Som udgangspunkt er ingen hamstere sociale dyr men dværghamstere kan godt i nogle tilfælde gå to sammen. Dog kan man ikke altid vide om de vil begynde at slås på et tidspunkt. Jeg har selv haft en del af dem og også haft mange unger som er blevet solgt og har haft mange der er blevet solgt sammen. To drenge eller to piger. Dog var der en som havde købt hos mig som jeg kendte gennem en venninde og hun måtte da de var omkring et år skille dem ad. Men jeg har da selv haft dværghamstere der gik sammen hele livet og igen afhænger det af dyrenes personlighed.
Da det for mennekset er et stort behov at dyr skal være sociale, har man igennem avlen fokuseret på at gøre hamstere mere venligsindet overfor at være sociale og det er til dels altså lykkkedes med dværghamsteren. Men min egen overbevisning efter at have haft mange dværghamstere er at de til enhver tid foretrækker livet solo. De er mindre stressede og virker bare mere harmoniske, men det kan altså godt lade sig gøre at have to dyr sammen hvis de har kendt hinanden altid. Bare man er indstillet på at de måske begynder at slås en dag og man må skille dem ad. 
Anmeld