Kia2013 skriver:
Nu spiser vi ikke flæskesteg juleaften fordi vi vil "straffe grisen". Det handler jo faktisk slet ikke om grisen juleaften, men om en mand der blev født for 2000 år siden (som vi ikke spiser)...
Måske du burde læse lidt op på hvad Mortens Aften egentlig står for? Grunden til at man spiser and/gås Mortens Aften er fordi ham Morten Bisp blev afsløret af en flok gæs og derfor fandt på at man burde spise gås på denne aften for at "straffe" dem...
hvilket er en del jeg syntes er lidt latterlig...
citat fra historie-online.dk:
Den meget hellige - men også ydmyge - Sankt Martin var ikke interesseret i denne forfremmelse, og da man kom for at overdrage ham værdigheden, skjulte han sig i en gåsesti. Da gæssene begyndte at gække og larme, blev han opdaget, hevet frem - og tvunget til at blive biskop. Angiveligt benyttede han sin nye værdighed til at dekretere en straf over de irriterende gæs, nemlig at man hvert år den 11. november skulle dræbe og spise dem.
Du behøver ikke sidde at belære mig om hvorfor man spiser som man gør Mortens Aften, for det ved jeg udemærket godt!!
Jeg skrev det sådan set også lidt i sjov - men det er åbenbart ikke blevet opfattet sådanne. Den måde du skrev det på, kunne det bare godt lyde som om du ikke ville spise det, fordi det er synd for dyret!
Desuden ville den and eller gås sku nok blive slagtet alligevel.........
Anmeld