Kan man købe hus alene?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.115 visninger
19 svar
0 synes godt om
5. december 2012

Anonym trådstarter

Jeg har set et hus til 1.000.000 jeg godt kunne tænke mig at købe. Min bankrådgiver kommer først igen i næste uge, så der skal jeg tale med hende.. Men hvis i ved noget om det kunne det være dejlig.. måske det slet ikke er realistisk.

Jeg får 15000 kr udbetalt om måneden.

Jeg har følgende udgifter:
Mad 2500 kr.
Bil og diesel 1800 kr.
Mobil regning og forsikringer 1300 kr.

Nogen som kan hjælpe?

Har tænkt mig at en kammerat skal bo til leje der da der er 4 værrelser. Er det noget de ser på eller ser de kun på at jeg kan betale og ikke får den økonomiske hjælp??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2012

Aabye

Som tommelfinger regel siger man at når man køber hus skal man betale 5000 kr pr million man låner.. Altså i afdrag.. Så det lyder da ikke som om det er umuligt

Anmeld

5. december 2012

Hvem?

Jeg har set et hus til 1.000.000 jeg godt kunne tænke mig at købe. Min bankrådgiver kommer først igen i næste uge, så der skal jeg tale med hende.. Men hvis i ved noget om det kunne det være dejlig.. måske det slet ikke er realistisk.

Mad 2500 kr.
Bil og diesel 1800 kr.

Nogen som kan hjælpe?

Har tænkt mig at en kammerat skal bo til leje der da der er 4 værrelser. Er det noget de ser på eller ser de kun på at jeg kan betale og ikke får den økonomiske hjælp??

Da vi købte gård i 2008, fik vi af vide dengang, at mange banker som udgangspunkt siger, at man skal have min. 10.000 til rådighedsbeløb, NÅR alt er betalt, mener endda vores bank regnede med et rådidgedsbeløb på 12.500

Også ska du jo tænkte på alle de mange ting der skal betales som ejer;

- Ejendomsskat
- Forsikring af hus
- Grundejerskat
- Vandafgifter

og har sikkert glemt en masse

Anmeld

5. december 2012

tarkoflen

Jeg tror bestemt ikke det er umuligt hvis du har en sund økonomi, og så synes jeg du skal fortælle, at du vil leje et værelse ud

Held og lykke med det, jeg for at banken siger ja

Anmeld

5. december 2012

Pige2009

Anonym skriver:

Mad 2500 kr.
Bil og diesel 1800 kr.

Nogen som kan hjælpe?

Jeg købte hus alene sidste år for ialt 985.000 inkl. renovering mm. og jeg er bare mig. En tommelfingerregel er, at man kan købe for 4 gange ens indkomst Du er velkommen til at skrive privat, hvis du vil have erfaringer osv.

Kh. Linda

Anmeld

5. december 2012

Miin'Baby'Mus

Anonym skriver:

Mad 2500 kr.
Bil og diesel 1800 kr.

Nogen som kan hjælpe?

Da vi snakkede hus med vores bank der var det kun min kæreste der skulle låne - på den måde var vi mere sikre i at en af os måske mistede vores indtægt.

Vi/han måtte låne lidt over en million med en løn på 24500 før skat og vi har så lidt mere i udgifter også 

Så det lyder da ikke umuligt og da slet ikke hvis du kan tjene lidt ved at leje et værelse ud 

Anmeld

5. december 2012

Rockertand

Mad 2500 kr.
Bil og diesel 1800 kr.

Nogen som kan hjælpe?

Jeg tror ikke på det.

Dit lille regnestykke over udgifter forslår som skrædder i helvede , der er rigtig mange udgifter, når man er husejer.

Som udgangspunkt kan du ikke regne med at låne til udbetalingen, så allerede dér skal du have et tillægslån, hvis du ikke har en god, stor opsparing, så skal du afdrage på huslånet hver måned, som er lige omkring 5000 kr, derudover skal du have penge til ejendomsskat, forsikringer, variable udgifter som vand, varme, strøm, vedligehold, boligforbedringer, uforudsete udgifter, og mange andre ting.

Banken vil aldrig lade dig købe hus med tanke på, at du skal have ekstraindtægt fra udlejning (og der er i øvrigt også skatteregler at tage hensyn til) - du skal kunne bære det hele selv, uden hjælp, da du ikke kan være sikker på at kunne udleje.

Banker er forskellige, men mange siger "bruttoindtægt x 2,5-3 minus gæld", det vil sige f.eks. indtægt 250.000 x 3 = 750.000 - gæld på f.eks. 50.000 = tilladeligt lånebeløb 700.000, de fleste vil dog ikke strække elastikken helt ud i disse tider, så beløbet vil være noget lavere. Derudover kigger man på dit forbrugsmønster, din opsparing, dit rådighedsbeløb skal være efter bankens retningslinjer, og så er der et ret stort risikomoment i, at du kun er dig selv, det vil sige, at du kunne jo blive syg, og så skal du forrente hele husholdningen på sygedagpenge med ret stor risiko for, at banken/kreditforeningen taber penge på forretningen.

Håber, at du finder ud af noget, held og lykke 

Anmeld

5. december 2012

Rikke, Liam & Linus

Det kunne være en rigtig god ide at se om du kan få nogle (forældre eller lign.) til at kautionere, bare for nogle af pengene. Det er bankerne som regel glade for når man er enlig, så er der nemlig større chance for at få pengene ind (mener de)  Held og lykke med det.

Anmeld

5. december 2012

Tanja1234

Jeg købte hus alene sidste år for ialt 985.000 inkl. renovering mm. og jeg er bare mig. En tommelfingerregel er, at man kan købe for 4 gange ens indkomst Du er velkommen til at skrive privat, hvis du vil have erfaringer osv.

Kh. Linda

Din lille tommelfingerregel passer ikke helt - eller den er i hvert fald varierende alt efter hvor i landet man køber hus.

I de store byer kan man måske snige sig op på 4 x indtægt, men normalen er nok tættere på max 3 x indtægt...

Til TS - man kan godt købe hus alene men som andre også skriver så kommer det an på dit rådighedsbeløb og om du fx har sparet op til udbetaling, flytning, mindre renovationer mv.

Danske Bank siger kr. 10.000 i rådighedsbeløb til et par og kr. 2.500 for det første barn. Jeg kender desværre ikk esingle satsen, men kunne forestille mig at du skal have ca. kr. 8.000 når alle de faste udgifter er betalt.

Dette varierer selvfølgelig fra bank til bank. 

Anmeld

5. december 2012

AnneP

Anonym skriver:

Mad 2500 kr.
Bil og diesel 1800 kr.

Nogen som kan hjælpe?

se evt her http://www.nykredit.dk/privat/info/realkredit/raad-til-bolig-beregner.xml 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.