Hjælp til SU-regler - gravid og studerende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.470 visninger
3 svar
0 synes godt om
18. december 2012

SRP

Hej piger

Jeg er simpelthen så forvirret over de SU-regler så tænkte der måske er nogle herinde, som kan svare på mit spørgsmål.

Jeg er studerende med termin i marts, hvorfor jeg går fra i januar efter sidste eksamen. Jeg har en 3-årig BA fra SDU, Odense og er i gang med første semester af min kandidat, som jeg når at afslutte, hvilket betyder, at jeg har halvandet år tilbage efter et års barsel.

Jeg starter altså uddannelse igen i februar 2014. Mit spørgsmål er:

- Alt i alt har man som studerende 70 SU-klip svarende til godt 6 års studier. Min videregående uddannelse tager sammenlagt 5 år. Kan jeg vælge at få udbetalt dobbelt SU i 6 mdr. og så få min almindelige SU de sidste 6 måneder af min barsel således, at jeg holder studiefri i det år.

Burde jo have SU til det sidste halvandet år, da jeg ikke har brugt noget ekstra indtil videre.

Håber I forstår, hvad jeg mener? Altså skal finde ud af om jeg skal vælge dobbeltklip i et halvt år eller enkeltklip et år. Det som er afgørende er at jeg kan få almindelig su det sidste stykke tid af min barsel???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2012

AnnaK89

Din barsles-su er ekstra klip du får udover de 70 su-klip.
Men nej, du kan ikke vælge at få dobbeltklip i 6 mdr og alm su i 6 mdr bagefter, hvis du har tænkt på et års studiefri.

Det hedder sig, at du i løbet af din graviditet/barsel kan få 12 ekstra su-klip. Dvs. Det svarer til 12 mdr.
Hvis du så vælger dobbelt i 6 mdr, så har du jo brugt dine 12 ekstra klip.
Dvs. at hvis du skal være studiefri i et år, så skal du vælge enkeltklip.

Du kan ikke få alm su det sidste stykke tid af din barsel, hvis ikke du er studieaktiv.

Anmeld

18. december 2012

Mettemus

SRP skriver:

Hej piger