D. 24. august 2007 kl. ca. 6.30 vågnede jeg ved at jeg synes der var lidt vådt i sengen. Jeg rejste mig for at gå på wc. På vej ned af trappen synes jeg der løb vand ned af mine ben, men jeg havde jo læst at barnet kunne ligge og gnubbe hovedet mod min blære, så jeg kom til at tisse uden at kunne mærke det. Men da jeg satte mig på wc’et kom der to skyller lige efter hinanden. Jeg troede at jeg bare tissede og rejste mig. Der sev lidt mere vand så jeg satte mig på wc’et igen.
Jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle stille op for jeg var jo kun 35 uger + 2 dage henne så det kunne da ikke passe at det var vandet der var gået. Men hver gang jeg rejste mig kom der mere.
Jeg råbte op til Carsten, som stadig lå og sov, at jeg troede vandet var gået. Carsten råbte tilbage “Neeej kl. er kun halv syv.” Det var lige en dag hvor han endelig kunne sove længere end til kl. 5.

Jeg gik op ovenpå igen og prøvede at lægge mig på sengen for at sove lidt mere, men kunne ikke finde ro. Hvad nu hvis det var vandet der var gået... skulle der ikke komme veer først osv. osv.
Jeg stod op og gik ned og tændte min computer, tænkte at jeg ville tjekke på nettet hvad der stod om det, men jeg kunne slet ikke koncentrere mig. Til sidst ringede jeg hjem til min mor og fortalte det til hende. Hun mente at det måtte være vandet der var gået og hun syntes jeg skulle ringe til fødegangen.
Jeg ringede så til fødegangen og fortalte dem hvad der var sket, men at jeg ikke var sikker på om det var vandet der var gået eller om jeg bare havde tisset. Jeg syntes det ville være så pinligt at komme på fødegangen hvis jeg så bare havde tisset i sengen.
Damen fra fødegangen sagde jeg skulle gå ind og lægge mig, da vi ikke vidste om hovedet stod fast, og så ville de sende Falck efter mig.
Jeg lagde mig først op i sengen, men kunne ikke falde til ro. Der var jo så mange ting jeg gerne lige ville have ordnet hvis det viste sig at det faktisk var fødslen der var igang. Jeg havde jo ikke nået at pakke de sidste ting i tasken jeg skulle have med osv.
Til sidst lagde jeg mig ned på sofaen og måtte kommandere rundt med Carsten. Han tog det meget roligt, han troede vist ikke helt på det var nu han skulle være far.
Ca. kl. 7.30 kom Falck og vi kørte mod fødegangen. På turen mod fødegangen kunne jeg begynde at mærke lidt murren i underlivet.
Da jeg kommer til sygehuset kommer jeg straks ind på en fødestue. Carsten er endnu ikke nået frem. Der kommer en ældre dame ind. Hun ser bare rigtig sur ud

og begynder at tage mit tøj af mig. Jeg bliver noget paf da jeg flere steder havvde læst at man selv måtte bestemme hvor længe man ville have sit eget tøj på. men nu sad jeg pludselig splitter ragende Kong Hans. Den sure dame gav mig sygehustøj på og gik ud igen.
Jeg tænkte "hvis det er min jordmoder så tager jeg hjem igen". Jeg så aldrig damen igen.
Kl. 8 bliver jeg undersøgt af en jordmoder. Jeg var kun ca. 3 fingerbredder åben. Hun skønnede babyen til at veje 2500g.
Mellem kl. 8-9 tog veerne til. De kom hyppigt, ca. hvert 2-4 min. og de blev kraftigere og kraftigere.
Kl. 10 bed veerne rigtig. Der kom en læge ind og de snakkede med mig om at få lagt en epiduralblokade. Både pga. smerterne men også fordi mit blodtryk var meget højt og jeg var begyndt at få feber.
Jeg sagde nej tak, da jeg var skide bange for at få den lagt.
kl. 11.45 havde jeg efterhånden rigtig ondt. Veerne bed virkelig hårdt og da de endnu engang spørger om jeg vil have en epiduralblokade takker jeg ja.
Kl. 12.20 er epiduralen lagt. Det gjorde overhovedet ikke ondt og allerede efter ca. 10 min. begyndte den at virke.
Efter et par timer var veerne ved at tage til igen. Denne gang sad de dog ikke over mave og lænd, men omkring ballerne.
Veerne kom nu med 2-3 min. mellemrum.
Veerne begynder pludselig at aftage lidt og jeg syntes ikke de kom så ofte mere.

Den lille havde under veerne haft perioder med meget høj puls og under hele fødslen fik jeg målt babyens puls samt veernes styrke og hyppighed ved bælter om maven, men på et tidspunkt fik babyen sat en elektrode på hovedet i stedet for, da de havde lidt svært ved at måle på den anden måde.
Jeg fik sat ve stimulerende drop så der kunne komme lidt gang i dem igen. Der blev taget blodpøver fra barnets hoved. Alt så fint ud.
Der skete ikke så meget, veerne var ikke så kraftige og de kom ikke så ofte.
Jordmoderen havde set/mærket at babyen var stjernekigger og flere gange under fødslen ændrer jeg stilling i håb om at hun får drejet sig rundt. Det lykkes ikke rigtigt.
Jeg får en smule presseveer og kommer som et sidste forsøg over på fødelejet og skal presse lidt i håb om at babyen glider længere ned i bækkenet. Der sker ikke rigtig noget. Babyen står fast og står skævt så den kan ikke komme ud.
Tilsidst bliver jeg kørt til kejsersnit klokken er da 20.50.

Kl. 21.23 hører jeg min lille piges skrig første gang, da hun kommer til verden. Hun vejer 2670g og er 50cm lang. Hun blev født 5 uger for tidligt, men havde det godt.
Vi nåede at have 2 jordmødre under fødslen. Begge var unge piger og helt nyuddannede. De var så søde og professionelle begge to og vi fik nogle hyggelige snakke imellem veerne. De var begge to med til at gøre fødslen til en rigtig god oplevelse for både Carsten og jeg.