"brystpumper"
Hej Catrine.
Jeg venter et par tvillingedrenge her i løbet af de næste få uger, og har i den forbindelse tænkt at jeg ønsker at amme dem begge, om alt går vel.
Dog overvejer jeg at få lidt assistance omkring madgivning, måske særligt om natten, hvor jeg ville forsøge at malke ud til brug om natten, f.eks. så jeg ammer den ene og den anden får flaske, og måske nogle nætter kan få lov at sove lidt mere sammenhængende.
Jeg har set forskellige brystpumper, de elektriske må være bedst hvis jeg skal bruge dem hyppigt, det er det jeg læser mig til?
Men jeg synes også nogle af dem er meget dyre, og har flg. spørgsmål:
Avent bl.a. har en pumpe der har en en speciel teknik der skulle efterligne barnets sutterytme, som skulle forøge mælkeproduktionen, men flere skriver at den ikke altid er kraftig nok, og manuel pumpe er bedre.
Medela har en pumpe (mini)der ikke har denne funktion, men til gengæld kan man få tragter i forskellige størrelser, så man kan finde den str. der passer til ens brystvorte.
Begge typer pumpe har også manuel funktion.
Hvad bør jeg vælge? Hvad er dine erfaringer?Ville gerne købe en inden de små kommer, men det er jo ærgeligt hvis man ikke kan bruge den.
Håber på hurtigt svar.
Mvh. Janni
Catrines svar
Hej Jannie
Du efterspørger mine erfaringer med brystpumper, og jeg vil forsøge at svare så godt jeg kan, omend det kan være svært, for der er mange forskellige holdninger til hvilken pumpe der fungerer bedst. Jeg tror altid det vil være individuelt, men der er alligevel nogle fællesnævnere, og dem vil jeg prøve at videregive til dig.
Først og fremmest tænker jeg, at du skulle prøve at leje en elektrisk brystpumpe, enten gennem Falck eller fx Babysam. På den måde vil du få en fornemmelse af, om det kunne være en god ide til dig. For jo, de er nemlig ret dyre - men omvendt er de også de mest effektive, især fordi man kan sætte to tragter til og således malke ud på begge bryster på én gang, hvilket er meget effektivt - det giver mere mælk på kortere tid. Det vil også altid være en god ide at massere brysterne imens man pumper, for det øger mælkemængden.
Der findes en amerikansk hjemmeside, hvor man kan læse om de forskellige brystpumper:
www.breastpumpsdirect.comJeg kender ikke Avents pumpe, men det er generelt sådan, at for nogle kvinder virker én type brystpumpe, og for andre virker den ikke. De fleste kan sagtens bruge en elektrisk, men ikke alle kan bruge en manuel, men de der kan, er glade for den. Nogle kvinder får ondt i hånd og håndled af at bruge en manuel håndpumpe.
Man kan også få batteridrevede pumper, som er mere effektive/lettere at bruge end de hånddrevne. Til gengæld bruger de meget hurtigt batterierne, så det kan også blive dyrt.
Som du kan høre er det svært at give dig et konkret råd, men jeg håber at du blev en lille smule klogere alligevel.
Jeg vil ønske dig alt muligt held og lykke med dine drenge.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk