Nogen med erfaring omkring gulsot?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.411 visninger
10 svar
0 synes godt om
16. juni 2009

Mikkelmusen

Vi har været på børneafdelingen idag og få taget blodprøve. SP var her i formiddag, og mente vi skulle slå et smut forbi og få det tjekket da vi alligevel skulle til hørescreening. Vi fik så svaret at tallet var 332, hvor det max må være 350, for så bliver man indlagt. Vi skal så derover imorgen og ha taget en ny for at se om det stiger, for lægen sagde det toppede på 5. dagen. Og det er så imorgen. Jeg har bare ikke lyst til at være indlagt med Fiona, men vil selvfølgelig kun hendes bedste. Så nu venter jeg bare på at vi skal derover og ha taget en ny imorgen... Er der nogen der har prøvet noget lign. og hvordan foregik det med at ligge i lys? SP sagde også at hun muligvis skulle havde sonde ?!

Christina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2009

Siber

jeg har desværre ingen erfaring på det område. Men da Alma var bette, mente SP også at hun var lidt gul, vi tog på sygehuset, men de mente ikke det var nok til en blodprøve. Vi fik af vide vi skulle ligge hende i lyste fra solen (altså lyset ind ad vinduet) med kun en body på. Så det gjorde vi!

Ellers ingen erfaringer. men håber at alt går godt i morgen

Knus Siber

Anmeld

16. juni 2009

ka li ja

alexander havde det lidt da han blev født. og vi fik af vide at vi skulle placere vuggen i vinduets sollys, eller i hvert fald så han fik lys hele tiden stort set.
det er nærmest det samme de gør på sygehuset, der vil hun også skulle ha lys hvis det er.
så frem i solen med hende

Anmeld

16. juni 2009

linemus

Håber for jer, at det er faldet i morgen, for det er ikke sjovt at blive indlagt. Så jeg krydser fingre.

Signe og Nanna var også lidt gule, især Signe. De fik taget blodprøver, og jeg mener, vi blev en dag ekstra på hospitalet, fordi Signes tal var så højt. Dagen efter var det faldet, så hun kom ikke i lys.

Knus Line

Anmeld

16. juni 2009

Tynen

Vi var også lige på grænsen til at blive indlagt igen med Stella (Tog hjem efter 2 døgn fordi jeg ikke kunne holde ud at være der)

Jeg fik egentlig bare at vide at jeg skulle ligge hende så meget i sollys som muligt når hun sov og så ellers bare sørge for at komme op på sygehuset og få hende lysmålt et par gange på sygehuset de første dage.

Håber det når at falde!
Det ville altså ikke være det fede at blive indlagt.

Anmeld

16. juni 2009

Mikkelmusen

Det med at ligge i sollys, ved vi godt. Det var det samme med Filuca, men der mente SP ikke det var så slemt.

Jeg tænkte mere på om hvordan det foregår på børneafdelingen?
Altså skal hun ligge i sådan en kasse hele tiden eller hvordan?

Tak for jeres svar alligevel

Anmeld

17. juni 2009

Millebasse

Mikkelmusen skriver:

Det med at ligge i sollys, ved vi godt. Det var det samme med Filuca, men der mente SP ikke det var så slemt.

Jeg tænkte mere på om hvordan det foregår på børneafdelingen?
Altså skal hun ligge i sådan en kasse hele tiden eller hvordan?

Tak for jeres svar alligevel

Vi har rigtig mange børn som ligger i lys på min afdeling (neonatal), primært fordi de er for tidligt fødte og derfor har en umoden lever og vi får også nyfødte hjemmefra som er blevet gule og har behov for lysbehandling..

Hvis hun skal i lys, vil det højst sansynligt foregå sådan at hun kommer i en billibed. Det er en boks med lys som ligges i en vugge. Ovenpå kassen ligges en pose som barnet ligger indeni, så det får lyset nedefra og samtidig puttes, så det ikke ligger helt bart. Barnet skal så vendes engang imellem på maven for at få lys på hele kroppen og får derfor nok en apnøealarm på (alarmerer hvis barnet stopper med at trække vejret) da man jo ikke må ligge spædbørn på maven. Det er slet ikke sikkert at hun skal have lagt en sonde. Hvis hun er ikke er specielt sløv og gerne vil spise hos dig, plejer det at være nok. Hun skal bare spise hver 3. time og gerne 20-30 min. af gangen for at være sikker på at hun får væske nok.

Håber at det gav lidt mening, ellers må du meget gerne skrive igen

Anmeld

17. juni 2009

Loggidut

Mikkelmusen skriver:

Vi har været på børneafdelingen idag og få taget blodprøve. SP var her i formiddag, og mente vi skulle slå et smut forbi og få det tjekket da vi alligevel skulle til hørescreening. Vi fik så svaret at tallet var 332, hvor det max må være 350, for så bliver man indlagt. Vi skal så derover imorgen og ha taget en ny for at se om det stiger, for lægen sagde det toppede på 5. dagen. Og det er så imorgen. Jeg har bare ikke lyst til at være indlagt med Fiona, men vil selvfølgelig kun hendes bedste. Så nu venter jeg bare på at vi skal derover og ha taget en ny imorgen... Er der nogen der har prøvet noget lign. og hvordan foregik det med at ligge i lys? SP sagde også at hun muligvis skulle havde sonde ?!

Christina

Tif lå jo i lys, ad to omgange, fordi hun havde gulsot.
Og det er slet ikke farligt, og du skal ikke bekymre dig. Det er så hamrende godt de har fat i den lange ende.
Det der er mest nasty ved det gulsot, er at de små kan blive så ufattelige søvnige, og slappe, så ,man på det nærmeste må ruske gang i dem, for overhovedet at få dem til at spise! Og måske er der der sonden kommer ind i billedet?

Well, det der sker er at de klæder hende af, så hun kun har ble på, og ligger hende så ind i den her herlige dejlige varme kasse. Så må du få hende ud når der er spisetid, men ellers ligger de inde i den her lækre rugekasse, og bare hygger sig.
Hun får lige et par scooterbriller på, men ellers er der ikke noget unormalt ved det.

Hunni, du er en stærk mor, og du kan klare det. Selv om jeg ved det er så træls når de skal den vej, man har så meget lyst til at hyle, når alt ikke lige går efter planen, men tro mig, du kommer igennem det.!

jeg smider lige et par billeder så du kan se hvordan vores lille madamme puttede!

held og lykke med Fiona...By the Way, fantastisk navn!

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

17. juni 2009

Mikkelmusen

Hej igen. Prøven idag viste at tallet var steget, men de synes alligevel ikke vi skulle indlægges?! Det forstår jeg bare ikke. Hun havde taget lidt på siden igår, men er det nok til at de ikke vil indlægge os?

Vi skal komme igen på fredag, og få taget en ny billi og så må vi se. Altså jeg vil jo nødig indlægges, men jeg vil jo så gerne have hende helt rask, så jeg kan slet ikke forstå vi ikke blev indlagt. De sagde dog at hvis hun ikke ville spise skulle vi selvfølgelig komme ind. Men hun spiser jo netop ikke ret meget. Jeg sidder fremme med yveret hele tiden for jeg vil jo gerne ha hun får så meget som muligt, men hun spiser kun i kort tid hver gang hun spiser. Og det bekymrer mig meget.

Min mor blev rigtig sur da jeg sagde vi ikke blev indlagt, for hun mente at det burde vi være blevet, og nævnte al den ballade der har været med læger og børn på det sidste. (Det er i øvrigt dejligt hun er blevet så interesseret og er en smule bekymret. Ved ikke om nogen kan huske hvad jeg tidligere har fortalt.)

Nå men jeg er i øvrigt selv syg nu, og føler mig som en opblødt rosin Det er bare ikke fedt når Fiona er så lille, jeg vil jo ikke smitte hende med noget.

Jeg skal nok lige give en update på fredag. Tak for jeres beskrivelser af forløbet loggi og millebasse. Det gav et bedre overblik over hvad vi måske kan forvente.

Christina

Anmeld

17. juni 2009

Loggidut

Jammen hunni...det med hun ikke spiser så meget ad gangen, kan jo netop have noget med at gøre hun hurtigt bliver udmattet, tror også Mille vil sige det samme, for jeg kan tydlig huske hvordan jeg kæmpede med Tif...øv!

Nå men mon ikke de har styr på det. Og så kom derud på fredag og få hende tjekket.

Jeg krydser fingre for at alt går som det skal!

ps/ ja den med din mor sprang mig lige i øjnene...wow, sikke en forandring

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.