Hvordan føles en depression?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

717 visninger
4 svar
0 synes godt om
16. december 2012

Anonym trådstarter

Jeg tror jeg har en depression. Vil derfor gerne høre lidt fra andre der har haft en depression og kan fortælle lidt om, hvordan de oplevede at have en. Jeg har flere gange sagt til min familie og mand, at jeg tror jeg har en depression, men de siger " ej, det har du da ikke"..ARRGHH! Jeg føler mig trist, som en fiasko og uanset, hvad gør, så kan jeg ikke ændre på det! Synes tingene er håbløse..Jeg kan ikke glæde mig over de samme ting som jeg plejer. Har mistet min humor.. Når jeg er sammen med andre vil jeg bare gerne hjem og sidder og venter på, jeg kan tillade mig at gå. Jeg isolerer mig, vil helst sidde hjemme. Føler mig ikke rigtig til stede i min egen krop længere. Føler jeg er skuespiller i mit eget liv efterhånden.

Hvordan oplevede I jeres depression?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2012

Frøken J.

Anonym skriver:

Jeg tror jeg har en depression. Vil derfor gerne høre lidt fra andre der har haft en depression og kan fortælle lidt om, hvordan de oplevede at have en. Jeg har flere gange sagt til min familie og mand, at jeg tror jeg har en depression, men de siger " ej, det har du da ikke"..ARRGHH! Jeg føler mig trist, som en fiasko og uanset, hvad gør, så kan jeg ikke ændre på det! Synes tingene er håbløse..Jeg kan ikke glæde mig over de samme ting som jeg plejer. Har mistet min humor.. Når jeg er sammen med andre vil jeg bare gerne hjem og sidder og venter på, jeg kan tillade mig at gå. Jeg isolerer mig, vil helst sidde hjemme. Føler mig ikke rigtig til stede i min egen krop længere. Føler jeg er skuespiller i mit eget liv efterhånden.

Hvordan oplevede I jeres depression?

Det synes jeg lyder meget depressivt, især hvis det har stået på over en længere periode. Du skal også være obs på, om det er muligt, at det "Bare" er en vinterdepression. Bare er nok et totalt forkert ord at bruge i den sammenhæng, men forstå mig ret - Det er blot fordi, man så nok vil gribe behandlingen lidt anderledes an end hvis det er en generel diskussion. Fx med ekstra D-vitamin og/eller lysterapi. Vil i hvert fald anbefale dig at få D-vitamin tilskud

Jeg har det mere eller mindre som du siger det. Jeg har dog fået det langt bedre lige så stille - i starten kunne jeg bare ligge under dynen om aftenen og tude og tude, selvom mit liv objektivt set intet mangler eller fejler!

Jeg har svært ved at få gjort de daglige gøremål. Noget så banalt som at svare folk på SMS, eller fx på debatter her på baby hvor de har svaret mig, kan jeg slet ikke overskue de fleste dage. Jeg kan ikke forklare hvorfor, for det er jo en nem og hurtig ting, men har altid sådan en "orker ikke" følelse.

For mit vedkommende føler jeg mig ofte tom. Men jeg er god til at blokere for mine følelser - sådan at jeg bare føler mig blank i stedet for helt vildt ked af det. Jeg er meget træt, synes de fleste ting kræver meget, og jeg er meget pessimistisk og negativ. Jeg har haft svært ved at se lyspunkterne, det er dog blevet lidt bedre efter jeg blev sygemeldt fra studie.

Min kæreste var egentlig den der fik det frem i lyset, fordi han synes jeg distancerede mig og begyndte at virke som om jeg sad i en osteklokke. Jeg bruger AL min positive energi på vores datter, for hun skal ikke mærkes, men når hun så sover, så er jeg bare helt flad..

Det var lidt om min situation - jeg kan kende mange af dine tanker. Har du brug for en snak, skriver du bare - jeg skal prøve at svare, når overskuddet lige er der

KRAM! Tag ned til din læge og få en snak om tingene

Anmeld

17. december 2012

Anonym trådstarter

Så har jeg bestilt tid hos lægen! Der er dog 14 dages ventetid. Synes det er længe, men jeg må holde ud og håbe det ikke bliver værre. Glæder mig faktisk lidt til at snakke med lægen

Anmeld

17. december 2012

serinasmor

Anonym skriver:

Så har jeg bestilt tid hos lægen! Der er dog 14 dages ventetid. Synes det er længe, men jeg må holde ud og håbe det ikke bliver værre. Glæder mig faktisk lidt til at snakke med lægen

Hvor er det bare super godt at du ber om hjælp ... hvis det skulle ske at blive værre kan lægen som regel tage imod på akuttid (måske ikke når det er jul - men så er der psykiatrisk skadestue)

Anmeld

17. december 2012

Bertris

en snak med lægen er 100 % en god idé! uanset om man er i tvivl eller ej  

Men det med om du har en eller ej kan være svært, for netop fordi det er mørkt, og dagene er så korte kan resultere i en "vinter depression" 

Men en depression er også forskelligt fra person til person, jeg har haft depressiv "on off" de sidste mange år, og er først begyndt at få hjælp nu her, og i nogle perioder har jeg det super godt, men så kan der ske EN lille ting også falder min verden sammen. Jeg har det sådan at når det er værst vil jeg bare ligge i sengen og "gemme mig" fra resten af verdenen, jeg vil ikke snakke med nogen og kan bare ikke overskue at skulle stå op og gøre NOGET SOM HELST!  

Men håber at lægen kan hjælpe, for det er ikke sjvot at være depressiv så meget

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.