Til sygeplejerskestuderende! (Langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. november 2012

Frøken J.

Miss Church skriver:

Jeg har været i praktik på en neonatal-afdelingen og var så fantastisk! Det kunne også sagtens være noget for mig!

Jeg synes ikke den er så slem. Man lærer hurtigt hvad man skal læse og hvad man kan springe over eller hvert fald kun skimte. 
Jeg synes det var værst med lektier i starten af uddannelsen, da der var meget anatomi og fysiologi samt mikrobiologi.

Meget sygepleje er i bund og grund almindelig medmenneskelighed. Men selvfølgelig skal man vide hvilken teoretiker, der siger hvad. Det hele giver mest mening for mig, når jeg bruger det i en sammehæng, fx opgaver eller i praktikken.

Men i starten af min uddannelse, boede min kæreste og jeg ikke sammen, så jeg læste alt i hverdagen og lavet intet i weekenderne. Det kunne jeg sagtens nå. Men der havde vi selvfølgelig heller ikke børn

Åh, det tror jeg gerne! ALtså som sagt er der jo altid de tragiske historier, og man kan vel ikke sige at den slags tiltaler en, for selvfølgelig ville det være rarest, hvis tingene altid endte godt, men det er jo noget man tager med med et sådan studie - en "udfordring"

Jeg har det som du siger... Jeg er til "learning by doing". På mit studie læser og læser og læser vi et helt semester og slutter med en opgave. Jeg kan ikke huske teorien på den måde, jeg glemmer hurtigt det hele igen, så jeg sidder faktisk hele semesteret og læser, og i læseferien skal jeg så læse det hele forfra, fordi det ikke hænger ved, når jeg ikke får lov at bruge det til noget.

Klart med tidsdisponering med børn - Men ja... Sådan vil det jo nok altid være, uanset studiet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2012

HelenaJ

Frøken J. skriver:

Fortæl mig alt i synes der er at vide om studiet - både det positive og negative.

Resten behøver i ikke læse, med mindre i er interessere i at vide, hvorfor jeg spørger.

Jeg læser ikke det rigtige. Jeg læser psykologi - og forstå mig ret. Jeg elsker jo egentlig psykologi, og det er måske også at mærke i visse debatter herinde, at jeg suger visse af emnerne til mig som en svamp og elsker at debattere det.. Men... Der er bare en for stor procentdel af studiet der ikke tiltaler mig. De dele jeg især har elsket, har fyldt faretruende lidt. Jeg ELSKEDE biologisk psykologi og evolutionspsykologi. Men de to er så lille en del af studiet, at de var slået sammen til ét fag, som ikke en gang gav særlig mange ECTS point. Jeg har ikke noget mål med det her studie. Jeg har ikke et "endpoint". Jeg ved ikke, hvordan jeg skal bruge det, der er ikke nogen af slutmålene, som tiltaler mig. Og undervisningsformen er ekstremt dårligt for mig.

Det er ren teori, der er ingen praksis. Som i INGEN! Du bruger først dit stof til eksamen, hvor du skriver en opgave, og det er så det. Når du er færdiguddannet efter 5 år, er du ikke færdiguddannet. For der er jo ingen praksis, så du skal praktisk taget først uddanne dig, når du er færdig.

Det er svært for mig at forklare, men jeg synker mere og mere ned i det her, efterhånden som jeg opdager det er forkert for mig, og det har været medvirkende til, at jeg er gået ned med depression. Jeg undersøgte studiet til bunds, inden jeg startede, men nogen gange kan man ikke vide, hvordan noget reelt er og føles, før man står i det. Jeg har klaret mig til topkarakterer indtil videre, og derfor er det svært at for folk til at lytte og forstå, når jeg forklarer mine tanker, men jeg har bare en høj arbejdsmoral. Det betyder ikke, at jeg elsker det jeg laver. Jeg kæmper mig som regel igennem timerne, bliver træt, kan ikke overskue det, keder mig, fordi studieformen er så forbandet dårlig, og der er for mange områder, som ikke tiltaler MIG.

Jeg har altid haft svært ved at finde ud af, hvad jeg ville være "når jeg blev stor". Jeg er ikke en af dem, som bare vidste det. Og nu har jeg for sent fundet ud af det. Først efter min tid som gravid og mor.

Min sande drøm er jordemoder, og det er en længere forklaring, men det kommer ikke til at ske, det er umuligt. Og når det ikke er muligt, må jeg finde et alternativ, og overvejer derfor sygeplejerske med arbejde indenfor pædiatri eller neonatal, for så senere at videreuddanne mig til sundhedsplejerske. Det er stadig på tegnebrættet, derfor vil jeg vide alt. Jeg vil ikke begå en fejl igen. Jeg har blot for sent opdaget, at jeg kan lide at beskæftige mig med både det psykiske aspekt, såvel som det fysiologiske og biologiske.

Så rådgiv mig lige her - Det er end ikke sikkert jeg kan komme ind som sygeplejerske, men man kan godt søge ind uden at droppe ud på sin nuværende uddannelse, så hvor intet vover.... Ellers må jeg jo bruge resten af mit liv for noget, der ikke tænder en gnist i mig, men som rettere får mig ned med flaget.

(Disclaimer: Jeg har ikke en romantiseret idé om jordemoder eller sygeplejerske, jeg er klar over, at det ikke er en rosenrød verden. Jeg er klar over der er dødsfald, forfærdelige situationer, skæve arbejdstider mm.)

Jeg er den du søger!

jeg er sygeplejerske på neonatal intensiv på Skejby. 

Der er så mange dejlige ting jeg gerne vil fortælle om, men det må blive imorgen eller lignende. send mig din mail eller nummer, så skal du høre alt det dejlige om det job :-)

Anmeld

19. november 2012

Frøken J.

HelenaJ skriver:

Jeg er den du søger!

jeg er sygeplejerske på neonatal intensiv på Skejby. 

Der er så mange dejlige ting jeg gerne vil fortælle om, men det må blive imorgen eller lignende. send mig din mail eller nummer, så skal du høre alt det dejlige om det job :-)

Det lyder rigtig spændende! Min mail er Janne@angelic.dk, og du skriver bare når du har tid. Det er meget værdsat Jeg vil også gerne høre hvad du tænkte om uddannelsesforløbet

Anmeld

19. november 2012

Miss Church

Frøken J. skriver:

Åh, det tror jeg gerne! ALtså som sagt er der jo altid de tragiske historier, og man kan vel ikke sige at den slags tiltaler en, for selvfølgelig ville det være rarest, hvis tingene altid endte godt, men det er jo noget man tager med med et sådan studie - en "udfordring"

Jeg har det som du siger... Jeg er til "learning by doing". På mit studie læser og læser og læser vi et helt semester og slutter med en opgave. Jeg kan ikke huske teorien på den måde, jeg glemmer hurtigt det hele igen, så jeg sidder faktisk hele semesteret og læser, og i læseferien skal jeg så læse det hele forfra, fordi det ikke hænger ved, når jeg ikke får lov at bruge det til noget.

Klart med tidsdisponering med børn - Men ja... Sådan vil det jo nok altid være, uanset studiet

Ja det er det helt sikkert. Men heldigvis ender det hos de fleste godt  Og det er bare så livsbekræftende at være der for de forældre som er så sårbare og alligevel så lykkelige. 

Nej det er jeg heller ikke til. Jeg kan bedst huske teori, når jeg har en specifik situation, som jeg kan holde det op mod. 

Ja det tror jeg. Men der er mange med børn på sygeplejerske studiet og hvis de kan, så kan du også  Man har også ca. en studiedag i ugen, hvor man kan få læst, hvis man er kommet lidt bagud

Anmeld

19. november 2012

HelenaJ

Frøken J. skriver:

Det lyder rigtig spændende! Min mail er Janne@angelic.dk, og du skriver bare når du har tid. Det er meget værdsat Jeg vil også gerne høre hvad du tænkte om uddannelsesforløbet

du hører nærmere. 

Vil lige pointere, at det er meget meget meget sjældent at babyer dør på neonatal afdelinger. 

De kommer som regel på intensiv inden Vi mister en del hos os! Men vi har dem også fra 23+.. De kommer ikke på neonatal hvis de er det mindste respiratorisk påvirket  

sorry, et sidespor

Anmeld

20. november 2012

ooo

Jeg skriver ikke det her for at lægge en dæmper på din drøm, men har hørt, at det er svært at blive sundhedsplejerske, da der er mange der gerne vil arbejde de 8 måneder, (der skal til for at blive sp) på barselsafsnittet og neonatal. Jeg håber at det er okay at jeg skriver det.

Uanset hvad, så synes jeg det lyder som om du skal finde noget, du brænder for, og så skal det nok også lykkes det hele. Der er krydset fingre herfra!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.