millee skriver:
Tusind tak for dit indlæg.
Han arbejder både med læsning, stavning og stadig bare at få styr på alfabetet.
Jeg læste med ham igår og han har virkelig virkelig svært ved at sætte lydene på bogstaverne sammen. Han gætter rigtig meget.
I O. klasse arbejdede de med bogstaverne men er vist først rigtigt begyndt på lydende her i 1. klasse.
De bøger han får med hjem nu hedder Lydret Dingo men dem klassen læser er meget sværere.
Ja han er god til at skrive og stave og det var også det lærerinden til læseløft ville arbejde noget mere med og faktisk så gøre læsningen lidt mindre. Han får jo ellers nederlag på nederlag på nederlag.
Det er så spændende det du skriver og det med at han skal kunne høre den første lyd og den sidste lyd det er lige netop det han kan. Men han skriver faktisk fejlfrit. Han tager sig god tid og siger så lydende : ffff iiiiii sssss kkkk hvis det altså var fisk han skulle skrive.
Jeg har prøvet på at hjælpe ham med at overføre det til når han skal læse at han på samme måde siger lydende men han kan ikke gøre det glidende så det bliver til et ord.
Tusind tusind tak for dit indlæg. Jeg vil jo så gerne hjælpe ham alt det jeg kan.
Velbekomme. Synes det lyder som om, han er et af børn, der nok skal komme efter det. Når han kan stave som du siger, så tror jeg ikke umiddelbart på det med ordblindhed. Det er faktisk et ret fast mønster børn lærer at få lydene med efter. For nogle går det så bare super hurtigt, men rækkefølgen er næsten den samme for alle.
Når vi screener for ordblindhed, så foregår det første skridt faktisk ved at børnene skal skrive en masse vrøvleord, hvor det udelukkende handler om at få så mange lyde med som muligt.. Hvis man ikke falder igennem på den opgave, er man ikke ordblind. Så handler det om noget andet. For selvfølgelig kan man have svært ved læsning uden det lige netop er ordblindhed.
Det lyder som en god ide, i en periode at fokusere på det han kan, i stedet for at han skal kæmpe så meget med lænsningen.
En sjov leg i kunne lave hjemme, kunne også være at lave klippe-sætninger. Hjælp ham med - gerne på pc hvis i har - så kan man printe det ud med stor skrift - at skrive en sætning han selv finder på. Det kan være alt muligt - bare ikke for langt. Fx: i dag var jeg ude for at lege. Læs sætningen et par gange, så han kan huske den. Klip så ordene fra hinanden. Lad ham så prøve at lave sætninger igen - det eneste krav når han "gætter" på ord skal være at den første lyd skal være rigtig. Dvs når han leder efter 'jeg' skal han lede videre hvis han finder fx tur. Er der flere ord der starter med det samme hjælpes i ad med at finde ud af om det er det rigtige, når han finder et ord der starter med det rigtige bogstav.
Når han har fundet fidusen i denne opgave, skal han bytte rundt på ordene og se hvor mange nye sætninger han kan lave med disse ord. Fx jeg var ude at lege i dag. Han behøver ikke bruge alle ordene
Mange drenge vil rigtig gerne konkurrerer
Og som regel husker de hurtigt, hvad der står på de enkelte stykke. Med tiden vil han kunne huske flere ord flere ord, som han så kan bruge, når han læser..