Overvejer at tage ham ud af dagpleje...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. december 2012

CA

Mettemus skriver:

Ih jeg kan godt forstå det er svært! Anne har skrevet en hel masse klogt, som lyder rigtig fornuftigt. Jeg har nok ikke så meget at tilføje...

Jeg ved godt at en dagplejeplads er dyr, og jeg ved i den grad hvordan det er, ikke at have for mange penge mellem hænderne. Men... Ville det være fuldstændig utænkeligt at i blev ved med at betale for en fuldtidsplads, men kun sendte ham afsted mandag-onsdag? Jeg ved godt at det er mange penge at bruge på så få dage...

jeg tænker højt (uden nogen konklusion - det er bare forvirrede tanker ud fra min egen situation): Han skal jo alligevel tilbage i dagpleje på et tidspunkt - er det en for kort periode (de tre mdr) inden han skal i børnehave? Hvad med tid for dig selv og kærestetid med Martin - kan i holde til at alt husligt skal gøres i weekenden eller om aftenen? (Sådan fungerer det jo selvfølgelig når man har jobs og hverdag - det ved jeg godt). 

I kunne også gi ham et par friuger og se hvordan det fungerer i praksis - mærke mavefornemmelsen, og så tage en beslutning ud fra det. 

Nej jeg ved det seriøst ikke... Pyh den er svær! jeg ved bare, at jeg selv ville være ked af at tage Laurits ud, men jeg ar jo også kun ham og han er ikke svær at få op om morgenen. Han elsker at blive afleveret, og han leger med de andre. Han har en rigtig god, lille ven og de to har bare så meget glæde af hinanden. 

Så to dum up: jeg har ikke noget brugbart at komme med

Tak for svar! Det er også overvejelser jeg har gjort mig! Men vi er kommet frem til, at vi tar ham ud. Vi vil nyde, at vi bare kan tage det stille og roligt og gøre hvad vi har lyst til i ni måneder. Hvornår har man ellers lige mulighed for det? 

Vi vil ikke beholde pladsen, når det han kommer over til er helt små babyer. Det får han jo ikke meget ud. Så skulle pladsen være en aflastning for mig, men det tror jeg ikek der er behov for. Det er så dejligt nemt de dage han ikke skal afsted. Og JO det blir skide hårdt ind i mellem! JEg er sikker på nullermændene ind i mellem vokser os over hovedet og at jeg vil lææænges efter et bad og en stille stund. Men jeg GLÆDER mig til at nyde dem begge to på fuld tid! Jeg glæder mig til at Johannes ikke skal puttes 18-18.30, men kan blive oppe og lege med Martin lidt længere. Martin kommer først hjem omkring kl. 18, så det er ikke meget de ser hinandne i hverdagen. Vi er kommet frem til, at der ikke er nogen som helst grund til at det kører på den måde når vi har mulighed for andet. 

Så kan man jo så ærge sig over, at Viborg kommune ikke er kommet med i den nye pengene-følger-barnet-ordning. For så havde jeg tjent penge på at passe ham selv! ØVØV! Men vi sparer da 2500 i måneden, og det bringer os da lidt tættere på eget hus 

Vi har fundet nogle legestuer i Viborg, og har også fået en del legeaftaler i hus, så jeg er sikker på, at han nok skal få en masse kontat med børn på sin egen alder. 
Vi er også opmærksomme på, at han skal ud og passes, så han ikke helt glemmer hvordan det er at blive afleveret Så det gir jo også lidt mor.tid og lidt kæreste-tid. Altså bortset fra, at Elin jo stadig er der...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2012

CA

piadas skriver:

Nu har jeg endelig fået læst hele tråden igennem, og er nået frem til følgende konklusion:

Fuck, Anne er klog!!

Hun har jo sagt det hele, så jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive...

Nu er vores børn jo lige gamle, og jeg er ikke i tvivl om, hvad jeg ville gøre - beholde Ida i dagplejen.

MEN når det så er sagt, er vores forudsætninger jo langt fra ens! Jeg har behov for at sende hende afsted, for jeg har ikke ret meget tid til at nå alle de dagligdags gøremål eftermiddag/aften (læs = nærmest ingen). Jeg tror simpelthen ikke vores hverdag kunne hænge sammen, hvis ikke hun kom afsted.

Men tanken har da strejfet mig, om jeg skulle tage hende ud og beholde hende hjemme, og indimellem har jeg da også dårlig samvittighed over, at jeg sender hende i DP, hvis nu det er en dag, hvor vi ikke skal noget. På den anden side er hun rigtig glad for sin dagplejemor, og det er vi også + det passer med, at hun har en ledig plads, når Mikkel skal i dagpleje. Hun er naturdagplejemor og er ude HVER dag. Hun er en ud af 3 dagplejemødre i Farsø, der har en Christiania-cykel, så de kan tage på ture, som en "normal" dagplejemor ellers ikke kan, fordi transporttiden er for lang på gå-ben.

Ida står op ved 7-tiden, så det er heller ikke noget problem at få hende afsted, så hun er der kl. 8.30-9-stykker. Heldgvis kommer de andre børn også sent. Da jeg afleverede hende lidt i kl. 9 idag, var hun den første på trods af, at de alle 4 kom plus et gæstebarn! Men jeg ville også synes, det er træls at skulle vække  hende hver morgen, som du er nødt til med Johannes....

Jeg tror, Ida har haft 1½ fridag i gennemsnit om ugen, siden Mikkel blev født. Det har som regel været dage, hvor vi skulle mødes med Idas mødregruppe, haft besøg af en veninde som også havde sit barn med osv., så der har været nogen for hende at lege med. Jeg er vist ikke så god til bare at have hende alene hjemme sammen med Mikkel. Det tror jeg, jeg vil gøre lidt mere i, efter jeg har læst Annes gode argumenter, for det er jo sandt.

Det er heller ikke et stort problem for mig at hente hende i dagplejen, for jeg har jo bilen. Har Martin altid jeres, eller hvordan? For hvis du ikke har en bil at hente Johannes i, kan jeg godt se, det er rimelig træls, når der er 3 km. hver vej, og det skal passe med begge børns sovetider. Jeg har endnu ikke gået hen for at hente Ida - jeg har ikke turde, når jeg ved, at det tager mindst en time, og Mikkel stadig er utilregnelig mht. mad og søvn! Og nu er det for koldt, synes den dovne mor!

Jeg tænker, at nu når I bor i Viborg, er der vel masser af muligheder for legestuer? Det var der i hvert fald i Aalborg, da vi boede der. Dem var jeg rigtig glad for, og jeg gik i flere forskellige. Jeg gik hjemme med Oliver, til han var 17 måneder, og Zilan til hun var 13 måneder, så jeg synes også, det var ret vigtigt, at de kom afsted og lærte hvordan man agerer sammen med andre børn på samme alder, fordi jeg jo gik hjemme med dem længe. Jeg havde nogle faste dage, jeg gik i legestue, så måtte alt andet vente de dage. Det var som regel fra kl. 10-12, så det passede fint med, at man havde god tid om morgenen og kunne nå hjem til middagsluren. Det ville jeg da undersøge, hvis jeg var dig. Så kunne du jo prioritere at tage afsted i legestue f.eks. to dage om ugen, sørge for at komme ud en dag eller to, og så have en dag hjemme. Så er jeg ret sikker på, at hverken han eller dig vil komme til at kede sig.

Der går jo heller ikke ret lang tid, før Elin begynder at give feedback til ham, og de får mere glæde af hinanden - og som Anne skriver, hun har jo aldrig kendt til andet, så jeg ville ikke tænke så meget på, hvad Elin "synes".

Jeg googlede lige og fandt disse links:

http://www.tuugo.dk/Products/Legestue/Midtjylland/Viborg

http://www.cylex.dk/firma/den-selvejende-institution-viborg-private-legestue-viborg/9350580.html

http://viborg.dk/db/webdaginst.nsf/Alle/308D81ECE88EA4C0C12575CF003993DE?OpenDocument

Der er nogle tlf.numre, man kunne ringe til. Ellers ved din SP helt sikkert, hvor der findes nogle private legestuer.

Det er også en af de ting, der gør, at jeg ikke vil tage Ida ud af dagplejen. Der er nemlig kun en enkelt legestue her i Farsø, men det er vist kun bedstemødre og dagplejemødre, der kommer der, og for mit vedkommende vil jeg langt hellere være sammen med mødre, hvis du forstår, hvad jeg mener!

Jeg synes, Mettes forslag lyder rigtig smart. Tag ham ud en uge eller to. Du behøver jo ikke fortælle dagplejemoderen, hvorfor du gør det - bare sig at han holder ferie. Så finder du jo ud af, hvordan det vil være.

En ordentlig omgang tanker fra mig i en stor pærevælling - men så er der lidt at sortere i!

Ps.: Jeg synes, du allerede lyder til at have besluttet dig!

Hej Pia Jeg skulle vit have lavet et fællessvar. Du kan læse svaret til Mette og Karina, så behver jeg ikke skrive det igen

Du har helt ret i at vores forudsætninger er meget forskellige! Hvis Johannes selv vågnede om morgenen, og der var børn på hans alder i dagplejen, og de kom mere ud, så havde jeg ikke været i tvivl om, at han skulle afsted 3 dage i ugen. Men sådan er det bare ikke

Jeg synes ikke du skal have dårlig samvittighed over at aflevere hende! Hun får jo en hel masse derovre 

Jeg har godt set de legestuer der, og netop fordi der er så mange tilbud tør jeg godt at tage ham hjem. Tak for links!

Martin har med det nye job fået firmabil, så jeg har bilen. Men det er næsten mere bøvlet at tage den synes jeg. Så falder hun i søvn i autostolen, skal ind og ud og over i barnevogn når vi kommer hjem. Det er mange vækninger, som vi godt ku undvære. Fungerer det bare godt his jer?

For en uge siden, da jeg læste jeres svar, havde vi slet ikke besluttet os. Vi var virkelig i tvivl! Men nu har vi gået og tænkt over det og snakket en hel masse, så NU har vi udfyldt blanketten, så jeg skal op og aflevere den i dag. Så fra 1. februar er jeg hjemmegående med 2 børn! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.