Diætist under graviditeten ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.854 visninger
7 svar
0 synes godt om
10. december 2012

M&N

Var du til diætist under graviditeten ? - Hvis ja, hvorfor ?

Min JM synes jeg skal kontakte den kommunale diætist, så jeg evt. kan få lavet en madplan eller lignende, på grund af min BMI er over de 27 .. 

SKAL man kontakte dem eller ? Jeg spiser sundt og varieret hver dag og har kun taget 6 kg på under graviditeten og er 28+6 idag ..

Hvad gjorde DU, hvis du som overvægtig var henvist ? Ringede du derned ? 

Jeg ringer derned men er i tvivl om hvorvidt jeg selv synes jeg har brug for det, ved jo godt hvad jeg må spise og ikke må og synes selv jeg spiser sundt ..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2012

Dorthe1986

BabyWish2012 <3 skriver:

Min JM synes jeg skal kontakte den kommunale diætist, så jeg evt. kan få lavet en madplan eller lignende, på grund af min BMI er over de 27 .. 

SKAL man kontakte dem eller ? Jeg spiser sundt og varieret hver dag og har kun taget 6 kg på under graviditeten og er 28+6 idag ..

Jeg ringer derned men er i tvivl om hvorvidt jeg selv synes jeg har brug for det, ved jo godt hvad jeg må spise og ikke må og synes selv jeg spiser sundt ..

Det er virkelig sjovt som der er forskel rundt omkring i landet....

Jeg var overvægtig da jeg var gravid... havde tabt 13 kg, da jeg blev gravid, ,men var altså stadig overvægtig. Havde et BMI på 32 faktisk.

Jeg troede selv, at jeg ville komme til at høre for det gennem hele graviditeten, du ved sukkerbelastningstest osv osv. Men ikke en eneste gang hørte jeg noget som helst for det Heller ikke selvom jeg tog meget på i graviditeten. MEGET mere end de 6 kg du har taget på

Hverken læge eller jordemoder påpegede noget, men alle mine tal og værdier var også perfekte hver eneste gang og havde ikke en eneste komplikation overhovedet i graviditeten

Men når du godt selv ved hvad du skal spise og også spiser det rigtige... så kan jeg godt forstå du ikke synes du har brug for at snakke med diætisten. Men hvad med om du ringer derned og siger det som du har skrevet her? At du jo godt ved hvordan og hvorledes?

Anmeld

10. december 2012

M&N

Dorthe1986 skriver:

Det er virkelig sjovt som der er forskel rundt omkring i landet....

Jeg var overvægtig da jeg var gravid... havde tabt 13 kg, da jeg blev gravid, ,men var altså stadig overvægtig. Havde et BMI på 32 faktisk.

Jeg troede selv, at jeg ville komme til at høre for det gennem hele graviditeten, du ved sukkerbelastningstest osv osv. Men ikke en eneste gang hørte jeg noget som helst for det Heller ikke selvom jeg tog meget på i graviditeten. MEGET mere end de 6 kg du har taget på

Hverken læge eller jordemoder påpegede noget, men alle mine tal og værdier var også perfekte hver eneste gang og havde ikke en eneste komplikation overhovedet i graviditeten

Men når du godt selv ved hvad du skal spise og også spiser det rigtige... så kan jeg godt forstå du ikke synes du har brug for at snakke med diætisten. Men hvad med om du ringer derned og siger det som du har skrevet her? At du jo godt ved hvordan og hvorledes?

Hold da op, sikke en forskel og flot med vægttabet

Jeg har en BMI på 31 og synes selv vi spiser rigtig fint og ikke alt for usundt (man kan jo ikke undgå alt i denne her søde juletid)

Men altså.. Jeg var inde til min JM (ikke en fast) og skal derfor ikke ind til hende mere, men hun havde travlt med en prædken om hvordan med fødsel, overvægt osv. (som jeg jo godt ved), og da hun så opdagede jeg havde tabt 1 kg siden 25 ugers undersøgelsen hos lægen, sagde hun at nøøøj det skulle du have sagt, det er rigtig flot osv (så fik jeg lige pludselig ros), og så sagde hun at hun alligevel synes hun skal kontakte diætisten, fordi hvis forældrene spiser usundt gør barnet det også og hvis forældrene spiser sundt gør barnet det også osv .. 

Min JM som jeg var inde hos for første gang i uge 18 og er min faste, nævnte ingenting og heller ikke min læge for 3 uger siden ... Så ved ikke lige ...

Min læge henviste mig bare til at kontakte den kommunale diætist  i uge 12 og skrev det i min VJ og jeg har jo så ikke fået ringet ..

Anmeld

10. december 2012

LRJ

Jeg var men pga sukkersyge og jeg blev kontaktet af dem

Anmeld

10. december 2012

henh01

Jeg håber JM vil anbefale mig en når jeg skal derhen. Jeg har en BMI på 29,5 ca. Jeg vil SÅ gerne have udarbejdet en madplan som sikre at den lille får alt hvad den har brug for - særligt fordi jeg har kæmpet sådan fpr at tabe mig inden jeg blev gravid denne gang Har taget 18 kg på i mine tidligere graviditeter og frygter det samme sker denne gang Jeg er 16+0 og har indtil videre ikke taget noget på.. (dog kan jeg mærke at der ryger lige lovlig maneg æbleskiver ind her i julen)

Anmeld

10. december 2012

Fenja09

BabyWish2012 <3 skriver:

Jeg var til diætist pga graviditetssukkersyge og det var lægen der sørgede for det hele - jeg fik brev om hvornår jeg skulle møde op og så fik vi en snak om kostvaner og fødevarer. Ingen madplaner, men gode retningslinier. Jeg tabte mig under graviditeten og 14 dage efter jeg havde født vejede jeg 15 kg mindre end da jeg blev gravid.

Jeg styrede selv mit blodsukker via kosten og behøvede så ikke insulin. Men skulle stikke mig selv 3 gange dagligt i fingeren, skrive det hele ned i et skema og sende til hospitalet hver eneste uge resten af graviditeten. De vurdere så hvorvidt man selv kan styre det eller ej. Når man har graviditetssukkersyge må ens blodsukker ikke overstige 8, og det kan man ikke vide medmindre man måle blodsukkeret. Der var RIGTIG mange ting jeg ikke længere kunne spise, ting som jeg aldrig havde tænkt over påvirkede blodsukkeret.

Så hvis du har sukkersyge så skal du sørge for at komme til diætist, hvis det er hvad lægen anbefaler. Synes du skal kontakte lægen og høre hvad han siger.

/Fenja

Anmeld

10. december 2012

M&N

Fenja09 skriver:

Jeg var til diætist pga graviditetssukkersyge og det var lægen der sørgede for det hele - jeg fik brev om hvornår jeg skulle møde op og så fik vi en snak om kostvaner og fødevarer. Ingen madplaner, men gode retningslinier. Jeg tabte mig under graviditeten og 14 dage efter jeg havde født vejede jeg 15 kg mindre end da jeg blev gravid.

Jeg styrede selv mit blodsukker via kosten og behøvede så ikke insulin. Men skulle stikke mig selv 3 gange dagligt i fingeren, skrive det hele ned i et skema og sende til hospitalet hver eneste uge resten af graviditeten. De vurdere så hvorvidt man selv kan styre det eller ej. Når man har graviditetssukkersyge må ens blodsukker ikke overstige 8, og det kan man ikke vide medmindre man måle blodsukkeret. Der var RIGTIG mange ting jeg ikke længere kunne spise, ting som jeg aldrig havde tænkt over påvirkede blodsukkeret.

Så hvis du har sukkersyge så skal du sørge for at komme til diætist, hvis det er hvad lægen anbefaler. Synes du skal kontakte lægen og høre hvad han siger.

/Fenja

Tak for svar

Men jeg har altså ikke sukkersyge, men er henvist på grund af min overvægt .. Jeg har fået tjekket mit blodsukker ved glukosetest

Anmeld

10. december 2012

Fenja09

BabyWish2012 <3 skriver:

Tak for svar

Men jeg har altså ikke sukkersyge, men er henvist på grund af min overvægt .. Jeg har fået tjekket mit blodsukker ved glukosetest

Nå ok den har jeg misset i farten så - troede du havde fået konstateret graviditetssukkersyge pga overvægt. Men hvis du er henvist af lægen så synes jeg da at du skal kontakte en diætist, for så må det jo være fordi der skal gøres lidt ekstra ud af det.

/Fenja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.