Overvejer at tage ham ud af dagpleje...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.143 visninger
11 svar
1 synes godt om
10. december 2012

CA

Jeg har brug for jeres tanker og råd ift. vores dagpleje situation. Ved godt det er lidt langt...

Jeg går jo hjemme på barsel med Elin, og Johannes går i dagpleje. Begge børn er absolut ikke morgenmennesker og Johannes sover gerne til kl. 8. (I weekenden sov han til kl 10 både lørdag og søndag!!

Han skal være i dagpleje senest 8.45, da det er der de enten skal have formiddagsmad eller skal på besøg hos en anden dagplejemor. Som I så nok kan regne ud, så skal jeg vække begge børn. De er begge to langsomme vågnere. Elin ska ammes og skiftes inden jeg vækker Johannes og Johannes kan sidde og nusse hår og putte hos mig i dynen i ca. en time uden at sige et ord eller sove.  Så det er en laaaang proces at komme ud, og jeg blir hele tiden nødt til at "afvise" deres behov for bare at sidde og putte fordi vi jo SKAL være ude af døren til bestemt tid. Det gir selvfølgelig nogle konflikter. Også selvom jeg virkelig planlægger mig så godt ud af det som muligt og forsøger at i mødekomme deres behov så godt som muligt. 

Johannes er rigtig glad for sin dagplejemor og de andre børn derovre! Men at skulle jages ud af døren mindsker jo klart glæden og han har på det sidste haft morgener med rigitg meget gråd ved aflevering! 

Ud over de travle morgener og at Elin skal vækes om eftermiddagen for at komme over og hente, er der lidt flere ting der spiller ind.

De er 4 børn i dagplejen,

Pige på 2 år og 7mdr.
Dreng på 2 år og 2 mdr.
Johannes på 1 år og 10 mdr.
Pige på 1 år og 6 mdr.

I løbet af foråret stopper de to store børn for hhv. at tage i børnehave og vuggestue, så der kommer jo to helt små. Den sidste pige der er tilbage, er ikke en Johannes rigtig er kommet i gang med at lege med. Hun har bidt meget, og så holder man jo liiiige lidt afstand.

I hans dagpleje, har de ikke helt vildt meget plads at lege på. Han har meget mere plads herhjemme i lejligheden end de har i den gang og det lille værelse de må være i derovre.
De er sjældent ude og lege. Mit indtryk er, at de kun er ude når de skal gå over til en anden dagplejemor. (I sommers var de ude hver dag, og det ville jeg ønske forsatte selvom det er vinter)

Hvis vi tar ham hjem mens jeg har barsel, kan vi spare næsten 25.000kr. som vi sagtens kunne bruge i budgettet!
MEN så har han jo ingen på sin egen alder at lege med i hverdagen(hvilket han jo egentlig heller ikke får i dagplejen).
Vi kunne begynde i legestue for at få nogle at lege med.

Han skal i pasning 3 mdr. før han kan komme i børnehave. Snakkede i dag med pladsansvisningen, som siger at han til den tid ikke kan få vuggestueplads, men sagtens kan få dagplejeplads. 
Hvis han er hjemme ved Elin og mig kan vi selv styre hvornår vi er klar til at gå ud, og så komme ud og lege/gåtur/tage på udflugt hver dag!

Den bedste løsning, synes jeg, ville være at han begyndte i vuggestue på deltid, og så kom afsted feks. tirs, ons. og tors. På den måde ku vi spare penge og få lidt flere dage, hvor vi ikke skulle stresse, men det er ikke en mulighed i Viborg kommune 

Deltidsdagplejerne er fyldt op, så der er det heller ikke muligt at få plads.

Hvad havde i gjort? Betalt for fuldtidspasning i en dagpleje, hvor han ikke får helt vildt meget, eller taget ham hjem for så at sende ham i ny dagpleje 3 mdr. inden børnehave?

Glæder mig til at læse jeres input

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2012

AnneBJ

Den kommende pædagog stemmer for hjemme hos mor!!

Det siges, at børn indtil 2-3 års alderen ikke har behov for andet end deres primære omsorgsperson og så naturligvis alderssvarende stimulering. Hvis du kan overskue tanken om, at have begge børn hjemme, stadig komme ud, opsøge legestue, børnebibliotek, snakke om årstiders skiften, traditioner, tegne, klippe, klistre, løbe, lege, danse og synge så tag ham for guds skyld ud! Eller okay, nok mest for Jeres egen skyld!

Det lyder til, at Johannes' (og Elins - og dermed din) dag, kan blive langt mere harmonisk ved, at han får lov til at blive hjemme sammen med Jer! 
Ja, han vil muligvis kede sig engang imellem, men det vil han muligvis også hos en dp'er hvor der kun er små (og nye) børn, som der skal tages lidt ekstra hensyn til!

Undskyld det blev langt - jeg havde endda kun tid til et kort svar! Jeg kan sagtens komme med flere argumenter hvis du ønsker

Hvad siger Martin, og føler du selv er mest rigtigt?

Anmeld

10. december 2012

CA

AnneBJ skriver:

Den kommende pædagog stemmer for hjemme hos mor!!

Det siges, at børn indtil 2-3 års alderen ikke har behov for andet end deres primære omsorgsperson og så naturligvis alderssvarende stimulering. Hvis du kan overskue tanken om, at have begge børn hjemme, stadig komme ud, opsøge legestue, børnebibliotek, snakke om årstiders skiften, traditioner, tegne, klippe, klistre, løbe, lege, danse og synge så tag ham for guds skyld ud! Eller okay, nok mest for Jeres egen skyld!

Det lyder til, at Johannes' (og Elins - og dermed din) dag, kan blive langt mere harmonisk ved, at han får lov til at blive hjemme sammen med Jer! 
Ja, han vil muligvis kede sig engang imellem, men det vil han muligvis også hos en dp'er hvor der kun er små (og nye) børn, som der skal tages lidt ekstra hensyn til!

Undskyld det blev langt - jeg havde endda kun tid til et kort svar! Jeg kan sagtens komme med flere argumenter hvis du ønsker

Hvad siger Martin, og føler du selv er mest rigtigt?

Tusind tak for svar Anne! 

Jeg er bare bekymret for, om han blir sådan et under stimuleret barn der ikke kan lege med andre, hvis han går hjemme hos Elin og mig. 

Jeg er ikke i tvivl om, at det blir hårdt at have ham herhjemme, men på mange måder blir det også meget meget nemmere. Det går jo ok nu, men jeg synes ikke jeg ser nogen grund til, at det hele skal gå sådan hu-hej når nu jeg har muligheden for at tage ham ud og tage en slapper de næste 9 mdr. Men så ender jeg igen ved "blir han dum og asocial?" "Skylder jeg Elin en barsel uden storebror?" 

Martin er lige så meget i tvivl som mig. Han hælder mest til at lade ham blive i dagpleje for at undgå at han skal have en ny dagplejemor for 3 mdr. inden han skal i børnehave. Jeg ved ikke... 
Hvis vi nu bare havde boet i en kommune med deltidsvuggestue...

Har du flere argumenter, vil jeg gerne høre dem når du har tid 

Anmeld

11. december 2012

AnneBJ

Carina87 skriver:

Tusind tak for svar Anne! 

Jeg er bare bekymret for, om han blir sådan et under stimuleret barn der ikke kan lege med andre, hvis han går hjemme hos Elin og mig. 

Jeg er ikke i tvivl om, at det blir hårdt at have ham herhjemme, men på mange måder blir det også meget meget nemmere. Det går jo ok nu, men jeg synes ikke jeg ser nogen grund til, at det hele skal gå sådan hu-hej når nu jeg har muligheden for at tage ham ud og tage en slapper de næste 9 mdr. Men så ender jeg igen ved "blir han dum og asocial?" "Skylder jeg Elin en barsel uden storebror?" 

Martin er lige så meget i tvivl som mig. Han hælder mest til at lade ham blive i dagpleje for at undgå at han skal have en ny dagplejemor for 3 mdr. inden han skal i børnehave. Jeg ved ikke... 
Hvis vi nu bare havde boet i en kommune med deltidsvuggestue...

Har du flere argumenter, vil jeg gerne høre dem når du har tid 

Altså ja, hvis deltidsvuggestue/dagpleje var en mulighed, stemte jeg nok for der Men da det nu ikke er det, er der ingen grund til at ærgre sig videre der! 

Jeg tror på, at børn har rigtig godt af, at kunne trække stikket ud, ligesom vi voksne burde have lov til, når vi følte for det. Man kan tids nok blive mødt af mange krav om, hvor man skal være hvornår (endda allerede i DP i Johs' tilfælde), hvem man skal lege med og hvordan, osv.

Hvis du nu var en mor, som altid vægtede egne behov først, og derfor brugte din barsel med Elin på at se serier, ryge smøger i sofaen og i øvrigt glemme både store- og lillebarn, til fordel for det du havde gang i, så ville jeg selvfølgelig ikke svare så tydeligt "tag ham ud". Så ville jeg nok argumentere for dagplejen, for så ville barnet trods alt blive stimuleret, set og anerkendt.

Men Carina! Jeg er sikker på, at du er den type mor som sørger for at I kommer på legepladsen, leger med modellervoks, pjasker med vand på badeværelset, laver sund og lækker frokost, giver dig tid til at lege på gulvet med barnet/børnene, selvom du egentlig hellere ville se Amys ret (eller whatever) osv. På det grundlag har jeg ingen skrupler ved, at tilkendegive min uforbeholdne mening som er, at Johannes har det bedre hjemme hos Elin og dig.

(Jeg er også sikker på, at du er den type mor som oplever dage hvor intet hænger sammen, alle er i nattøj selvom kl. har rundet 15, ingen er badet, make-uppet (altså mest dig jo) og der flyder legetøj og opvask og du hader det egentlig lidt; men I har hygget Jer og dine unger er aldrig i tvivl om, at de er elsket!)

"Hvad så med Elins barsel" - tja, heldigvis er søskende jo den bedste gave man kan give sine børn siges det, og Elin kender ikke andet. De sover vel stadig lur på forskellige tidspunkter, hvor du fx kan koncentrere dig fuldt om Elin når Johannes sover og omvendt? Jeg synes ikke det er synd for hende, at hun skal dele sin barsel med en storebror, jeg synes det er fedt for dem begge, for de får et godt og nært forhold helt fra start, og Johannes bliver inddraget i Jeres hverdag, fremfor at blive "sendt ud af døren" (forstå mig ret...)

"Bliver han dum og asocial?" Nej! I barnets første 2 leveår, er deres eneste reelle relationsbehov, behovet for en god og støttende relation til en voksen (gerne deres nære omsorgsperson). Jeg ved godt, at Johannes bliver 2 år lige om lidt (Jo!, han gør!) men venskaber og kammeratskaber og nære legerelationer dannes ikke endnu. Man kan se spæde skridt, opstart, tegn osv., for børnene ved godt hvad det er der skal foregå og de skal selvfølgelig lære det; men det kan man altså også godt gøre i legestuer, på biblioteket, med sine fætre, kusiner osv.

Inden så længe vil der jo også være en masse respons i Elin, de vil finde en måde at lege sammen på, og alene gennem det vil Johannes lære en hel masse. "vil du have de smås legetøj, så tilbyd dem noget andet", "du er størst, du er nødt til at hjælpe dem som er mindre", "man kan ikke blive gode venner når man slår" osv... 

Så ja! Det vil kræve en hel masse af dig, men jeg tror omvendt at I vil få en hel masse - tænk hvis du aldrig skulle stå op før du vågnede af dig selv? Der er rigtig mange som ikke har mulighed for at tilgodese sådan et behov, men det har I, og jeg ville (sandsynligvis) gøre det, hvis det var mig. Men I skal mærke efter I jeres maver, hvad Jeres fornemmelse siger Jer... Jeg forstår godt Jeres tvivl!

Anmeld

11. december 2012

CA

AnneBJ skriver:

Altså ja, hvis deltidsvuggestue/dagpleje var en mulighed, stemte jeg nok for der Men da det nu ikke er det, er der ingen grund til at ærgre sig videre der! 

Jeg tror på, at børn har rigtig godt af, at kunne trække stikket ud, ligesom vi voksne burde have lov til, når vi følte for det. Man kan tids nok blive mødt af mange krav om, hvor man skal være hvornår (endda allerede i DP i Johs' tilfælde), hvem man skal lege med og hvordan, osv.

Hvis du nu var en mor, som altid vægtede egne behov først, og derfor brugte din barsel med Elin på at se serier, ryge smøger i sofaen og i øvrigt glemme både store- og lillebarn, til fordel for det du havde gang i, så ville jeg selvfølgelig ikke svare så tydeligt "tag ham ud". Så ville jeg nok argumentere for dagplejen, for så ville barnet trods alt blive stimuleret, set og anerkendt.

Men Carina! Jeg er sikker på, at du er den type mor som sørger for at I kommer på legepladsen, leger med modellervoks, pjasker med vand på badeværelset, laver sund og lækker frokost, giver dig tid til at lege på gulvet med barnet/børnene, selvom du egentlig hellere ville se Amys ret (eller whatever) osv. På det grundlag har jeg ingen skrupler ved, at tilkendegive min uforbeholdne mening som er, at Johannes har det bedre hjemme hos Elin og dig.

(Jeg er også sikker på, at du er den type mor som oplever dage hvor intet hænger sammen, alle er i nattøj selvom kl. har rundet 15, ingen er badet, make-uppet (altså mest dig jo) og der flyder legetøj og opvask og du hader det egentlig lidt; men I har hygget Jer og dine unger er aldrig i tvivl om, at de er elsket!)

"Hvad så med Elins barsel" - tja, heldigvis er søskende jo den bedste gave man kan give sine børn siges det, og Elin kender ikke andet. De sover vel stadig lur på forskellige tidspunkter, hvor du fx kan koncentrere dig fuldt om Elin når Johannes sover og omvendt? Jeg synes ikke det er synd for hende, at hun skal dele sin barsel med en storebror, jeg synes det er fedt for dem begge, for de får et godt og nært forhold helt fra start, og Johannes bliver inddraget i Jeres hverdag, fremfor at blive "sendt ud af døren" (forstå mig ret...)

"Bliver han dum og asocial?" Nej! I barnets første 2 leveår, er deres eneste reelle relationsbehov, behovet for en god og støttende relation til en voksen (gerne deres nære omsorgsperson). Jeg ved godt, at Johannes bliver 2 år lige om lidt (Jo!, han gør!) men venskaber og kammeratskaber og nære legerelationer dannes ikke endnu. Man kan se spæde skridt, opstart, tegn osv., for børnene ved godt hvad det er der skal foregå og de skal selvfølgelig lære det; men det kan man altså også godt gøre i legestuer, på biblioteket, med sine fætre, kusiner osv.

Inden så længe vil der jo også være en masse respons i Elin, de vil finde en måde at lege sammen på, og alene gennem det vil Johannes lære en hel masse. "vil du have de smås legetøj, så tilbyd dem noget andet", "du er størst, du er nødt til at hjælpe dem som er mindre", "man kan ikke blive gode venner når man slår" osv... 

Så ja! Det vil kræve en hel masse af dig, men jeg tror omvendt at I vil få en hel masse - tænk hvis du aldrig skulle stå op før du vågnede af dig selv? Der er rigtig mange som ikke har mulighed for at tilgodese sådan et behov, men det har I, og jeg ville (sandsynligvis) gøre det, hvis det var mig. Men I skal mærke efter I jeres maver, hvad Jeres fornemmelse siger Jer... Jeg forstår godt Jeres tvivl!

Tak for et virkelig godt svar Anne! Og tak for komplimnterne
Det er virkelig en svær beslutning at tage! Men jeg blir mere og mere overbevist om, at han skal hjem til os. Specielt når jeg tænker på, at han i løbet af nogle måneder mister "de store" børn i dagplejen og så skal se på/vente på de helt små. Det kan han jo ligeså godt gøre herhjemme, hvor vi så alligevel sørger for at komme ud og lege. 

Så når det gælder Johannes er jeg ved at være sikker på, at han skal hjem og vi sammen skal UD og opleve!

Elin derimod.... Jeg er stadig i tvivl om, om hun mister en masse ved at han er hjemme. Men det er vel et spørgsmål om tilvænning. Jeg skal have lavet nogle gode rutiner som tilgodeser dem begge to. Som det er nu, er det i hvert fald ikke hendes behov, der tilgodeses allermest - hverken om morgenen, hvor vi skal afsted, om eftermiddagen hvor han skal hentes eller om aftenen, hvor der skal laves mad, spises og puttes i bad. De to første situationer kunne vi sløjfe, hvis han var herhjemme.

Når det kommer til mig selv, er jeg også i tvivl. Jeg har ikke rigtig overvejet min egen situation, hvis han kommer hjem(før i aften).

Hvis jeg har to børn hjemme, er der klart nok ikke meget mor-tid. Jeg vil være nødt til at gå i bad om aftenen, hvilket ikke er optimalt, da det er i morgenbadet jeg rigtigt vågner.
Jeg vil ikke have mulighed for at begynde i fitnesscenter til mor/barnhold til januar, hvilket ellers var meningen.
Jeg vil være nødt til at melde mig ud af en ellers rigtig god mødregruppe(jeg går ikke ud fra, at de har lyst til at have Johannes til at kravle rundt på deres babyer. Og han fylder jo klart mere ved kaffebordet end små gu-gu-ga-ga-sove-sove babyer).

Hvornår skal der ryddes op, vaskes tøj, gøres rent, handles ind? Meget af det må jo gøres om aftenen, da tiden om dagen bliver knap til den slags. Dermed mister jeg min krea-tid og og får mindre tid besøg af venner. 
Vasketøjsløsningen må være indkøb af vaskemaskine til lejligheden - hvilket økonomisk blir en mulighed, hvis han tages ud af dp. 

Vil jeg komme til at føle mig bundet på hænder og fødder, fordi jeg ALDRIG får en pause i løbet af dagen? Forblir jeg morfed i jogginsæt med grød, leverpostej og moddelervoks i håret? Og har jeg det egentlig ok med det, fordi det bare er en periode, hvor jeg tilgengæld får lov at nyde mine dejlige børn på fuld tid? 

Det er virkelig dejligt, at du vil tage dig tid til at svare! Det betyder meget lige at vende det med en, som har barn på Johannes' alder og dermed lidt bedre kan sætte sig ind i situationen. 

Anmeld

12. december 2012

AnneBJ

Carina87 skriver:

Vil jeg komme til at føle mig bundet på hænder og fødder, fordi jeg ALDRIG får en pause i løbet af dagen? Forblir jeg morfed i jogginsæt med grød, leverpostej og moddelervoks i håret? Og har jeg det egentlig ok med det, fordi det bare er en periode, hvor jeg tilgengæld får lov at nyde mine dejlige børn på fuld tid? 

Det er virkelig dejligt, at du vil tage dig tid til at svare! Det betyder meget lige at vende det med en, som har barn på Johannes' alder og dermed lidt bedre kan sætte sig ind i situationen. 

Det vil du nok ja - føle dig bundet og GLÆDE dig til, at komme ud i virkeligheden når barslen er slut (og der selvfølgelig står et job og venter på dig!) men i mellemtiden tror jeg også, at du langt størstedelen af tiden vil nyde de ting som du ved du giver dine børn ved at være sammen med dem!

Det er rigtig ærgerligt med mødregruppen! Måske kan det arrangeres at du kan deltage engang imellem, hvor de fx kommer til dig? Eller måske møder du nogle "ligesindede" i legestuer, på biblioteket eller lignende.

Måske kan du træne hjemme om aftenen? Der ligger en video på youtube som jeg ved Mette har trænet efter - jeg har prøvet den én gang, og det var tilpas hårdt, og jeg var tilpas øm efterfølgende til at føle det virkelig gav noget. Den skal jeg igang med til januar. Det tager ca. 20 minutter pr gang, incl. opvarmning og udstrækning og så kombineret med aftenbad fx... 

Jeg er glad for du kan bruge svarene, jeg forsøger at være både fagligt (og næsten uddannet pædagog ) og mor-agtig i dem, for begge dele farver mig selvfølgelig. Vi har voldsomt mange børn på under 3 år i den vuggestue jeg er i, som er af sted fra 7-15.30 dagligt, selvom mor går hjemme på barsel. Det synes jeg er en meget lang dag, især fordi barnet er stort nok til at vide, at mor og baby er derhjemme og "hygge" - i hvert fald i barnets optik. De børn eksluderes fuldstændig fra barselshyggen, og kan ikke hentes før den lille har sovet/skal sove, har spist eller whatever, og jeg synes det er lidt synd det store barn altid skal "ofre" sig. (jeg har ikke barn nummer 2 som bekendt, så vi kan tales ved når jeg har det, hvis det er helt skørt det jeg skriver )

Om der går noget fra Elin er svært at svare på, men jeg kan stadigvæk se så mange gode ting ved at Johannes er hjemme, også for Elin, så jeg vil umiddelbart sige nej. Hun vænner sig tværtimod til at andre børn rører ved hende, råber, løber og "aer" osv. Det vil gøre hende robust og sikkert rigtig relationskompetent (for nu at bruge et fint ord) fordi hun er blevet præsenteret for barn-barn relationer rigtig tidligt.

Uanset hvad I vælger, er jeg sikker på I gør det for JOhannes' skyld, go at det nok skal blive godt! (måske kan I endda være heldige at de kan komme i VS/DP sammen de der 3 mdrs. tid Johannes skal få, for at få en bhv. plads..)

Anmeld

12. december 2012

Karina84

Hej Carina

Jeg kan se at Anne allerede er kommet med nogle rigtig gode svar. Og jeg kan godt forstaa at du synes at det er en virkelig svær beslutning  Jeg kan ikke sige om det ene er bedre end det andet, personligt havde jeg nok prøvet at vende ham til at staa lidt tidligere op, stille og roligt. For jeg tænker at du skal paa arbejde paa et tidspunkt og saa skal han vel alligevel omstilles til en hverdag der ser anderledes ud og hvor han skal afleveres i børnehave tidligt?

Men jeg kan godt se baade fordele og ulemper ved begge dele, og det vigtigste er at du eller i virkelig skal mærke efter hvad der vægter højest og føles helt rigtigt for jeres familie.

En anden ting er, hvis du vælger at holde ham hjemme og i kommer til at kede jer, saa gaar jeg jo snart paa barsel og bor jo liiige ovre paa den anden side af broen, hvis i har lyst til en lege date  

Anmeld

12. december 2012

Mettemus

Carina87 skriver:

Jeg har brug for jeres tanker og råd ift. vores dagpleje situation. Ved godt det er lidt langt...

Jeg går jo hjemme på barsel med Elin, og Johannes går i dagpleje. Begge børn er absolut ikke morgenmennesker og Johannes sover gerne til kl. 8. (I weekenden sov han til kl 10 både lørdag og søndag!!

Han skal være i dagpleje senest 8.45, da det er der de enten skal have formiddagsmad eller skal på besøg hos en anden dagplejemor. Som I så nok kan regne ud, så skal jeg vække begge børn. De er begge to langsomme vågnere. Elin ska ammes og skiftes inden jeg vækker Johannes og Johannes kan sidde og nusse hår og putte hos mig i dynen i ca. en time uden at sige et ord eller sove.  Så det er en laaaang proces at komme ud, og jeg blir hele tiden nødt til at "afvise" deres behov for bare at sidde og putte fordi vi jo SKAL være ude af døren til bestemt tid. Det gir selvfølgelig nogle konflikter. Også selvom jeg virkelig planlægger mig så godt ud af det som muligt og forsøger at i mødekomme deres behov så godt som muligt. 

Johannes er rigtig glad for sin dagplejemor og de andre børn derovre! Men at skulle jages ud af døren mindsker jo klart glæden og han har på det sidste haft morgener med rigitg meget gråd ved aflevering! 

Ud over de travle morgener og at Elin skal vækes om eftermiddagen for at komme over og hente, er der lidt flere ting der spiller ind.

De er 4 børn i dagplejen,

Pige på 2 år og 7mdr.
Dreng på 2 år og 2 mdr.
Johannes på 1 år og 10 mdr.
Pige på 1 år og 6 mdr.

I løbet af foråret stopper de to store børn for hhv. at tage i børnehave og vuggestue, så der kommer jo to helt små. Den sidste pige der er tilbage, er ikke en Johannes rigtig er kommet i gang med at lege med. Hun har bidt meget, og så holder man jo liiiige lidt afstand.

I hans dagpleje, har de ikke helt vildt meget plads at lege på. Han har meget mere plads herhjemme i lejligheden end de har i den gang og det lille værelse de må være i derovre.
De er sjældent ude og lege. Mit indtryk er, at de kun er ude når de skal gå over til en anden dagplejemor. (I sommers var de ude hver dag, og det ville jeg ønske forsatte selvom det er vinter)

Hvis vi tar ham hjem mens jeg har barsel, kan vi spare næsten 25.000kr. som vi sagtens kunne bruge i budgettet!
MEN så har han jo ingen på sin egen alder at lege med i hverdagen(hvilket han jo egentlig heller ikke får i dagplejen).
Vi kunne begynde i legestue for at få nogle at lege med.

Han skal i pasning 3 mdr. før han kan komme i børnehave. Snakkede i dag med pladsansvisningen, som siger at han til den tid ikke kan få vuggestueplads, men sagtens kan få dagplejeplads. 
Hvis han er hjemme ved Elin og mig kan vi selv styre hvornår vi er klar til at gå ud, og så komme ud og lege/gåtur/tage på udflugt hver dag!

Den bedste løsning, synes jeg, ville være at han begyndte i vuggestue på deltid, og så kom afsted feks. tirs, ons. og tors. På den måde ku vi spare penge og få lidt flere dage, hvor vi ikke skulle stresse, men det er ikke en mulighed i Viborg kommune 

Deltidsdagplejerne er fyldt op, så der er det heller ikke muligt at få plads.

Hvad havde i gjort? Betalt for fuldtidspasning i en dagpleje, hvor han ikke får helt vildt meget, eller taget ham hjem for så at sende ham i ny dagpleje 3 mdr. inden børnehave?

Glæder mig til at læse jeres input

Ih jeg kan godt forstå det er svært! Anne har skrevet en hel masse klogt, som lyder rigtig fornuftigt. Jeg har nok ikke så meget at tilføje...

Jeg ved godt at en dagplejeplads er dyr, og jeg ved i den grad hvordan det er, ikke at have for mange penge mellem hænderne. Men... Ville det være fuldstændig utænkeligt at i blev ved med at betale for en fuldtidsplads, men kun sendte ham afsted mandag-onsdag? Jeg ved godt at det er mange penge at bruge på så få dage...

jeg tænker højt (uden nogen konklusion - det er bare forvirrede tanker ud fra min egen situation): Han skal jo alligevel tilbage i dagpleje på et tidspunkt - er det en for kort periode (de tre mdr) inden han skal i børnehave? Hvad med tid for dig selv og kærestetid med Martin - kan i holde til at alt husligt skal gøres i weekenden eller om aftenen? (Sådan fungerer det jo selvfølgelig når man har jobs og hverdag - det ved jeg godt). 

I kunne også gi ham et par friuger og se hvordan det fungerer i praksis - mærke mavefornemmelsen, og så tage en beslutning ud fra det. 

Nej jeg ved det seriøst ikke... Pyh den er svær! jeg ved bare, at jeg selv ville være ked af at tage Laurits ud, men jeg ar jo også kun ham og han er ikke svær at få op om morgenen. Han elsker at blive afleveret, og han leger med de andre. Han har en rigtig god, lille ven og de to har bare så meget glæde af hinanden. 

Så to dum up: jeg har ikke noget brugbart at komme med

Anmeld

13. december 2012

piadas

Nu har jeg endelig fået læst hele tråden igennem, og er nået frem til følgende konklusion:

Fuck, Anne er klog!!

Hun har jo sagt det hele, så jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive...

Nu er vores børn jo lige gamle, og jeg er ikke i tvivl om, hvad jeg ville gøre - beholde Ida i dagplejen.

MEN når det så er sagt, er vores forudsætninger jo langt fra ens! Jeg har behov for at sende hende afsted, for jeg har ikke ret meget tid til at nå alle de dagligdags gøremål eftermiddag/aften (læs = nærmest ingen). Jeg tror simpelthen ikke vores hverdag kunne hænge sammen, hvis ikke hun kom afsted.

Men tanken har da strejfet mig, om jeg skulle tage hende ud og beholde hende hjemme, og indimellem har jeg da også dårlig samvittighed over, at jeg sender hende i DP, hvis nu det er en dag, hvor vi ikke skal noget. På den anden side er hun rigtig glad for sin dagplejemor, og det er vi også + det passer med, at hun har en ledig plads, når Mikkel skal i dagpleje. Hun er naturdagplejemor og er ude HVER dag. Hun er en ud af 3 dagplejemødre i Farsø, der har en Christiania-cykel, så de kan tage på ture, som en "normal" dagplejemor ellers ikke kan, fordi transporttiden er for lang på gå-ben.

Ida står op ved 7-tiden, så det er heller ikke noget problem at få hende afsted, så hun er der kl. 8.30-9-stykker. Heldgvis kommer de andre børn også sent. Da jeg afleverede hende lidt i kl. 9 idag, var hun den første på trods af, at de alle 4 kom plus et gæstebarn! Men jeg ville også synes, det er træls at skulle vække  hende hver morgen, som du er nødt til med Johannes....

Jeg tror, Ida har haft 1½ fridag i gennemsnit om ugen, siden Mikkel blev født. Det har som regel været dage, hvor vi skulle mødes med Idas mødregruppe, haft besøg af en veninde som også havde sit barn med osv., så der har været nogen for hende at lege med. Jeg er vist ikke så god til bare at have hende alene hjemme sammen med Mikkel. Det tror jeg, jeg vil gøre lidt mere i, efter jeg har læst Annes gode argumenter, for det er jo sandt.

Det er heller ikke et stort problem for mig at hente hende i dagplejen, for jeg har jo bilen. Har Martin altid jeres, eller hvordan? For hvis du ikke har en bil at hente Johannes i, kan jeg godt se, det er rimelig træls, når der er 3 km. hver vej, og det skal passe med begge børns sovetider. Jeg har endnu ikke gået hen for at hente Ida - jeg har ikke turde, når jeg ved, at det tager mindst en time, og Mikkel stadig er utilregnelig mht. mad og søvn! Og nu er det for koldt, synes den dovne mor!

Jeg tænker, at nu når I bor i Viborg, er der vel masser af muligheder for legestuer? Det var der i hvert fald i Aalborg, da vi boede der. Dem var jeg rigtig glad for, og jeg gik i flere forskellige. Jeg gik hjemme med Oliver, til han var 17 måneder, og Zilan til hun var 13 måneder, så jeg synes også, det var ret vigtigt, at de kom afsted og lærte hvordan man agerer sammen med andre børn på samme alder, fordi jeg jo gik hjemme med dem længe. Jeg havde nogle faste dage, jeg gik i legestue, så måtte alt andet vente de dage. Det var som regel fra kl. 10-12, så det passede fint med, at man havde god tid om morgenen og kunne nå hjem til middagsluren. Det ville jeg da undersøge, hvis jeg var dig. Så kunne du jo prioritere at tage afsted i legestue f.eks. to dage om ugen, sørge for at komme ud en dag eller to, og så have en dag hjemme. Så er jeg ret sikker på, at hverken han eller dig vil komme til at kede sig.

Der går jo heller ikke ret lang tid, før Elin begynder at give feedback til ham, og de får mere glæde af hinanden - og som Anne skriver, hun har jo aldrig kendt til andet, så jeg ville ikke tænke så meget på, hvad Elin "synes".

Jeg googlede lige og fandt disse links:

http://www.tuugo.dk/Products/Legestue/Midtjylland/Viborg

http://www.cylex.dk/firma/den-selvejende-institution-viborg-private-legestue-viborg/9350580.html

http://viborg.dk/db/webdaginst.nsf/Alle/308D81ECE88EA4C0C12575CF003993DE?OpenDocument

Der er nogle tlf.numre, man kunne ringe til. Ellers ved din SP helt sikkert, hvor der findes nogle private legestuer.

Det er også en af de ting, der gør, at jeg ikke vil tage Ida ud af dagplejen. Der er nemlig kun en enkelt legestue her i Farsø, men det er vist kun bedstemødre og dagplejemødre, der kommer der, og for mit vedkommende vil jeg langt hellere være sammen med mødre, hvis du forstår, hvad jeg mener!

Jeg synes, Mettes forslag lyder rigtig smart. Tag ham ud en uge eller to. Du behøver jo ikke fortælle dagplejemoderen, hvorfor du gør det - bare sig at han holder ferie. Så finder du jo ud af, hvordan det vil være.

En ordentlig omgang tanker fra mig i en stor pærevælling - men så er der lidt at sortere i!

Ps.: Jeg synes, du allerede lyder til at have besluttet dig!

Anmeld

21. december 2012

CA

Karina84 skriver:

Hej Carina

Jeg kan se at Anne allerede er kommet med nogle rigtig gode svar. Og jeg kan godt forstaa at du synes at det er en virkelig svær beslutning  Jeg kan ikke sige om det ene er bedre end det andet, personligt havde jeg nok prøvet at vende ham til at staa lidt tidligere op, stille og roligt. For jeg tænker at du skal paa arbejde paa et tidspunkt og saa skal han vel alligevel omstilles til en hverdag der ser anderledes ud og hvor han skal afleveres i børnehave tidligt?

Men jeg kan godt se baade fordele og ulemper ved begge dele, og det vigtigste er at du eller i virkelig skal mærke efter hvad der vægter højest og føles helt rigtigt for jeres familie.

En anden ting er, hvis du vælger at holde ham hjemme og i kommer til at kede jer, saa gaar jeg jo snart paa barsel og bor jo liiige ovre paa den anden side af broen, hvis i har lyst til en lege date  

Tak for svar 

Jeg har også tænkt på det med, at hverdagen alligevel skal i gang igen engang, så hvorfor ikke bare forøge at få det til at passe med det. Men er kommet frem til, at det er der slet ikke nogen grund til! Vi har 9 mdr. til bare at trække stikket ud og nyde hinanden, så det gø vi Så tar vi den med at lave ham om til morgen menneske i september 

Tak for tilbud om legedate - det kal vi da ha gjort noget ved! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.