Far på forældreorlov

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. november 2012

Mettefpigen

emma7 skriver:

Okay, jeg har termin 29. januar 2013, og senest 4 uger før skal min mand fortælle sin arbejdsgiver at jeg har termin denne dato.

Når jeg så føder - om det bliver 3 uger før eller 14 dage efter - så ringer han til sin arbejdsgiver og siger: "Jeg går på forældreorlov fra dags dato og 14 dage frem".

Er det sådan det er?

Jep, lige præcis!.....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2013

emma7

tarkoflen skriver:

Nej han skal fortælle arbejdsgiveren, at du har termin den xx/xx og at han har tænkt sig at tage sine 14 dages orlov i forbindelse med fødslen, så arbejdspladsen har en chance for at vide, at han skal have orlov og ikke bare kommer ud af det blå og siger, min kæreste har født, nu smutter jeg i 14 dage...

De skal bare vide at du er gravid og at din kæreste skal have orlov i forbindelse med fødslen!

Hej alle sammen

Jeg håber at I kan hjælpe mig.

Min mand har fortælt til arbejdsgiveren at jeg er gravid og hvornår har jeg termin.

Men hans chef kræver præcis dato hvornår han skal holde orlov det 14 dage.

Jeg vil gerne at min mand fra den 1 dag efter fødsel går på orlov, og det kan man se at det er ikke muligt.

Hvilket dato skal vi giver til hans arbejdsgiveren, når min termin er den 29-01?

Hvis vi siger, fra den 1-02 han holder orlov, mens jeg måske føder 28-01?

Eller hvis vi siger at fra den 29-01 holder orlov og jeg føder den 05-02. Så er der 1 uger orlov brugt...bare sådan...

Anmeld

4. januar 2013

GUSO

emma7 skriver:

Hej alle sammen

Min mand har fortælt til arbejdsgiveren at jeg er gravid og hvornår har jeg termin.

Jeg vil gerne at min mand fra den 1 dag efter fødsel går på orlov, og det kan man se at det er ikke muligt.

Hvilket dato skal vi giver til hans arbejdsgiveren, når min termin er den 29-01?

Eller hvis vi siger at fra den 29-01 holder orlov og jeg føder den 05-02. Så er der 1 uger orlov brugt...bare sådan...

Det er jeg altså ret sikker på de ikke kan kræve, du aner jo reelt ikke hvornår du føder!! De skal kende din terminsdato, men det er jo langt fra sikkert du føder på terminsdato..

Anmeld

4. januar 2013

emma7

Hans chef kræver præcis dato, fordi det siger regler:

4 uger før skal du give din arbejdsgiver besked om, hvornår du vil holde fri. Det har ingen betydning om fødslen sker før eller efter termin, da det er fødselstidspunktet der er udgangspunktet for fædreorloven

Anmeld

4. januar 2013

GUSO

emma7 skriver:

Hans chef kræver præcis dato, fordi det siger regler:

4 uger før skal du give din arbejdsgiver besked om, hvornår du vil holde fri. Det har ingen betydning om fødslen sker før eller efter termin, da det er fødselstidspunktet der er udgangspunktet for fædreorloven

Syntes teksten siger det hele, jeg læser det som at de skal have besked om hvornår du har termin, men at det er fødslen der sætter gang i orloven!!

Anmeld

4. januar 2013

emma7

Tak GUSO, jeg har læst for hurtigt  og der står ikke at det er fra fødselstermin men fra fødselstidspunktet der er udgangspunktet for fædreorloven. Så det er klar - det håber jeg.

Hmm spændende hvordan hans chef kommer til reager på det. Han har sagt at"Du skal finde ud af hvornår præcis går du på orlov"

Anmeld

4. januar 2013

GUSO

emma7 skriver:

Tak GUSO, jeg har læst for hurtigt  og der står ikke at det er fra fødselstermin men fra fødselstidspunktet der er udgangspunktet for fædreorloven. Så det er klar - det håber jeg.

Hmm spændende hvordan hans chef kommer til reager på det. Han har sagt at"Du skal finde ud af hvornår præcis går du på orlov"

Men det kan han jo ikke!! Der er da ingen der gider "spilde" deres orlov ved at sige til termin hvad hvis du går 2 uger over tid?? Så er det bare ærgerligt?? Nej det må arbejdsgiveren da have helt galt fat i, håber det løser sig for jer for det er da en træls situation.. Jeg fødte f.eks i uge 35 og det var der da ingen der kunne have forudsagt!!

Anmeld

4. januar 2013

tarkoflen

emma7 skriver:

Hej alle sammen

Så tror jeg din kæreste skal tage fat i sin fagforening, for det tror jeg ikke han må!

Anmeld

4. januar 2013

Mettefpigen

emma7 skriver:

tTak GUSO, jeg har læst for hurtigt  og der står ikke at det er fra fødselstermin men fra fødselstidspunktet der er udgangspunktet for fædreorloven. Så det er klar - det håber jeg.

Det kan han ikk kræve for det er ulovligt.... Han skal ringe til sin fagforening :-)

Anmeld

4. januar 2013

lycly

Tror altså ikke at det er helt rigtigt. Han skal ikke fortælle præcist hvornår han vil holde barsel han skal bare sige at han vil holde de 14 dage fra den dag du føder. Så han skal bare ringe til sit arbejde den dag og sige at nu har du født så hans barsel starter nu

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.