Traditioner d. 24 december!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.216 visninger
16 svar
1 synes godt om
23. december 2012

Lunae

Synes det kunne være sjovt med en tråd, hvor vi deler traditioner omkring juleaften!

Vi har en toårs turnus. Ét år er vi ved svigerfamilien. Det næste år er vi hos min familie! Nogle ting ændrer sig dog ikke uanset hvor juleaften skal holdes!

Vi starter dagen tidligt og skal være til brunch hos en kammerat, som har fødselsdag d. 24 december. Det er en fin tradition, som vi værner meget om og det er dejligt at kunne se alle venner og veninder og ønske god jul, samt at få byttet gaver

Efterfølgende går turen på kirkegården, hvor vi tænder lys for de afdøde i vores familie.

Alt afhængig af hvem vi tilbringer juleaften med, får vi lige byttet gaver med den anden del af famile og så ved 16.00 er vi gerne det sted vi skal være. Vi skal jo selvfølgelig se disneys juleshow (lidt barn er man vel altid)

Begge steder spiser vi. Hos svigerfamilien serveres der and, flæskesteg og risalamande. Hos min familie det samme, men også julemedister. Efterfølgende danses der om juletræet og alt afhængig af hvor mange vi er samlet, pakker vi gaverne op i det tempo der nu passer. Er vi få, ser vi hvad alle får, er vi flere pakkes der gaver op samtidig.

Den største forskel er pakkeleg. I min familie leger vi altid pakkeleg efter alle gaver er pakket op og juleslikken kommer på bordet. Det er vidst en tradition vi er ret ene om at have

Når alle traditioner er færdige, får jeg lige ringet og sagt tak for gaverne, samt snakket med veninderne om de har hygget sig og kunne bruge gaverne

Hvordan fejres jeres 24. Dec?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. december 2012

isabellasmor

Lunae skriver:

Synes det kunne være sjovt med en tråd, hvor vi deler traditioner omkring juleaften!

Vi har en toårs turnus. Ét år er vi ved svigerfamilien. Det næste år er vi hos min familie! Nogle ting ændrer sig dog ikke uanset hvor juleaften skal holdes!

Vi starter dagen tidligt og skal være til brunch hos en kammerat, som har fødselsdag d. 24 december. Det er en fin tradition, som vi værner meget om og det er dejligt at kunne se alle venner og veninder og ønske god jul, samt at få byttet gaver

Efterfølgende går turen på kirkegården, hvor vi tænder lys for de afdøde i vores familie.

Alt afhængig af hvem vi tilbringer juleaften med, får vi lige byttet gaver med den anden del af famile og så ved 16.00 er vi gerne det sted vi skal være. Vi skal jo selvfølgelig se disneys juleshow (lidt barn er man vel altid)

Begge steder spiser vi. Hos svigerfamilien serveres der and, flæskesteg og risalamande. Hos min familie det samme, men også julemedister. Efterfølgende danses der om juletræet og alt afhængig af hvor mange vi er samlet, pakker vi gaverne op i det tempo der nu passer. Er vi få, ser vi hvad alle får, er vi flere pakkes der gaver op samtidig.

Den største forskel er pakkeleg. I min familie leger vi altid pakkeleg efter alle gaver er pakket op og juleslikken kommer på bordet. Det er vidst en tradition vi er ret ene om at have

Når alle traditioner er færdige, får jeg lige ringet og sagt tak for gaverne, samt snakket med veninderne om de har hygget sig og kunne bruge gaverne

Hvordan fejres jeres 24. Dec?

vi "starter" ved 18 tiden. Så der spiser vi , og tænder lys (til lys leg, den hvis lys brænder længst får en gave) bagefter ca ved 20 tiden kommer julemanden med gaver til børnene. Så danser vi om træ. Til julegaverne har vi en der råber op, men vi venter ikke og ser hvad alle har fået , det har de små slet ikke tålmodighed til. Så er der risalamande og kaffe og slik osv , mens vi skal spille banko alle har 3 banko gaver med pr. Person. og ja, så hygger vi til folk begynder og tage hjem.. 

Anmeld

23. december 2012

Håber

Vi mødes kl 18 ca hvor vi spiser mad når vi færdig spiller vi pakker leg en 1 skal vaske op står altid kun to så man bytter plads en 6 må tag en pakke (det er meget sjovt) når vi er færdig med det spiser vi Risalamande også danser vi om jule træet også starter den yngste med at aflevere en gave så vi åbner stiller og roligt og ser hvad hinaden har fået 

Anmeld

23. december 2012

Lunae

isabellasmor skriver:

vi "starter" ved 18 tiden. Så der spiser vi , og tænder lys (til lys leg, den hvis lys brænder længst får en gave) bagefter ca ved 20 tiden kommer julemanden med gaver til børnene. Så danser vi om træ. Til julegaverne har vi en der råber op, men vi venter ikke og ser hvad alle har fået , det har de små slet ikke tålmodighed til. Så er der risalamande og kaffe og slik osv , mens vi skal spille banko alle har 3 banko gaver med pr. Person. og ja, så hygger vi til folk begynder og tage hjem.. 

Hov. Det lyder spændende med lysleg. Hvilke lys bruger i?
Årh banko er også sjovt! Det kunne være at man skulle prøve det et år også

Anmeld

23. december 2012

isabellasmor

Lunae skriver:

Hov. Det lyder spændende med lysleg. Hvilke lys bruger i?
Årh banko er også sjovt! Det kunne være at man skulle prøve det et år også

Vi bruger bare sådan nogle små nogle. Lidt ala dem man kan købe til advents lys. De plejer og være brændt ud på 2 timers tid det passer med at når vi skal danse om træet, så finder vi også lige vinderen 

Anmeld

23. december 2012

Lunae

isabellasmor skriver:

Vi bruger bare sådan nogle små nogle. Lidt ala dem man kan købe til advents lys. De plejer og være brændt ud på 2 timers tid det passer med at når vi skal danse om træet, så finder vi også lige vinderen 

Det synes jeg virkelig lyder som et sjovt påfund! Det kunne være at man skulle tage det påfund med sig

Anmeld

23. december 2012

isabellasmor

Lunae skriver:

Det synes jeg virkelig lyder som et sjovt påfund! Det kunne være at man skulle tage det påfund med sig

Det er også rigtig hyggeligt. Og så pynter det jo også på bordet  

Anmeld

23. december 2012

Nettemor

Vi starter altid med en pakkeleg med min familie om formiddagen. Så spiser vi frokost sammen og får alle ønsket glædelig jul. Jeg holder fx aldrig jul med min bror så det er rart at lige se ham der.

Så tager vi hver for sig efter frokost og får lige slappet lidt af osv inden aften.

I år skal vi holde jul hos min familie. Dvs vi får set dem rigtig meget de her dage.

Vi prøver os altid at komme tids nok til at se disneys juleshow

Hos min familie får vi kalkun og hos svigerfamilien får vi and.

Gaverne bliver så vidt muligt delt ud en af gangen. Så vi ser hvad de andre får

D 25, tager vi så altid ud til mine forældre igen for der har min far fødselsdag..

Lørdag mellem jul og nytår er vi så hos svigerfamilien hvor alle min mands søskende kommer hjem med deres familier. Vi hygger og spiller spil..

Idag er det meningen vi skal op og julehygge med min ene svigerinde m. familie i eftermiddag men ved ikke om det bliver til noget hvis der kommer så meget sne som de lover

Anmeld

23. december 2012

MorDk

I år holder vi Jul hjemme. Vi skal til at bygge vores egen Juletradition op men vi har blandet vores traditioner lidt og i år kommer dagen/aften til at forløbe nogenlunde sådan her:

Om morgenen d.24.december skal Bassen ind til Juletræet og se om nissen har spist sin grød og drukket sin Nissebajer (så ligger der en gave fra Nissen) Og så ligger der også Julegaver fra Julemanden til ungerne... som De får om eftermiddagen.

Kl.14.00 kommer vores gæster (mor & søster) og der hygges med Julegodter, kaffe, te m.m og der laves mad ...

Kl.16.00 SKAL vi ses Disneys Juleshow og ómkring kl.17.30-18.00 spiser vi den skønherlige Julemiddag som består af And, Flæskesteg, Rødkål, Kartofler, Brunkartofler og sovs. Vin, sodavand og saftevand. Når vi har spist rydder vi af og vasker lidt op og spiser derefter Ris'alamande. Der er INGEN snyd så INGEN børneportioner.

Når vi er mætte og har ryddet af bordet skal der danses om Juletræ. Vi synger ALTID "Højt fra træets grønne top", "På loftet sidder nissen", "Nu det jul igen"  og så  pakkes der gaver op.

Bassen hjælper med at dele gaver ud sammen med én af de voksne.

Derefter hygger vi bare og spiser flere julegodter og hjemmebag!

Anmeld

23. december 2012

Benjamins'mor

Vi skifter også 1 år ved svigerne og 1 år ved mine forældre. Dog holder vi for andet år ved svigerne (det var mine forældres år men de valgte at holde et andet sted).

I år åbner vi kalender gave med min søn når vi står op.

Ved ikke helt hvad vi så skal.

Det er kun andet år hos svigerne og kan faktisk hvis jeg skal være ærlig ikke huske hvad vi gjorde sidste år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.