ADHD og videregående uddannelse?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. januar 2013

Ka+Ma=Be

Anonym skriver:

Du spø'r bare løs

Jeg tror faktisk slet ikke det er muligt, at få bøgerne på lyd, ang. mødepligt, så er der jo faktisk ingen, i det 3,5 år studiet vare, der er selvfølgelig eksamner efter hvert modul, men ingen specefik mødetid til forelæsningerne.

Jeg har ingen problemer i at følge med i selve forelæsningerne, problemet er at huske det der bliver fortalt, også li det der med at sidde stille længere tid ad gangen

Det er mere læsningen jeg finder svært, jeg kan sidde og læse også derefter lukke bogen og tænke; "Hvad fanden var det li jeg har læst"

Det er SÅ frustrerende

Ah på den måde. Har du en studiegruppe, eller mulighed for at danne en? Ellers kunne man også få hjælp i form af en mentor/tutor.

For mig har det fungeret rigtig godt at snakke tingene igennem med nogle. Det kan være nemmere at huske, når man får sat ord på tingene.

Det kunne dog virkelig godt lyde som om, at du kunne bruge nogle redskaber til at hjælpe dig med at holde koncentrationen. En mulighed er også at have noget hårdt at tygge på (mandler, gulerødder etc.) for at øge vågenheden i forelæsningerne Eller noget som hænderne kan beskæftige sig med, så man flytter fokus og ikke sidder uroligt.

Har du hørt om lydterapi? Det lyder for mange alternativt, men faktum er, at det hjælper rigtig mange mennesker til øget koncentration. Du kan evt. kigge her inde:  http://www.lydbehandling.dk/Teorien

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2013

Anonym trådstarter

Ka+Ma=Be skriver:

Ah på den måde. Har du en studiegruppe, eller mulighed for at danne en? Ellers kunne man også få hjælp i form af en mentor/tutor.

For mig har det fungeret rigtig godt at snakke tingene igennem med nogle. Det kan være nemmere at huske, når man får sat ord på tingene.

Det kunne dog virkelig godt lyde som om, at du kunne bruge nogle redskaber til at hjælpe dig med at holde koncentrationen. En mulighed er også at have noget hårdt at tygge på (mandler, gulerødder etc.) for at øge vågenheden i forelæsningerne Eller noget som hænderne kan beskæftige sig med, så man flytter fokus og ikke sidder uroligt.

Har du hørt om lydterapi? Det lyder for mange alternativt, men faktum er, at det hjælper rigtig mange mennesker til øget koncentration. Du kan evt. kigge her inde:  http://www.lydbehandling.dk/Teorien

Lydterapi har jeg ikke hørt om før, men det skal da helt klart undersøges og du har ret, jeg sidder altid og fumler med et eller andet, i folkeskolen var jeg altid hende den irreterende der lavede klik-lyde med kuglepenne...

Jeg er dig dybt taknemig for din tid

Anmeld

23. januar 2013

Aagaard

Nu vej jeg meget lidt om ADHD, men min mand er i øjeblikket i behandling for en depression hos dem her: http://www.hjernetraening.dk/

Der er en del steder rundt omkring i landet og
de fortæller om rigtig gode resultater med ADHA og andre ting som asperger og stress.

Måske det kan bruges?

Anmeld

23. januar 2013

Ka+Ma=Be

Anonym skriver:

Lydterapi har jeg ikke hørt om før, men det skal da helt klart undersøges og du har ret, jeg sidder altid og fumler med et eller andet, i folkeskolen var jeg altid hende den irreterende der lavede klik-lyde med kuglepenne...

Jeg er dig dybt taknemig for din tid

Ja, prøv det! Måske er det noget der kan bruges.

Det er en balance, helt klart Det er svært ikke at være forstyrrende for sine omgivelser, men der mangler jo også forståelse den anden vej rundt.

Jamen velbekommen - du er altid velkommen til at skrive, hvis du tror jeg kan hjælpe med et eller andet. 

Anmeld

23. januar 2013

Rsa

Går på 3. semester og jeg syntes det er svært, at være mor, kone og studernede MED ADHD!!

Jeg glemmer hele tiden hvad det er jeg lige har lært, jeg kan IKKE sidde stille og læse en tekst, jeg syntes det er yderst spæendende, men når jeg skal læse, kan jeg overhovedet ikke koncentrere mig, en undervisningsdag fra 08-15 er slet ikke til at overskue, det er al for langt tid og alt for meget information til mit, ellers, overskuelige hoved!

Frygter for når jeg engang skal forsvare min bacheloropgave, jeg kan jo intet huske!

Er du medicineret? (har ikke læst de andres respons, så undskylder på forhånd hvis der allerede er spurgtom det)

Interesseret i at bruge hjælpemidler fx. Tangle, jellyfish stol ect.?

Har en dreng med ADHD og arbejder selv som støttepædagog, godtnok for 2 drenge med diagnoser indenfor autismespektrumet, men der er stadig mange metoder og strategier der kan overføres til ADHD, da de begge er koncentrations og opmærksomhedsforstyrrelser

Vi, gerne være behjælpelig hvis jeg kan 

Anmeld

23. januar 2013

Anonym trådstarter

Rsa skriver:

Er du medicineret? (har ikke læst de andres respons, så undskylder på forhånd hvis der allerede er spurgtom det)

Interesseret i at bruge hjælpemidler fx. Tangle, jellyfish stol ect.?

Har en dreng med ADHD og arbejder selv som støttepædagog, godtnok for 2 drenge med diagnoser indenfor autismespektrumet, men der er stadig mange metoder og strategier der kan overføres til ADHD, da de begge er koncentrations og opmærksomhedsforstyrrelser

Vi, gerne være behjælpelig hvis jeg kan 

Jeg har sagt nej til at medicinering, da jeg får det SÅ dårligt at det.

Mht til hjælpemidler er der afprævet lidt forskelligt, dog ikke noget af det du nævner?

Jeg har haft kugle -og kædedyne uden held, div. medicin men tager pt. intet, samt en kuglepude

Mit store problem er koncentrationen og hukommelsen

Anmeld

24. januar 2013

Rsa

Anonym skriver:

Jeg har sagt nej til at medicinering, da jeg får det SÅ dårligt at det.

Mht til hjælpemidler er der afprævet lidt forskelligt, dog ikke noget af det du nævner?

Jeg har haft kugle -og kædedyne uden held, div. medicin men tager pt. intet, samt en kuglepude

Mit store problem er koncentrationen og hukommelsen

Jellyfish er en stol med indbygget bold - ligesom en fitness bold, bare mindre. Designet til at aflede kropslig energi samt skabe det, når man er ved at miste koncentrationen. Den får hos ilva - ved ikke om det kunne være en hjælp.

Tangle er en kæde bestående af forskellige fleksible led, der kan drejes rundt til ukendelighed. Også ment til, at aflede energi samt holde koncentrationen. Den er til at sidde med i hænderne. Nogle hjælper det for, andre ikke... Du kan finde dem her: tWistet.dk.

Koncentration og hukommelse er jo altsammen noget der kan trænes, jeg er ikkeekspert og arbejder heller ikke med voksne. 

Har du nogle strategier for at huske - noter til undervisningen, huskesedler, remindere på telefonen mm.? Ved der er en app til folk med ADHD, men har ikke selv prøvet systemet og ved ikke hvordan det fungerer. Blev bevidst om dette i forbindelse med min søn, men ved ikke om det system også henvender sig tol voksne. Hvis du har smartphone/iPhone hedder app'en:REWARD.

Koncentration kan skærpes ved at øve den og udvide udholdenhed. det er forskelligt fra person til person hvad der hjælper på at skærpe og fastholde opmærksomhed. Fx. Bruger jeg spillet vildkatten med børn - ved ikke om du kender det?

Kunne du få hjælp til at finde strategier for det du kæmper med lige nu? - kender desværre ikke systemet for voksne. Ved der er en del hjælp samt vejledning mm. At hente på børneområdet. Tænker det også er afhængig af din kommune, hvad deudbyder.

Anmeld

24. januar 2013

Giraffen

Anonym skriver:

Går på 3. semester og jeg syntes det er svært, at være mor, kone og studernede MED ADHD!!

Jeg glemmer hele tiden hvad det er jeg lige har lært, jeg kan IKKE sidde stille og læse en tekst, jeg syntes det er yderst spæendende, men når jeg skal læse, kan jeg overhovedet ikke koncentrere mig, en undervisningsdag fra 08-15 er slet ikke til at overskue, det er al for langt tid og alt for meget information til mit, ellers, overskuelige hoved!

Frygter for når jeg engang skal forsvare min bacheloropgave, jeg kan jo intet huske!

Hvilken uddannelse er det?

Jeg har ikke ADHD men langt de fleste mennesker lærer bedst ved at  gøre frem for at  læse og  lytte

Måske kan din undervisning/måde at lære på tilpasses din ADHD?

Min uddannelse er meget praktisk selvom den er på Universitetet, da vi har meget processarbejde med både prototyper, periodiske fremvisninger af processen osv

altså en læse/lytte -> skrive -> producere -> reflektere process, der gør at tingene bare  hænger fast på en anden måde

det egner sig self ikke til alle uddannelser men hvis nu du ka få nogle film, få lidt praktik ECTS point eller andet ka du måske få pensum ind på en anden måde

Eller måske få tilsat ekstra SU klip så du har længere tid til hvert semester så du kan bruge tid på at terpe på en  anden måde (med gruppefremlæggelser og mere konstruktiv arbejde med pensum frem for det passive lytning/læsning

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.