Præventionsmiddel: Mirana (hormonspiralen) :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.077 visninger
16 svar
0 synes godt om
23. november 2012

Mutti2

Hej Piger.

Nu har jeg igennem 10 uger brugt min tid på gyn amb. og har fået en hel masse erfaring og ny viden.

En af tingene vil jeg dog lige dele.

Det drejer sig om Mirena spiralen (Hormonspiralen). Til jer der overvejer et nyt præventionsmiddel, kan jeg helt sikkert anbefale den.

Det skal dog lige siges at jeg ikke selv har brugt den da jeg prøver på at blive gravid, men jeg skal helt sikkert have den, efterfølgende.

Fordele:

Det er et langtidspræventionsmiddel, kan ligge i 5 år. Og ved ønsket om graviditet tages den ud, og effekten stopper med det samme.

Den beskytter mod livmoderhalskræft. Hvilket da også er et stort plus.

80% af dem der får den lagt ophører helt med at havde menstruationer. Hvilket er helt okay, da livmoderslimhinden ikke bygger sig op, så der ikke er noget der skal udskilles. Det skal dog siges at man skal være forberedt på at der kan forekommer pletblødninger de første 3-6 mdr, indtil kroppen har vendt sig til det.

De sidste 20% vil opleve at menstruation bliver betydelig kortere/mindre.

Den virker lokalt. Og udskiller 20 Mikrogram af et hormon kaldet "levonorgestrel". Hvilket svarer til 2 p-piller om måneden. Da den virker lokalt har den ikke bivirkninger som acne osv.

Ja, den koster ca. 1200 kr. Der kan dog søges tilskud igennem egen læge, hvis du i forvejen døjer med blødningsforstyrrelser (Langvarrig og kraftige menstruationer eller Uregelmæssige menstruationer).

Ellers kan det stadig betale sig i forhold til at du slipper for at købe bind og tamponer.

Ryger den ud, får du en ny gratis, da det defineres som "lægefejl".

Så kom i gang, med overvejelserne Det kan klart betale sig, at slippe for spekulationerne.

Selvf. er der også noge ulemper ved den. Og når man hører om Mirena (hormon) spiralen er det oftes skrækhistorierne man hører.

Men af de patienter vi har haft omkring, har jeg kun oplevet 3 eller 4 der ikke var tilfredse

Det eneste jeg ville med indlægget, var at dele min begejstring med præventionsmidlet, med ønsket om at oplyse, hvis der var nogen derude der var i tvivl om at vælge den.

Ha en rigtig god weekend

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2012

Happiness

Kunne da være en mulighed

Hvad er forskellen i forhold til den og en almindelig hormonspiral?

Jeg har haft koberspiral, men der blev jeg ved med at få underlivsbetændelser, så de tog den ud. Men ved ikke om en hrmonspiral så er et no-go? Ved du noget om det?

Jeg har nemlig haft mens hver 14. dag nu i 3 måneder, og er pænt træt af det Men p-piller funger ikke, da de ikke er "stærke" nok til mig, og de vil ikke give mig andre mærker, da jeg er disponibel for blodpropper. Så er ved at undersøge hvad jeg så kan få.

Måske jeg skal nævne den her for lægen,og høre om det er en mulighed. For han var ude i p stav, og det er jeg absolut ikke interesseret i.

Anmeld

23. november 2012

christina92

Planen er jeg skal have hormonspiral på tirsdag, min læge snakker også rigtig godt om den

Dog har nogen fortalt at man pletbløder MEGET de første mange måneder så det er jeg da lidt spændt på..

Anmeld

23. november 2012

bøllen

Jeg har fået den lagt i sidste måned og er indtil nu meget glad for den. Blødte MEGET rigtig MEGET og kunne ikke bevæge mig uden for en dør trods piller mod blødninger. Og det har allerede hjulpet

Helt fantastisk, jeg fik tilskud men fik den lagt på sygehuset så har faktisk ikke betalt for den.

Anmeld

23. november 2012

E.J.mor.

hej

jeg fik for 3 år siden den hormon spiral efter jeg havde født min datter og den var guld værd min slimhinde blev mindre og jeg havde ingen blødninger i 2 år,totalt lækkert.

så i efteråret 2011 fik jeg den taget ud fordi jeg ville være gravid igen,vi prøvet et havlt år men det lykkedes ikke.

jeg valgte så at gå igang med et stort vægttab,og fik så min hormon spiral igen maj 2012,,,og jeg har ik haft andet end problemer jeg har konstant blødninges forstyrrelser og nu er det et halvt år siden jeg fik den op,jeg har feks lige blødt 4 uger og holdt pause i 13 dage og så har jeg blødt en uge igen og nu er der så pause,og jeg har mange smerter selvom jeg ik bløder,og min krop har os haft næsten skubbet den ud en gang hvor jeg fik den sat fast igen for et par måneder siden.

jeg laver sådan et blødnings skema, og skal til gynegogolog den 10 dec hvor vi må se hva der skal ske.

men jeg kunne ikke blive gravid da jeg ville.

og til sommer 2013 når mit vægttab er nået skal den ud igen og så skal jeg se om jeg så kan blive gravid.

det er så min erfaring med den hormonspiral.

god for mig første gang,og ja her anden gang tjaa....

hilsen charlotte

Anmeld

23. november 2012

LRJ

Har kun dårlig oplevelser med den :/

Anmeld

23. november 2012

An&Jo

Jeg kan desværre slet ikke tale så godt om den..

Jeg blev ramt af bivirkninger og måtte have den taget ud efter en måned fordi den gav mig migræne.. En time efter den var taget ud var hovedpinen næsten væk igen..

Da det jo er et hormon præparat er det jo ikke alle der kan tåle den og det skal bestemt tages med i overvejelserne.. 1250kr for en måneds beskyttelse synes jeg ihvertfald var mange penge..

Anmeld

23. november 2012

SukkerDronning

Jeg syntes at den er OK, men ikke meget mere end det..

Jeg har haft den i et år nu og min menstruation er blevet væsentligt mindre. Men den varer altså 14 dage! Det syntes jeg er møg irriterende, halvdelen af måneden har jeg en svag menstruation.

Det er kun fordi, jeg ikke kan bruge andre former for prævention, at jeg har denne her.

Det bare for at fortælle, at den er altså ikke nødvendigvis SÅ fantastisk. Det er jo meget individuelt

Anmeld

23. november 2012

Nemesis

Milla-Victoria's mor skriver:

Hej Piger.

Nu har jeg igennem 10 uger brugt min tid på gyn amb. og har fået en hel masse erfaring og ny viden.

En af tingene vil jeg dog lige dele.

Det drejer sig om Mirena spiralen (Hormonspiralen). Til jer der overvejer et nyt præventionsmiddel, kan jeg helt sikkert anbefale den.

Det skal dog lige siges at jeg ikke selv har brugt den da jeg prøver på at blive gravid, men jeg skal helt sikkert have den, efterfølgende.

Fordele:

Det er et langtidspræventionsmiddel, kan ligge i 5 år. Og ved ønsket om graviditet tages den ud, og effekten stopper med det samme.

Den beskytter mod livmoderhalskræft. Hvilket da også er et stort plus.

80% af dem der får den lagt ophører helt med at havde menstruationer. Hvilket er helt okay, da livmoderslimhinden ikke bygger sig op, så der ikke er noget der skal udskilles. Det skal dog siges at man skal være forberedt på at der kan forekommer pletblødninger de første 3-6 mdr, indtil kroppen har vendt sig til det.

De sidste 20% vil opleve at menstruation bliver betydelig kortere/mindre.

Den virker lokalt. Og udskiller 20 Mikrogram af et hormon kaldet "levonorgestrel". Hvilket svarer til 2 p-piller om måneden. Da den virker lokalt har den ikke bivirkninger som acne osv.

Ja, den koster ca. 1200 kr. Der kan dog søges tilskud igennem egen læge, hvis du i forvejen døjer med blødningsforstyrrelser (Langvarrig og kraftige menstruationer eller Uregelmæssige menstruationer).

Ellers kan det stadig betale sig i forhold til at du slipper for at købe bind og tamponer.

Ryger den ud, får du en ny gratis, da det defineres som "lægefejl".

Så kom i gang, med overvejelserne Det kan klart betale sig, at slippe for spekulationerne.

Selvf. er der også noge ulemper ved den. Og når man hører om Mirena (hormon) spiralen er det oftes skrækhistorierne man hører.

Men af de patienter vi har haft omkring, har jeg kun oplevet 3 eller 4 der ikke var tilfredse

Det eneste jeg ville med indlægget, var at dele min begejstring med præventionsmidlet, med ønsket om at oplyse, hvis der var nogen derude der var i tvivl om at vælge den.

Ha en rigtig god weekend

uhh har du fået kæreste på siden du arbejder på baby??

Kan slet ikke forstå Milla-victoria er blevet så stor, kan stadig huske da hun bare var helt bette.

:-) Sisse

Anmeld

23. november 2012

Malthesmoar

kun glad for min, voldte dog lidt problemer den første md...men ingenting nu...skønt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.