4 år??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.283 visninger
17 svar
0 synes godt om
6. januar 2013

Anonym trådstarter

Min datter er lige blevet 4 år og jeg er simpelthen ved at gå ud af mit gode skind! Ved snart ikke om jeg kan holde det ud mere!

Hvad skal en 4-årig kunne? Hvad kan jeres??

Min datter har et rigtig godt sprog, og kan godt mærke at der kommer flere og flere af de grimme ord - men jeg kan tackle det.

Men mit problem er at mit barn hænger op ad mig, følger efter mig som en lille hund overalt og piver lige så snart jeg går på toilet eller tømmer postkassen osv uden hende! 

Men endnu værre er frustrationen over at hun INGENTING kan selv! Om dagen kan hun selv gå på toilettet og selv tørre sig, når hun har lavet stort prøver hun og så tjekker jeg efter bagefter og det går rigtig fint.... men om natten er det helt anderledes!

det er disse aftener/nætter der er ved at blive for meget for mig!

Det starter med at hun kommer i seng ved 19-tiden. vi går på wc, tager nattøj på og børster tænder. så får hun en kop vand ind til sengen og hendes natlampe bliver tændt samt lampen ved sengen hvor vi så læser en bog. når den er læst putter jeg hende under dynen og hun slukker lyset og vi siger godnat, elsker dig osv... men når jeg går ud af døren og lukker den bliver hun ved med at råbe: godnat, sov godt, klokken er mange osv... hvis jeg ikke svare bliver hun helt hysterisk, hyler og kommer ud af værelset selvom hun ved jeg er i stuen. jeg skal stå og svare hende indtil hun er stille hvilket er hele møllen 3-4 gange.

så sover hun men vågner ofte midt om natten hvor hun kommer hen til min dør, kalder på mig og spørger om jeg vil putte hende og hun går ikke i seng før jeg står op og putter hende. hun prøver også at blive ble-fri om natten, men vil ikke selv gå på wc selvom der er lys hele vejen derud. så skal jeg igen hjælpe. når hun så skal i seng skal jeg følge hende helt i seng, give hende dyne på, give kys og kram og sige godnat ligesom når jeg putter hende om aftenen. den eneste forskel er at jeg endnu ikke skal læse godnathistorie igen!!

Jeg mener at når man er 4 år, så kan man godt selv gå på wc for at tisse og selv gå ind i seng igen og tage sin dyne på! især når man kan alle de ting i dagtimerne.

Hvis jeg ikke hjælper hende råber og skriger hun, slår og sparker mig og taler rigtig grimt, og vil ingenting og gør slet ikke som jeg siger. det kan vi bruge 1-2 timer på midt om natten og jeg magter det ikke. jeg forstår ikke hvorfor hun ikke kan de ting om natten når hun kan om dagen! 

Hvordan er jeres børn? forventer jeg for meget? hvad kan jeg gøre? Føler jeg har en baby på 1 år som ingenting kan selv og jeg er træt af altid at få min søvn ødelagt! hun sover sjældent igennem og det har hun aldrig rigtig gjort før. det er virkelig frustrerende efter 4 år!

hjælp mig... jeg kan snart ikke mere! Er ved at få spat af at mit barn tror hun skal bestemme det hele!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2013

henh01

Da min datter var 4 år havde hun også en periode hvor hun var 1½ time om at falde i søvn og helst ville kunne se mig hele tiden. Det tror jeg er ganske normalt!

Men jeg tror altså du forventer for meget af hende når du tænker man som 4 årig kan gå på toilettet selv og tilbage i seng. Her ville jeg bare gå med - uden at skabe problemer - når hun har tisset gå op og putte hende igen og så i seng. Prøv at lade være at give hende vand med i seng.

Da vi havde den periode hvor min datter var meget længe om at falde i søvn, sad jeg på en stol inde ved hende til hun sov - sad tæt på døren og kunne rykke langsomt ud i ifm at min datter blev mere og mere tryg

Anmeld

6. januar 2013

Anonym trådstarter

men min datter kan sagtens falde i søvn... og de ting hun ikke vil om natten kan hun sagtens om dagen....

Anmeld

6. januar 2013

raca

en del 4årige gennemlever en ny seprationsangst fase.. det kan jo være den der spiller ind.

også lige nogle spørgsmål.

hvorfor sover i med lukkede døre.

hvorfor må hun ikke sove ved dig om natten når hun vågner.

jeg tror hun søger dit nærvær forde hun har indset en del mere af dyben i at midste og det at være adskilt. det går over igen

kan du selv huske hvor skræmmende natten var, og frygten for alverdens ting.  og hvor groggy og fortumlet man kan vågne midt på natten.

for jeg syntes virkelig det er meget at forlange af en 4årig at hun selv skal kunne gå på wc og selv finde i seng igen.. når hun end ikke er ble fri.. et barns evner om natten og aften og om dagen når det er frisk og veludhvilet er bare ikke de samme

Anmeld

6. januar 2013

Zelinasmor

raca skriver:

en del 4årige gennemlever en ny seprationsangst fase.. det kan jo være den der spiller ind.

jeg tror hun søger dit nærvær forde hun har indset en del mere af dyben i at midste og det at være adskilt. det går over igen

kan du selv huske hvor skræmmende natten var, og frygten for alverdens ting.  og hvor groggy og fortumlet man kan vågne midt på natten.

for jeg syntes virkelig det er meget at forlange af en 4årig at hun selv skal kunne gå på wc og selv finde i seng igen.. når hun end ikke er ble fri.. et barns evner om natten og aften og om dagen når det er frisk og veludhvilet er bare ikke de samme

Anmeld

6. januar 2013

Anonym trådstarter

vi sover altid med lukkede døre her og det har vi altid gjort... og mit barn sover kun hos mig hvis hun er rigtig syg. hun kan godt sove i sin egen seng.

men hun har hele tiden haft den seperationsangst. 

jeg kan intet huske fra da jeg var barn....

Anmeld

6. januar 2013

raca

Anonym skriver:

vi sover altid med lukkede døre her og det har vi altid gjort... og mit barn sover kun hos mig hvis hun er rigtig syg. hun kan godt sove i sin egen seng.

men hun har hele tiden haft den seperationsangst. 

jeg kan intet huske fra da jeg var barn....

prøv at lytte til din datter..

hun har et behov for at mærke dit nærvær, det er ikke forde hun får dårlige vaner eller bliver forkælet, men det er et realt behov.  men når behovet ikke bliver opfyldt, så forsætter det meget længer. men ja tilsidst lære hun og underkende sit behov, forde du ikke reagere på det..

er det det du venter på?

dit behov er at begge døre er lukket og hun klare sig selv om natten så du kan sove.  men du er mor, så du du kan ikke altid få dit behov opfyldt.

når du ikke kan husk noget fra barn, så forstår jeg godt du kan havde svært ved at sidde dig i din datters sted.

men når man er 4 år, er virkelighed og fantasi meget tæt forbundet. så det kan være virkelig svært at skælne mellem om monstret under sengen er fansi eller virkelighed, og om der evt gemmer sig noget bag skyggerne om natten.

man er jo bare et lille barn der har brug for hjælp.. nærvær og en lyttende voksen ikke at blive afvist når man føler sig forladt og bange.. og ja måske ser du det som tåbeligt at barnet ikke kan være alene.. men for barnet er skrækken for at være alene meget virkelig og real.

Anmeld

6. januar 2013

BetonSlotsPrinsesserne

Jeg har en pige på 4 til marts.
Hun kan godt skabe sig lidt hvis jeg går inpostkassen uden hende - mem det er fordi HUN VIL tømme den - og helst helt selv.
Hun kan blive sur på mig , hvis jeg har vasket op og hun så ikke har hjulpet med at tørre af ...

Men, hun kan dælme også være og blive hidsig !! Hun vil ALT selv, og hvis det ikk lykkes kan hun stille sig op at skrige, men man må stadig ikk hjælpe før hun har indset hun ikk selv kommer videre...

Om aftenen ved putte tid, er hun god til inperioder at trække tiden ud. Så når hun er kommet i seng - bliver nogle gange puttet med sele på- og der er sagt godnat , cd'en er sat på og vi har sagt : godtnat sov godt , elsker dig . Så har hun med at råbe på mig : moar , og når man så kommer og åbner døren siger hun: ved du hva vi skal lave i morgen ? (der snakker hun aftens mad)...

Hun er ikke blefri. Nogle nætter bliver der sovet igennem, andre nætter ståt hun op, og går ud på bade værelset - tager bleen a og kommer ind i min seng med en ny hun skal ha på.. (hvis ikk jeg har købt bukse bleer)

Når der er styr på bleen henter hun gerne sin egen dyne og pude og kommer og putter, eller også kryber hun ind under min dyne og sover videre... Hvis hun ikk putter sig med det samme, men der imod ligger og snakker og gerne sidder sig op og hopper kommer hun ind i sin egen seng...
Hun får kun lov at må sove i min seng, hvis hun HAR sovet i sin egen inden... (hunnkan nogle gange godt finde på st holde sig vågen til jeg går i seng og har slukket lyset) ...

Anmeld

6. januar 2013

raca

LouiseVous skriver:

Jeg har en pige på 4 til marts.
Hun kan godt skabe sig lidt hvis jeg går inpostkassen uden hende - mem det er fordi HUN VIL tømme den - og helst helt selv.
Hun kan blive sur på mig , hvis jeg har vasket op og hun så ikke har hjulpet med at tørre af ...

Men, hun kan dælme også være og blive hidsig !! Hun vil ALT selv, og hvis det ikk lykkes kan hun stille sig op at skrige, men man må stadig ikk hjælpe før hun har indset hun ikk selv kommer videre...

Om aftenen ved putte tid, er hun god til inperioder at trække tiden ud. Så når hun er kommet i seng - bliver nogle gange puttet med sele på- og der er sagt godnat , cd'en er sat på og vi har sagt : godtnat sov godt , elsker dig . Så har hun med at råbe på mig : moar , og når man så kommer og åbner døren siger hun: ved du hva vi skal lave i morgen ? (der snakker hun aftens mad)...

Hun er ikke blefri. Nogle nætter bliver der sovet igennem, andre nætter ståt hun op, og går ud på bade værelset - tager bleen a og kommer ind i min seng med en ny hun skal ha på.. (hvis ikk jeg har købt bukse bleer)

Når der er styr på bleen henter hun gerne sin egen dyne og pude og kommer og putter, eller også kryber hun ind under min dyne og sover videre... Hvis hun ikk putter sig med det samme, men der imod ligger og snakker og gerne sidder sig op og hopper kommer hun ind i sin egen seng...
Hun får kun lov at må sove i min seng, hvis hun HAR sovet i sin egen inden... (hunnkan nogle gange godt finde på st holde sig vågen til jeg går i seng og har slukket lyset) ...

hvis dit barn havde boet på ins havde det ifølge servisloven været ulovligt at fiksere barnet fra det var 2 år, med mindre det var for at sikre barnet sikkerhed, dvs det eneste sted man må fastspænde børn er i bilen og på cyklen. 

at binde et 4 årigt barn til sengen er virkelig en nædvædigende behandlig.

Anmeld

6. januar 2013

Carina:-)

raca skriver:

Enig.

har selv en på 4,og jeg synes godt nok du forlanger meget af det lille menneske.

Det er et ret lille barn vi snakker om,og jeg tror at det du synes er besværligt ved hende skinner igennem sådan at hun føler sig afvist og derfor søger dig ekstra.

Og det er klart hun ikke selv kan de ting om natten,det er jo skræmmende når det er mørkt i krogene og tingene ikke ligner sig selv.

Nyd at hun gider dig,det varer ikke ved.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.