en sag for Magrethe Brun Hansen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

665 visninger
12 svar
0 synes godt om
15. juni 2009

Susan1978

Nå hvor skal jeg starte og hvor skal jeg slutte.. og er jeg den eneste med en fulstændig overdrevet temperamentfuld dame som slet ikke kan styres.

ja den er gal igen.!!

JEg river snart hovedet af hende. Ea er så strid, anstrengende, grænseprøvende, udmattende, magtesløs uopnålig... og jeg kunne blive ved.

Vi har simpelthem så mange problemer med  hende - dælme lige før jeg sætter hende på børnehjem.. ahh faen heller..   men tæt på.

Hun hyler, skriger, tuder, råber, spadser ud, skælder ud osv osv.. Hun får jævnligt en tur, hvor hun slet ikke er til at styre.

eks. 1.  Vi er på tur  og det er smadder  hyggeligt, Vi har klapvognen med til Emili han er trods alt ikke 2 endnu og kan ikke gå så langt som Ea. Men hun ødelægger hele turen med at stille sig til at skabe sig over at hun ikke kan gå på sine ben, at de gør ondt og hvis Emil skal sidde i klap vognen så skal hun også. det her lyder harmløst, men det er det ikke.. for prøv at forestil jer en hel ferie med udflugter også skaber hun sig sådan hver gang flere gange om dagen.

eks 2. Ea vil ikke  i seng, hun nægter,  hun er bange for at gå glip af noget... igen - hun skriger, hyler og er hel rød i hovedet af raseri. Vores problem, vi kan ikke bare smide hende ind i sengen og lade hende hyle, for Emil sover i samme rum.

eks. 3  - efterve af at hun sov alt for sent..   hun vil ikke stå op, vi kalder på hende 25 gange, tilsidst må vi nærmest hive hende op. Hun vil ikke have det tøj på , som hun selv  har været med til at vælge aftenen inden. HUn går ind og lægger sig i sengen igen. Så blir moderen her helt ondsvag og må hive hende ud af sengen og blive meget gal, for  hvad fanden bilder hun sig ind at gå iseng igen. Det ender med at hun er så langsom til at få det tøj på at hun blir sat ud i bilen halv påklædt og uden morgenmad.

Eks. 4 jeg tænker at det her på have konsekvenser og mener nogen har haft held med noget skema og n nogen streger. Jeg laver et skema  og siger til hende at når der er 10 streger, det er lavet meget børnevenligt  - så tager jeg noget af hendes legetøj væk.
Hvad er pigebarnet -  jo første aften går det  og hun tænker over det før hun får anfald.. bagefter er hun skide ligeglad.

Eks. 5
Hun er meget veltalende og forklarer og snakker for sin sag. Hun går meget op i at vi ikke skælder Emil ud som vi gør hende, jeg prøver at  forklare hende at Emil også får skæld ud og at der er ting han ikke må. Men at han altså stadig er mindre end hende og ikke lige så dygtig til at forstå.
hun er bange for at  Emil får mere end hende.. hvis han har fået et stykke tøj, kan hun gå helt amok over hun ik får noget, selvom hun aftenen inden har fået en  hel pose med lækkert tøj.. fx.   

ja jeg kunne blive ved og ved og ved.. Meget af det er jalousi.. I know og bruger også rigtig mange kræfter på at fortælle Ea hvor dygtig hun er og trække hende frem i mange sammenhæng.

Jeg ved snart ik hvad jeg skal stille op, jeg er bare så træt af at v ære en sur, højtråbende og meget udmattet mor. Hvorfor skal det være så træls at have en pige på 5 år.

Alle siger, det er normalt og det blir værre ... små børn små problemer og store børn store problemer.. ja men det kan sgu da ikke blive værre. Det er fuldstændig ikke til at holde ud af leve med.

hvis jeg fx bare ignorerer hende, så duer det i 5 min..
hvis jeg meget pædagogisk stille og roligt fortæller hende at jeg ikke vil have hun opfører sig sådan, holder hun sig demonstrativt for ørene og råber STOP MOR, jeg gider ik høre på dig.
HVis jeg hidser mig op og virkelig råber af hende (hader det - men det sker) så nærmest griner hun ad mig.
HUn kan også finde på at stå ret op og ned og skrige os ind i hovedet om ting hun ikke vil eller ting vi ikke gør.

Jeg er sikker på at jeg kæmpr fuldstændig forkert og at der  må være bedre og simplere måder at takle det her på..

Hvor er hende Magrethe brun hansen, når man har brug for hende..

Jeg opgir snart og lader hende køre sit eget show - altså Ea..

undskyld det lange roede indlæg, jeg ved bare hverken hvor det starter eller stopper.  Jeg kunne blive ved i en uendelighed.

tak fordi i læste med.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2009

Fines mor

Altså hun vil da bare bestemme, og det går jo meget godt, ikk??? 

Vi har også haft en meget bestemet dame her, og jeg har også været ude og småtude fordi jeg ikke viste mit gode råd.
MEN Johnny og jeg blev enig om, at hun skulle fan... ikke bestemme her :-(
Så vi tog kampen op med hende, og når hun sagde nej og det blev formeget så måtte vi lukke ørene.
Hun kom på sit værelse, og der kunne hun blev til hun blev god igen.
Hvis vi var ude, og hun ikke ville høre efter, så fik hun besked på, at hvis ikke hun var en sød pige, så måtte vi tage hjem igen. KUN hende og jeg!!! 
Resten af familien kan godt tage afsted uden hende, og det er noget hun forstår.

Måske skal i sætte flere grænser for hende, og så ellers stå ved selvom det gør pisse ondt indeni.
Lad den som starter diskutionen gøre den færdig, ikke noget med at blande sig fordi farmand har en anden mening!

Har i ikke mulighed for at skille dem ad når de skal sove? Evt. eget værelse? Så kan hun jo bare komme på sit værelse, og ligge der og glo..!!

Jeg føler med jer, for det er en hård kamp som vi selv har måtte kæmpe, men vi begynder så småt at kunne mærke forbedringer..

Mange knus

Helle

Anmeld

15. juni 2009

Susan1978

Hej helle
tak for du har givet dig tid til at læse og give svar..

Du kan tro vi sætter grænser  og det hele tiden..  men jeg blir bare så træt af alitd at sige hvis ikke du gør det, så sker det og hvis ikke du gør det så sker det..

vi har haft 2 ture her igen iaften.. Jannik er ikke hjemme og hun skal lige prøve mig af.

sidste gang blev det bare for meget for mig og jeg råbte meget højt og meget dybt.. hun blev faktisk forskrækket.. jeg blir meget ked af det inden i  og tager hende ind til mig bagefter og siger til hende at jeg råber sådan fordi hun gør mig så gal når hun ikke gør som jeg siger.

lige nu ligger de så begge og sover ikke.. jeg tror vi blir nødt til at ta Emil ovenpå.. så må han sove heroppe.. og hun nede i værelset nedenunder hos os.

ja vi har  faktisk begge børn inde hos os og det fungerer bare så godt, hvis Emil er faldet i søvn når Ea skal sove..  og de sover hele natten..

Vi er fuldstændig enige om at hvis en har startet en diskution eller noget så tager denne den også færdig.. vi blander os ikke i  hinanden kampe.

Men det er jo mest mig der har kampe med hende.

er det forkert at vise vrede og frustration.. ?

Anmeld

15. juni 2009

Fines mor

Susan1978 skriver:

Hej helle
tak for du har givet dig tid til at læse og give svar..

Du kan tro vi sætter grænser  og det hele tiden..  men jeg blir bare så træt af alitd at sige hvis ikke du gør det, så sker det og hvis ikke du gør det så sker det..

vi har haft 2 ture her igen iaften.. Jannik er ikke hjemme og hun skal lige prøve mig af.

sidste gang blev det bare for meget for mig og jeg råbte meget højt og meget dybt.. hun blev faktisk forskrækket.. jeg blir meget ked af det inden i  og tager hende ind til mig bagefter og siger til hende at jeg råber sådan fordi hun gør mig så gal når hun ikke gør som jeg siger.

lige nu ligger de så begge og sover ikke.. jeg tror vi blir nødt til at ta Emil ovenpå.. så må han sove heroppe.. og hun nede i værelset nedenunder hos os.

ja vi har  faktisk begge børn inde hos os og det fungerer bare så godt, hvis Emil er faldet i søvn når Ea skal sove..  og de sover hele natten..

Vi er fuldstændig enige om at hvis en har startet en diskution eller noget så tager denne den også færdig.. vi blander os ikke i  hinanden kampe.

Men det er jo mest mig der har kampe med hende.

er det forkert at vise vrede og frustration.. ?

Jeg ved ikke om hun forstår din vrede over hende.... måske bliver hun mere bange og usikker.. !
Jeg tror også det vil hjælpe at skille dem ad, for her går det ofte galt hvis de vil sove sammen. Det vil de faktisk ret tit, for Isabella har fået den ide, at hun ikke kan sove alene. Josephine vil ikke altid have hende på hendes værelse, og så starter balladen.

Måske handler det også om, at hun ved hun kan tænde dig af...? Hun ved, at nu er i alene hjemme, og så skal du lige testes... du er jo så nem? Vi mødre er nok lidt mere bløde indeni, og går måske med på mange ting. Så måske skal du bare stå ved dine beslutninger, og så gå udenfor og skrige når hun går imod!!!  Måske skal du være mere konkret imod hende, og ikke sige hvis du ikke gør sådan, så sker der sådan.. måske prøve med: Nu skal du gøre sådan... ! Uden at sige, hvis ikke SÅ... kun give hende en mulighed, jeg ved ikke om det virker..! MEN det er dig som bestemmer, ikke hende.. så derfor skal hun gør som du siger...

Åhh hvor er det bare ikke nemt, kan være nogle andre har lidt forslag også.

Anmeld

15. juni 2009

Tina2

Hej Susan.....

I skal til at være MEGET MEGET mere konsekvente......

Nu har jeg jo SET Ea in action da vi var sammen... Bla det med klapvognen.... Var det mig, så var der INGEN tvivl om at det med at hun sku sidde i klapvognen, det var history!!!!

Man ku jo faktisk se på hende at I knap var ude af bilen før hun styrtede om bag bilen og ventede på klapperen...
Selvom I sagde nej, så satte hun sig op alligevel, og hvor sku Emil så være? Ovenpå hende  Ikke fedt for ham.....

Jeg synes virkelig I skulle benytte jer af at ha langt til naboerne og så ud at gå derhjemme MED klapvognen MED Emil i!!!! Ea må gå.... Hun kan ligesom hyle og skrige ligeså tosset hun vil uden det blir pinligt som inde midt i byen.....
Hun er simpelthen nødt til at forstå at hun med sine 5 år ikke skal sidde i klapvogn!!!
Og ikke noget med at bære hende osv.... Vil hun med hjem igen må hun gå og ellers lad hende cykle.... Sig til hende bagefter "du kan da godt gå! Heeeey, du er da super sej"!!!! Har hjulpet på Filuca, hvis der har været lign situationer... Så blir hun alligevel så stolt af sig selv:-)

Det allervigtigste er at være konsekvent og MENE det.... Hvis du siger nej til hun skal i klapvognen, så hold ved det!
Hun er 100% klar over at jo mere hun skaber sig, hyler og skriger- ja så er det bare et spørgsmål om tid før I giver jer.....

Prøv at finde en løsning på det med værelset så Emil ikke bliver forstyrret.... Læg jer ind til hende hver aften og læs en bog eller lav noget hun godt kan li- lad hende evt høre afslappende musik (det gør vores) så hun efterhånden forbinder det at komme i seng som noget rart og hyggeligt.... Thomas læser som regel nogle bøger for Filuca som man ikke lige bliver færdige med på et par dage... Så snakker de lidt om afsnittet i løbet af dagen og så glæder hun sig til at høre videre om aftenen... Pt læser de faktisk den børnebibel hun fik af præsten til sin dåb....
Vi snakker meget om Adam & Eva, Gud og Jesus for hun spørger rigtig meget til det, fordi han læser den:-)

Ved godt det er mega svært, men I er sgu nødt til at holde ved det I siger... Og skaberi i stor stil derhjemme- jamen så må hun ind på værelset og så kan I evt sætte æggeuret...

Hun er strid, MEGET strid, ingen tvivl om det.... Filuca har fundet sin overmand

Anmeld

15. juni 2009

Susan1978

Ja jeg tror bare efter at have læst jeres indlæg og tøsernes på julisiden, så er vi ude i engang rigtig kold tyrker her.

Når hun skaber sig og ikke vil høre så er det på værelset med æggeur sat til! 

Er vi på tur og hun skaber sig, så er det  hjem igen eller bare i bilen og far og Emil hygger sig. ! 

Den med at skille dem ad under sovning, tænker jeg over. Det er normalt ikke noget problem, for Emil falder som regel i søvn inden Ea skal i seng.

Jeg tror jeg vil prøve at lade være med at hidse mig helt op i det røde felt også sige konsekvent :  JEG VIL HAVE AT DU GØR......... også ikke noget med hvis i kke du gør så sker det og det..   og gør hun det ikke så er det på værelset.

har i flere ting jeg lige skal have tilføjet?

jo jeg skal lade være med hele tiden at sige hun er så og så dygtig.. hellere tale med om hvad hun oplever osv  ellers føler hun at hun skal være god før jeg kan lide hende..

Anmeld

15. juni 2009

Fines mor

Susan1978 skriver:

Ja jeg tror bare efter at have læst jeres indlæg og tøsernes på julisiden, så er vi ude i engang rigtig kold tyrker her.

Når hun skaber sig og ikke vil høre så er det på værelset med æggeur sat til! 

Er vi på tur og hun skaber sig, så er det  hjem igen eller bare i bilen og far og Emil hygger sig. ! 

Den med at skille dem ad under sovning, tænker jeg over. Det er normalt ikke noget problem, for Emil falder som regel i søvn inden Ea skal i seng.

Jeg tror jeg vil prøve at lade være med at hidse mig helt op i det røde felt også sige konsekvent :  JEG VIL HAVE AT DU GØR......... også ikke noget med hvis i kke du gør så sker det og det..   og gør hun det ikke så er det på værelset.

har i flere ting jeg lige skal have tilføjet?

jo jeg skal lade være med hele tiden at sige hun er så og så dygtig.. hellere tale med om hvad hun oplever osv  ellers føler hun at hun skal være god før jeg kan lide hende..

Jeg kan godt li det Tina skriver, og jeg tror også det er denvej i skal nu og her, ellers får den unge dame taget helt over hos jer.
Jeg vil også sige, den med klapvognen er slut, hun må ud og gå som andre på 5 år. Jospehine har også haft det sådan, at hun gerne ville i klapvogn men det er altså ikke for hende. Faktisk har vi slet ikke klapvogn med mere, for så er der ikke slåskamp om den.
den med at vi tager hjem, den har virkelig stor effekt på Josephine, for er der noget hun ikke vil så er det hjem :-))
Forleden dag ville hun ikke sige tak for mad hos mormor, så hun blev bedt om at sidde på sin stol til hun havde sagt tak for mad. Jeg kunne godt se på min mor, at det ikke lige passede hende men det er altså os der bestemmer.

Men i skal ha nogle gode timer sammen, evt. tøseture??? Josephine elsker når vi er på tur, så har hun mor for sig selv, så måske skal du også give hende lidt af dig alene- jeg ved ikke om Emil altid er med?
Josephine og jeg plejer at tage en tur til Svendborg, så går vi en tur på gågaden og snakker sammen. På vej hjemover tager vi ofte på MAC, og hun syntes det er så fedt at ha mor for sig selv..
Tillid tillid tillid.... *S* 

Pøj pøj og lad os høre hvordan det går i 1 face *S* knus

Anmeld

15. juni 2009

Tina2

Ja helt sikkert tøseture:-)

Filuca EEEELSKER dem, og henter jeg hende tidligt en dag siger hun "skal vi ikke vente lidt med at hente Milas"?
Jo jo, lad os det og så tager vi hjem og hygger hende og jeg.... Holder jeg fri en dag kan jeg også finde på at holde hende hjemme og sende Milas i DP og så tager Filuca og jeg på tur.... Det synes hun virkelig er super hyggeligt..... Og ingen lillebror der rykker i hår eller skubber eller kræver mig:-) KUN hende! :-)

Anmeld

15. juni 2009

Tina2

Har faktisk også selv gjort lidt for meget i det med ros.... Men læste så om det og at det var vigtigt ikke kun at rose.....

Fx læste jeg i en af Jesper Juuls bøger at når et barn fx gynger højt og råber "se mig mor, se mig" så skal man ikke sige "ja hvor er du dygtig" men sige "ja skat, mor ser dig"

Filuca elsker hvis jeg lige gider hoppe med hende på trampolinen i 10-15 min og se alt det hun kan.... Eller gider lave en hinker ude på vejen med hende og hoppe i den:-)

Filuca vil helt klart meget gerne ses, og jeg kan høre når hun "trænger" til lidt opmærksomhed, for så bliver hun meget højrøstet, fx på trampolinen og rååååber efter os hele tiden at vi skal se det og det:-)

Skal så lige sige at hun også kan komme helt ud i ekstremerne og blive OVENUD hysterisk og jeg er ikke skide god til at håndtere det altid, jeg blir sgu så sur på hende!!!!
Så er hun ikke til at nå ind til og bliver VED at holde på sit og vil intet af det vi siger.....
Nogle gange kan det godt virke lidt hårdt at være så konsekvent, men vi holder 100% fast i det vi siger.... Der er ikke noget at stille op...
Og de "ture" der hun kan tage er da blevet mindre, for hun ved godt hun ingen steder kommer med dem.....

Så hold fast i jeres......

Anmeld

16. juni 2009

Muslingen

Hej Susan.
Ja du har jo fået en del brugbare tips - som jeg også straks suger til mig.
Amalie er lidt ligesom Ea - dog lidt mindre hys. Hun har heldigvis ikke så vildt et temperament (kun når hun er sulten eller overtræt)
Men jeg kender også den med klapvognen, gaver/ting til Cecilie hvor hun ikke får, sengetid osv. Det er alle de samme problemer vi slås med. Vi er blevet langt mere konsekvente ende vi har været, men det kan blive bedre endnu.
Håber vi snart får "afrettet" vores ellers dejlige piger.

Kh Fie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.