Jeg har set et hus til 1.000.000 jeg godt kunne tænke mig at købe. Min bankrådgiver kommer først igen i næste uge, så der skal jeg tale med hende.. Men hvis i ved noget om det kunne det være dejlig.. måske det slet ikke er realistisk.
Jeg får 15000 kr udbetalt om måneden.
Jeg har følgende udgifter:
Mad 2500 kr.
Bil og diesel 1800 kr.
Mobil regning og forsikringer 1300 kr.
Nogen som kan hjælpe?
Har tænkt mig at en kammerat skal bo til leje der da der er 4 værrelser. Er det noget de ser på eller ser de kun på at jeg kan betale og ikke får den økonomiske hjælp??
Jeg tror ikke på det.
Dit lille regnestykke over udgifter forslår som skrædder i helvede
, der er rigtig mange udgifter, når man er husejer.
Som udgangspunkt kan du ikke regne med at låne til udbetalingen, så allerede dér skal du have et tillægslån, hvis du ikke har en god, stor opsparing, så skal du afdrage på huslånet hver måned, som er lige omkring 5000 kr, derudover skal du have penge til ejendomsskat, forsikringer, variable udgifter som vand, varme, strøm, vedligehold, boligforbedringer, uforudsete udgifter, og mange andre ting.
Banken vil aldrig lade dig købe hus med tanke på, at du skal have ekstraindtægt fra udlejning (og der er i øvrigt også skatteregler at tage hensyn til) - du skal kunne bære det hele selv, uden hjælp, da du ikke kan være sikker på at kunne udleje.
Banker er forskellige, men mange siger "bruttoindtægt x 2,5-3 minus gæld", det vil sige f.eks. indtægt 250.000 x 3 = 750.000 - gæld på f.eks. 50.000 = tilladeligt lånebeløb 700.000, de fleste vil dog ikke strække elastikken helt ud i disse tider, så beløbet vil være noget lavere. Derudover kigger man på dit forbrugsmønster, din opsparing, dit rådighedsbeløb skal være efter bankens retningslinjer, og så er der et ret stort risikomoment i, at du kun er dig selv, det vil sige, at du kunne jo blive syg, og så skal du forrente hele husholdningen på sygedagpenge med ret stor risiko for, at banken/kreditforeningen taber penge på forretningen.
Håber, at du finder ud af noget, held og lykke