millee skriver:
Min søn går i 1. klasse og har fra starten af skoleåret gået til læseløft hver dag (taget ud af den øvrige undervisning) fordi han har lidt svært ved at få gang i læsningen.
Jeg talte med læseløft lærerinden igår og hun sagde at min søn viser tegn på ordblindhed.
Jeg har selv læst meget med ham og har da også undret mig lidt over at han har haft så svært ved, og stadig har svært ved at lære alfabetet, men især at læse ord. Han har svært ved at sætte lydende på bogstaverne sammen så han kan læse ordet.
Han er ok til at stave og til matematik.
Er der nogen herinde som kender nogen eller har et barn som er ordblindt ? og ved havd det har betydet for det barn ? Hvad kan jeg bedst gøre for at hjælpe ham ?
Jeg er virkelig urolig for ham.
Lærerinden siger at han kun viser tegn på at være ordblind og de først vil teste ham når perioden for læseløft er slut til marts.
Hej Hej. Kan godt forstå din frustration.. Men før man kan udtale sig om ordblindhed eller lignende problemer er børnene nødt til at have arbejdet en del med tingene.. De skal jo lige have chancen for at lære det.. Kan som læsevejleder undre mig lidt over at de allerede nu snakker om ordblindhed.. En tommelfingerregel er at man sidst i 2. klasse eller starten af 3. kan lave en screening, som giver en indikation af problemet! Og om der skal yderligere test til. Dvs om det "blot" er fordi barnet har svært ved det med læsning eller om der er tale om ordblindhed.
Nu har jeg jo selvsagt ikke arbejdet med lige netop dit barn.. Men vi ser tit, at nogle perioder med læseskub, eller hvad skolerne nu kalder det, hjælper rigtig mange. Og der er også nogle børn, som bare er langsomme startere, og som sidst i 1 kl ser lyset, og knækker koden.
Så hvis jeg skulle komme med et godt råd, så er det at give det lidt mere tid. Fortsæt med at træne lidt hver dag. Med fokus på lydene.. Og hvad det bliver til, når lydene skubbes sammen. En god ide kan være at lave bogstaverne på karton. Fx konsonanter på blå og vokaler på rødt karton. Og så rent fysisk skubbe lydene sammen. Altså hvis i skal skrive kat.. Så snak om hvilke lyde i kan høre.. Find de bogstaver, der passer til lyden.. Læg den på bordet og sig lydene hver for sig.. Skub så ka sammen - hvad siger det? Og sæt t på.. Sig lydene langsomt, så det bliver tydeligt, at alle lyde har et bogstav. Skift så det første lyd ud, så i danner rimord. Og leg lidt på den måde.
Nogle gange er det nemmere at skrive sig ind i læsningen. Dvs at skrive og så bagefter læse det man ved der står..
Håber det kunne hjælpe lidt