Hej Piger.
Nu har jeg igennem 10 uger brugt min tid på gyn amb. og har fået en hel masse erfaring og ny viden.
En af tingene vil jeg dog lige dele.
Det drejer sig om Mirena spiralen (Hormonspiralen). Til jer der overvejer et nyt præventionsmiddel, kan jeg helt sikkert anbefale den.
Det skal dog lige siges at jeg ikke selv har brugt den da jeg prøver på at blive gravid, men jeg skal helt sikkert have den, efterfølgende.
Fordele:
Det er et langtidspræventionsmiddel, kan ligge i 5 år. Og ved ønsket om graviditet tages den ud, og effekten stopper med det samme.
Den beskytter mod livmoderhalskræft. Hvilket da også er et stort plus.
80% af dem der får den lagt ophører helt med at havde menstruationer. Hvilket er helt okay, da livmoderslimhinden ikke bygger sig op, så der ikke er noget der skal udskilles. Det skal dog siges at man skal være forberedt på at der kan forekommer pletblødninger de første 3-6 mdr, indtil kroppen har vendt sig til det.
De sidste 20% vil opleve at menstruation bliver betydelig kortere/mindre.
Den virker lokalt. Og udskiller 20 Mikrogram af et hormon kaldet "levonorgestrel". Hvilket svarer til 2 p-piller om måneden. Da den virker lokalt har den ikke bivirkninger som acne osv.
Ja, den koster ca. 1200 kr. Der kan dog søges tilskud igennem egen læge, hvis du i forvejen døjer med blødningsforstyrrelser (Langvarrig og kraftige menstruationer eller Uregelmæssige menstruationer).
Ellers kan det stadig betale sig i forhold til at du slipper for at købe bind og tamponer.
Ryger den ud, får du en ny gratis, da det defineres som "lægefejl".
Så kom i gang, med overvejelserne
Det kan klart betale sig, at slippe for spekulationerne.
Selvf. er der også noge ulemper ved den. Og når man hører om Mirena (hormon) spiralen er det oftes skrækhistorierne man hører.
Men af de patienter vi har haft omkring, har jeg kun oplevet 3 eller 4 der ikke var tilfredse 
Det eneste jeg ville med indlægget, var at dele min begejstring med præventionsmidlet, med ønsket om at oplyse, hvis der var nogen derude der var i tvivl om at vælge den.
Ha en rigtig god weekend