Eksperthjælp: amning efter menstruation

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.946 visninger
0 svar
0 synes godt om
22. januar 2013

Catrine Hansen

"amning efter menstruation"

Hej Catrine

Hvordan får man gang i amningen igen efter menstruation?

Min datter har afvist brystet om dagen efter jeg fik min første menstruation efter fødslen. Dog har hun taget det om natten.
Har givet hende flaske i stedet, men hun trives bedst med bryst.
Det skal siges, at vi altid har kæmpet med amningen, da hun sjældent har sovet mere end 2 timer i streg om natten, så har ikke kunnet holde produktionen oppe. Har derfor i de perioder tilbudt hende flaske bagefter for at gøre hende mæt.
Derudover skal det siges, at hun altid har klatspist. Det maksimale hun har taget på en gang er 130 ml og det var flaske.
Jeg ved dette, fordi vi købte en vægt, for at tjekke hvor meget hun spiste af gangen (hun spiste mindst 1gang i timen om dagen inden vi begyndte på skemad). Hun spiser ml 40-100ml ved brystet af gangen.

Håber du kan hjælpe. Vil gerne amme så længe hun gider..

Catrines svar

Hejsa

Det jeg tænker når jeg læser dit brev, er vigtigst af alt, at det lyder som om du er kørt fast i en forestilling om at du ikke har nok mælk. At du hænger fast i tal og timer i stedet for at kikke på din datter og se om hun trives. Hvis hun er glad det meste af tiden og følger sin vægtkurve nogenlunde (man behøver ikke at tjekke vægten så ofte, da babyer tager på i ryk), så må du gemme alle sine bekymringer væk.
Det er rigtigt, at mælken kan ændre smag imens man har sin menstruation, men at din datter gerne vil spise om natten, kunne tyde på at din nervøsitet for om hun gider tage brystet forplanter sig i dig, og det kan din datter mærke, hvorfor hun afviser brystet. Om natten, hvor du er træt og mere rolig, vil din datter gerne spise! Desuden smager mælken igen som den plejer, når menstruationen er slut. Hvis du så ikke føler at du har nok, så er det nok fordi din datter har diet færre gange, og så laver du automatisk mindre mælk. Det handler i høj grad om udbud og efterspørgsel. Jo mere din datter dier, jo mere mælk laver du.
Din datter har dog lige nu en alder, hvor hun også får skemad, og som tiden går vil hun have brug for mere skemad og mindre bryst.
Mit forslag er derfor, at du dropper flasken og kun tilbyder skemad, vand i kop imens, og bryst. Hvis din datter er sulten/tørstig vil hun ikke afvise brystet. Du må tage et par dage hvor du lægger hende rigtig hyppigt til. Selv om du føler at du ikke har mere mælk, så har du det alligevel, for mælken gendannes under amning, sådan at brysterne aldrig er helt tømte. Og igen - jo mere din datter dier, jo mere mælk vil du lave. Hvis hun bliver gal ved brystet og ikke vil die, så tag det helt roligt og tilbyd en tår vand og eller lidt skemad i stedet og prøv så amning igen når I begge to er rolige igen.

Jeg håber det lykkes for dig. Tro på, at det skal det nok!!

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.