Min søn viser tegn på at være ordblind - Hjælp !!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.521 visninger
12 svar
0 synes godt om
8. januar 2013

millee

Min søn går i 1. klasse og har fra starten af skoleåret gået til læseløft hver dag (taget ud af den øvrige undervisning) fordi han har lidt svært ved at få gang i læsningen.

Jeg talte med læseløft lærerinden igår og hun sagde at min søn viser tegn på ordblindhed.

Jeg har selv læst meget med ham og har da også undret mig lidt over at han har haft så svært ved, og stadig har svært ved at lære alfabetet, men især at læse ord. Han har svært ved at sætte lydende på bogstaverne sammen så han kan læse ordet.

Han er ok til at stave og til matematik.

 

Er der nogen herinde som kender nogen eller har et barn som er ordblindt ? og ved havd det har betydet for det barn ? Hvad kan jeg bedst gøre for at hjælpe ham ?

Jeg er virkelig urolig for ham.

Lærerinden siger at han kun viser tegn på at være ordblind og de først vil teste ham når perioden for læseløft er slut til marts.

 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2013

Chri9000

Profilbillede for Chri9000
Uh ha har ikke rigtig den vilde erfaring.. Da min søn ikke går i skole endnu..

Men jeg ville øve rigtig ihærdigt med ham, både alfabetet, små læse tekster etc..
Prøv at spørge læreinden fra læseløft hvad hun, tænker du kan gøre.. Kan godt forstå du er bekymret.

Vh Twixic

Anmeld

8. januar 2013

millee

Twixic skriver:

Uh ha har ikke rigtig den vilde erfaring.. Da min søn ikke går i skole endnu..

Men jeg ville øve rigtig ihærdigt med ham, både alfabetet, små læse tekster etc..
Prøv at spørge læreinden fra læseløft hvad hun, tænker du kan gøre.. Kan godt forstå du er bekymret.

Vh Twixic



Tak for dit indlæg.

Jeg er så bekymret for ham at jeg slet ikke fik sovet i nat, men skidt med det. 

Han får en bog med hjem hver dag fra læseløft og den læser vi igennem men vi har aftalt at læse den mindst 2 gange nu og for at der er en lille gulerod så har jeg lovet ham 1 kr for hver gang han læser teksten sammen med mig. 

Vi må bare knokle på og så se hvad der kommer ud af det til testen.

 

 

Anmeld

8. januar 2013

millee

Twixic skriver:

Uh ha har ikke rigtig den vilde erfaring.. Da min søn ikke går i skole endnu..

Men jeg ville øve rigtig ihærdigt med ham, både alfabetet, små læse tekster etc..
Prøv at spørge læreinden fra læseløft hvad hun, tænker du kan gøre.. Kan godt forstå du er bekymret.

Vh Twixic



Tak for dit indlæg.

Jeg er så bekymret for ham at jeg slet ikke fik sovet i nat, men skidt med det. 

Han får en bog med hjem hver dag fra læseløft og den læser vi igennem men vi har aftalt at læse den mindst 2 gange nu og for at der er en lille gulerod så har jeg lovet ham 1 kr for hver gang han læser teksten sammen med mig. 

Vi må bare knokle på og så se hvad der kommer ud af det til testen.

 

 

Anmeld

8. januar 2013

millee

Twixic skriver:

Uh ha har ikke rigtig den vilde erfaring.. Da min søn ikke går i skole endnu..

Men jeg ville øve rigtig ihærdigt med ham, både alfabetet, små læse tekster etc..
Prøv at spørge læreinden fra læseløft hvad hun, tænker du kan gøre.. Kan godt forstå du er bekymret.

Vh Twixic



Tak for dit indlæg.

Jeg er så bekymret for ham at jeg slet ikke fik sovet i nat, men skidt med det. 

Han får en bog med hjem hver dag fra læseløft og den læser vi igennem men vi har aftalt at læse den mindst 2 gange nu og for at der er en lille gulerod så har jeg lovet ham 1 kr for hver gang han læser teksten sammen med mig. 

Vi må bare knokle på og så se hvad der kommer ud af det til testen.

 

 

Anmeld

8. januar 2013

Nemesis

Min søn er ikke ordblind, men talblind. modsat hvad mange faktisk tror så skal der IKKE terpes tal, for det vil kun frustrere mere end det gavner.

Så jeg synes du skal læse om ordblindhed og hvordan man bedst hjælper. Jeg ved at mange skoler har en "rygsæk" hvor der er en computer i som hjælper.

Sisse

Anmeld

8. januar 2013

cn

millee skriver:

Min søn går i 1. klasse og har fra starten af skoleåret gået til læseløft hver dag (taget ud af den øvrige undervisning) fordi han har lidt svært ved at få gang i læsningen.

Jeg talte med læseløft lærerinden igår og hun sagde at min søn viser tegn på ordblindhed.

Jeg har selv læst meget med ham og har da også undret mig lidt over at han har haft så svært ved, og stadig har svært ved at lære alfabetet, men især at læse ord. Han har svært ved at sætte lydende på bogstaverne sammen så han kan læse ordet.

Han er ok til at stave og til matematik.

 

Er der nogen herinde som kender nogen eller har et barn som er ordblindt ? og ved havd det har betydet for det barn ? Hvad kan jeg bedst gøre for at hjælpe ham ?

Jeg er virkelig urolig for ham.

Lærerinden siger at han kun viser tegn på at være ordblind og de først vil teste ham når perioden for læseløft er slut til marts.

 



Hej Hej. Kan godt forstå din frustration.. Men før man kan udtale sig om ordblindhed eller lignende problemer er børnene nødt til at have arbejdet en del med tingene.. De skal jo lige have chancen for at lære det.. Kan som læsevejleder undre mig lidt over at de allerede nu snakker om ordblindhed.. En tommelfingerregel er at man sidst i 2. klasse eller starten af 3. kan lave en screening, som giver en indikation af problemet! Og om der skal yderligere test til. Dvs om det "blot" er fordi barnet har svært ved det med læsning eller om der er tale om ordblindhed.

Nu har jeg jo selvsagt ikke arbejdet med lige netop dit barn.. Men vi ser tit, at nogle perioder med læseskub, eller hvad skolerne nu kalder det, hjælper rigtig mange. Og der er også nogle børn, som bare er langsomme startere, og som sidst i 1 kl ser lyset, og knækker koden. 

Så hvis jeg skulle komme med et godt råd, så er det at give det lidt mere tid. Fortsæt med at træne lidt hver dag. Med fokus på lydene.. Og hvad det bliver til, når lydene skubbes sammen. En god ide kan være at lave bogstaverne på karton. Fx konsonanter på blå og vokaler på rødt karton. Og så rent fysisk skubbe lydene sammen. Altså hvis i skal skrive kat.. Så snak om hvilke lyde i kan høre.. Find de bogstaver, der passer til lyden.. Læg den på bordet og sig lydene hver for sig.. Skub så ka sammen - hvad siger det? Og sæt t på.. Sig lydene langsomt, så det bliver tydeligt, at alle lyde har et bogstav. Skift så det første lyd ud, så i danner rimord. Og leg lidt på den måde.

Nogle gange er det nemmere at skrive sig ind i læsningen. Dvs at skrive og så bagefter læse det man ved der står.. 

Håber det kunne hjælpe lidt 

Anmeld

8. januar 2013

Chri9000

Profilbillede for Chri9000
millee skriver:



Tak for dit indlæg.

Jeg er så bekymret for ham at jeg slet ikke fik sovet i nat, men skidt med det. 

Han får en bog med hjem hver dag fra læseløft og den læser vi igennem men vi har aftalt at læse den mindst 2 gange nu og for at der er en lille gulerod så har jeg lovet ham 1 kr for hver gang han læser teksten sammen med mig. 

Vi må bare knokle på og så se hvad der kommer ud af det til testen.

 

 



Ej vi kan jo ikke have du ikke får sovet om natten ;-)

Men synes det lyder som en god plan du har lavet og ja så vente og se hvad testen siger/viser..

Anmeld

8. januar 2013

millee

cn skriver:



Hej Hej. Kan godt forstå din frustration.. Men før man kan udtale sig om ordblindhed eller lignende problemer er børnene nødt til at have arbejdet en del med tingene.. De skal jo lige have chancen for at lære det.. Kan som læsevejleder undre mig lidt over at de allerede nu snakker om ordblindhed.. En tommelfingerregel er at man sidst i 2. klasse eller starten af 3. kan lave en screening, som giver en indikation af problemet! Og om der skal yderligere test til. Dvs om det "blot" er fordi barnet har svært ved det med læsning eller om der er tale om ordblindhed.

Nu har jeg jo selvsagt ikke arbejdet med lige netop dit barn.. Men vi ser tit, at nogle perioder med læseskub, eller hvad skolerne nu kalder det, hjælper rigtig mange. Og der er også nogle børn, som bare er langsomme startere, og som sidst i 1 kl ser lyset, og knækker koden. 

Så hvis jeg skulle komme med et godt råd, så er det at give det lidt mere tid. Fortsæt med at træne lidt hver dag. Med fokus på lydene.. Og hvad det bliver til, når lydene skubbes sammen. En god ide kan være at lave bogstaverne på karton. Fx konsonanter på blå og vokaler på rødt karton. Og så rent fysisk skubbe lydene sammen. Altså hvis i skal skrive kat.. Så snak om hvilke lyde i kan høre.. Find de bogstaver, der passer til lyden.. Læg den på bordet og sig lydene hver for sig.. Skub så ka sammen - hvad siger det? Og sæt t på.. Sig lydene langsomt, så det bliver tydeligt, at alle lyde har et bogstav. Skift så det første lyd ud, så i danner rimord. Og leg lidt på den måde.

Nogle gange er det nemmere at skrive sig ind i læsningen. Dvs at skrive og så bagefter læse det man ved der står.. 

Håber det kunne hjælpe lidt 



Nej hvor var det da skønt at læse det du skriver. Jeg har slev tænkt lidt at - hold da op - han går kun i 1 klasse. Jeg kan da godt se at han har svært ved det med lydende og få dem skubbet sammen til et ord men inderst inde tror jeg selv at det er fordi han har lidt svært ved som du også skriver, at knække koden.

Det var en super god idé det du skriver med at sætte bogstaverne sammen og langsomt forme ordet ved hjælp af lydende. Jeg må straks ud efter noget karton.

Han siger netop også selv at han hellere vil stave, for det kan han jo og så læse for som du også skriver så ved han jo hvad der står.

 

Vi læste det stykke han havde fået for til læseløft 3 gange idag men jeg prøver virkelig på at det ikke skal blive en sur pligt for ham. Vi har aftalt at han får 1 kr for hver gang han læser stykket han har fået for og det synes han er fedt. Så tager jeg en bog som han ikke har læst på forhånd (passende til hans alder) som jeg kalder bonusbogen for der kan man få 2 kr for at læse 4 sider. Og han har virkelig svært ved det - det må jeg jo indrømme. Han har virkelig svært ved at sætte lydende sammen til ord.

Han er tapper så jeg håber det nok skal gå.

 

Anmeld

8. januar 2013

cn

millee skriver:



Nej hvor var det da skønt at læse det du skriver. Jeg har slev tænkt lidt at - hold da op - han går kun i 1 klasse. Jeg kan da godt se at han har svært ved det med lydende og få dem skubbet sammen til et ord men inderst inde tror jeg selv at det er fordi han har lidt svært ved som du også skriver, at knække koden.

Det var en super god idé det du skriver med at sætte bogstaverne sammen og langsomt forme ordet ved hjælp af lydende. Jeg må straks ud efter noget karton.

Han siger netop også selv at han hellere vil stave, for det kan han jo og så læse for som du også skriver så ved han jo hvad der står.

 

Vi læste det stykke han havde fået for til læseløft 3 gange idag men jeg prøver virkelig på at det ikke skal blive en sur pligt for ham. Vi har aftalt at han får 1 kr for hver gang han læser stykket han har fået for og det synes han er fedt. Så tager jeg en bog som han ikke har læst på forhånd (passende til hans alder) som jeg kalder bonusbogen for der kan man få 2 kr for at læse 4 sider. Og han har virkelig svært ved det - det må jeg jo indrømme. Han har virkelig svært ved at sætte lydende sammen til ord.

Han er tapper så jeg håber det nok skal gå.

 



Bliver altså lige nødt til at spørge er det kun læseopgaver han arbejder med?? Det er jo en svær opgave, hvis han ikke er sikker i alle lydene endnu.. 

Har han arbejdet med bogstaver og lyde i 0. kl? og ved du hvilket bogsystem han bruger.. hvad er det for bøger han får med hjem??

Hvis han godt kan lide at skrive og stave, så lad ham endelig gøre det. måske vil han synes det er sjovt med en lille dagbog.. hvor han fx skriver en lille sætning hver dag, om noget der er gået godt. 

Hvis han kan "stave" dvs høre de fleste lyde, der ikke snyder, så er han godt på vej.. det giver bare mere mening for nogle, at skrive før de læser. Et pejlemærke for dig er, at han gerne skal kunne høre den første lyd, den sidste lyd og den første vokal i orden. Skal han fx skrive fisk er det okay, at han kun får fik med i begyndelsen. Det er altid de sidste lyde inde i ordet, der kommer sidst med. 

Gå evt på biblioteket.. og lån nogle lysegrønne dingo-bøger.. de hedder også lydret dingo. Der er der ikke lyde der snyder. Det gør det lidt lettere at få det til at give mening. 

uh.. kan ikke lade være at 'blande' mig..  brænder sådan for de små, for hvem det ikke lige er så let det der med de bogstaver

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.