Hjælp til SU-regler - gravid og studerende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.470 visninger
3 svar
0 synes godt om
18. december 2012

SRP

Hej piger

Jeg er simpelthen så forvirret over de SU-regler så tænkte der måske er nogle herinde, som kan svare på mit spørgsmål.

Jeg er studerende med termin i marts, hvorfor jeg går fra i januar efter sidste eksamen. Jeg har en 3-årig BA fra SDU, Odense og er i gang med første semester af min kandidat, som jeg når at afslutte, hvilket betyder, at jeg har halvandet år tilbage efter et års barsel.

Jeg starter altså uddannelse igen i februar 2014. Mit spørgsmål er:

- Alt i alt har man som studerende 70 SU-klip svarende til godt 6 års studier. Min videregående uddannelse tager sammenlagt 5 år. Kan jeg vælge at få udbetalt dobbelt SU i 6 mdr. og så få min almindelige SU de sidste 6 måneder af min barsel således, at jeg holder studiefri i det år.

Burde jo have SU til det sidste halvandet år, da jeg ikke har brugt noget ekstra indtil videre.

Håber I forstår, hvad jeg mener? Altså skal finde ud af om jeg skal vælge dobbeltklip i et halvt år eller enkeltklip et år. Det som er afgørende er at jeg kan få almindelig su det sidste stykke tid af min barsel???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2012

AnnaK89

Din barsles-su er ekstra klip du får udover de 70 su-klip.
Men nej, du kan ikke vælge at få dobbeltklip i 6 mdr og alm su i 6 mdr bagefter, hvis du har tænkt på et års studiefri.

Det hedder sig, at du i løbet af din graviditet/barsel kan få 12 ekstra su-klip. Dvs. Det svarer til 12 mdr.
Hvis du så vælger dobbelt i 6 mdr, så har du jo brugt dine 12 ekstra klip.
Dvs. at hvis du skal være studiefri i et år, så skal du vælge enkeltklip.

Du kan ikke få alm su det sidste stykke tid af din barsel, hvis ikke du er studieaktiv.

Anmeld

18. december 2012

Mettemus

SRP skriver:

Hej piger

Jeg er simpelthen så forvirret over de SU-regler så tænkte der måske er nogle herinde, som kan svare på mit spørgsmål.

Jeg er studerende med termin i marts, hvorfor jeg går fra i januar efter sidste eksamen. Jeg har en 3-årig BA fra SDU, Odense og er i gang med første semester af min kandidat, som jeg når at afslutte, hvilket betyder, at jeg har halvandet år tilbage efter et års barsel.

- Alt i alt har man som studerende 70 SU-klip svarende til godt 6 års studier. Min videregående uddannelse tager sammenlagt 5 år. Kan jeg vælge at få udbetalt dobbelt SU i 6 mdr. og så få min almindelige SU de sidste 6 måneder af min barsel således, at jeg holder studiefri i det år.

Burde jo have SU til det sidste halvandet år, da jeg ikke har brugt noget ekstra indtil videre.

Håber I forstår, hvad jeg mener? Altså skal finde ud af om jeg skal vælge dobbeltklip i et halvt år eller enkeltklip et år. Det som er afgørende er at jeg kan få almindelig su det sidste stykke tid af min barsel???

Hejsa,

Jeg stod i nøjagtig samme situation som dig, da jeg ventede min søn for godt to år siden - jeg afsluttede første år på kandidaten, inden jeg gik fra på "barsel" (han er født 5. januar, så det passede fint med ca. et års studiefri).

Vi har SU til seks år, studiet tager fem år. Så får du et års ekstra SU i forbindelse med barnet, altså i alt har du syv års SU. Det betyder, at hvis du i øvrigt ikke er forsinket og ikke regner med at blive forsinket yderligere ud over det år du tager fri for at gå på barsel, så kan du i realiteten få dobbelt SU i hele dit barselsår. Det gjorde jeg selv. Jeg fortryder det en lille smule, for jeg kommer til at mangle et par måneder i forbindelse med mit speciale til sommer, men det er der ikke noget at gøre ved. Hvis jeg skulle have valgt igen ville jeg vælge dobbelt SU i ni mdr og alm. enkeltklip de resterende måneder - bare så jeg ikke var tvunget til at optage slutlån til sidst.

Anmeld

18. december 2012

serinasmor

SRP skriver:

Hej piger

Hvis du vælger at få dobbeltklip som barsel i 6 mdr kan du kun holde barsel i de 6 mdr

du kan også vælge at holde barsel i ét år og få 12 barselsklip udbetalt - et pr måned.

for at bruge din alm su skal du være studieaktiv. Er du det kan du få udbetalt barselsklippene som mixklip dvs ekstra oven i din alm su.

su klippene har intet at gøre med din alm su og hvor mange klip du ellers har tilbage ...

gav det mening?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.