"at tabe sig imens man ammer"
jeg er overspiser, og jeg ved jeg gør det... men jeg har så svært ved at lade være... jeg havde lige fundet en måde at styre det på inden jeg blev gravid... nemlig ved at tælle kalorier, men det er jo ikke anbefalet når man er gravid... så jeg stoppede igen...
det er heller ikke anbefalet når man ammer... men min vægt har stået stille siden 3 uger efter fødslen og på et alarmerende højt tal... (105 kg.)
jeg er nød til at tælle kalorier igen, men jeg ammer jo stadig (delvist, da hun ikke bliver mæt hos mig)
hvor mange kalorier skal jeg ha som ammende??
så jeg snart kan havde det godt med mig selv igen og passe mit normale tøj i stedet for mit vente tøj...
Catrines svar
Kære overspiser!
Jeg tænker først og fremmest at det ville være godt for dig, at finde ud af den bagvedliggende årsag til at du spiser for meget. Før du finder ud af hvorfor du gør det, kan det være svært at ændre på!
Når det er sagt, vil jeg godt fortælle dig lidt om amning og vægttab.
Det er for det første rigtig godt at amme, hvis man vil tabe nogle af de ekstra kilo der er kommet på igennem graviditeten. Det er nemmere at tabe sig når man ammer, end når man ikke ammer.
Man kan godt reducere sit kalorieindtag og samtidig amme. Hvor mange kalorier lige præcis du skal have, kan jeg ikke sige, da jeg ikke er diætist og heller ikke kender din vægt før graviditeten eller ved noget om hvor aktiv du er. Dog siger man, at det er ok at indtage ml. 1500 og 2200 kalorier om dagen når man ammer. Med dette kalorietal burde man tabe sig stille og roligt, ca ½-1 kg om ugen, hvilket er et sundt vægttab. Det må endelig ikke gå for hurtigt, for så kan det gå ud over mælkeproduktionen og indholdet af fedt i mælken.
Det er også rigtig vigtigt at motionere. Det må man nemlig gerne når man ammer. Og det vil også sætte skub i et vægttab.
Held og lykke med det hele.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld