorgen når vi har været til MD scanning og så ser vi hvad der sker. Kunne være lidt fedt pludselig at afsløre for familien også, at hov, nu har jeg sørme skiftet navn lidt - de ved godt vi har snakket om det dog

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.