Fejrer i Mortens Aften? Og hvad får i og spise?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. november 2012

**Ønskebabyen

Kia2013 skriver:

Nu spiser vi ikke flæskesteg juleaften fordi vi vil "straffe grisen". Det handler jo faktisk slet ikke om grisen juleaften, men om en mand der blev født for 2000 år siden (som vi ikke spiser)...

Måske du burde læse lidt op på hvad Mortens Aften egentlig står for? Grunden til at man spiser and/gås Mortens Aften er fordi ham Morten Bisp blev afsløret af en flok gæs og derfor fandt på at man burde spise gås på denne aften for at "straffe" dem... hvilket er en del jeg syntes er lidt latterlig...

citat fra historie-online.dk:

Den meget hellige - men også ydmyge - Sankt Martin var ikke interesseret i denne forfremmelse, og da man kom for at overdrage ham værdigheden, skjulte han sig i en gåsesti. Da gæssene begyndte at gække og larme, blev han opdaget, hevet frem - og tvunget til at blive biskop.  Angiveligt benyttede han sin nye værdighed til at dekretere en straf over de irriterende gæs, nemlig at man hvert år den 11. november skulle dræbe og spise dem.

Du behøver ikke sidde at belære mig om hvorfor man spiser som man gør Mortens Aften, for det ved jeg udemærket godt!!

Jeg skrev det sådan set også lidt i sjov - men det er åbenbart ikke blevet opfattet sådanne. Den måde du skrev det på, kunne det bare godt lyde som om du ikke ville spise det, fordi det er synd for dyret!

Desuden ville den and eller gås sku nok blive slagtet alligevel.........

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2012

Muffin_girl

morethanperfect skriver:

Ja hvert år viplekter at få and og flæskesteg men i år skal vi ha to ænder  

Tror min søsters kæreste laver desserten i år .. Han er nemlig kok ;D

Hvordan kan det være i skal have 2 ænder i år så ?

Uhmm det lyder godt

Anmeld

4. november 2012

Muffin_girl

Maja_4000 skriver:

Vi plejer at "fejre" det .. Men i år tror jeg ikke at jeg gider lave and .. Skal lave and med det hele torsdag , fredag og lørdag på mit arbejde + forberede til det inden Så tror jeg er træt af and når vi når til lørdag !
Men hvis min kæreste gider at lave det , så skal vi da have det

Ej puha ja .. Så skal du godt nok se på maaaange ænder.. 

Så håber jeg din kæreste gider lave det til jer

Anmeld

4. november 2012

Muffin_girl

MorDk skriver:

Nej vi fejre det ikke... men kan da godt finde på at "æde" en andebasse.... Nogle siger man også spiser gås? Passer det? Altså tradition? Ja man kan jo gøre som man vil... (Ku jo også bestille en pizza)

Jeg har hørt om mange der spisr gås ! Det er åbenbart en tradition... 

Ja man ku da sagtens bestille en pizza Man bestemmer jo selv

Anmeld

4. november 2012

Muffin_girl

HeidiØ skriver:

Vi plejer ik fejre, men i år tror jeg vi vil ha and!! men ingen ris a la mande!

Jo da . Ris ala mande er godt

Anmeld

4. november 2012

Muffin_girl

Gigl skriver:

Min søster har fødselsdag dagen efter Mortens Aften, så disse slår mine forældre som regel sammen, så min søster kommer hjem, holder fødselsdag og så får vi lækker and, flæskesteg og ris ala mande til aften muums! Det bliver da ikke mere lækkert!

Nej det er sørme lækkert .. ! Mums... 

Anmeld

4. november 2012

Muffin_girl

Muhmi skriver:

Jeg tror vi skal have gås i år... Vi plejer ellers at få and, men min kusine har en MASSE gæs rendende rundt på hendes gård, så jeg regner med vi skal ud og vælge og slagte.. Nom nom

Smager gås godt ? 

Puha jeg kunne ikke slagte den, og så spise den .. Når den havde kigget sødt på mig ..

Anmeld

4. november 2012

Muffin_girl

Carina:-) skriver:

Vi får and med hele svineriet, og brownie med is til dessert.

Vi bliver 10 i år,så det skal nok blive godt. 

Uhmm det lyder godt  

Og sikken hyggeligt

Anmeld

4. november 2012

Muffin_girl

Tauf skriver:

Vi har lige i dag inviterede min mødregruppe til at komme her til And mortens aften:-)
Det skal også være med det hele og Uhm Menu chips:-):-):-)

Ved ikke hvad vi skal ha til dessert endnu. Så i må gerne komme med idéer :-)

Da jeg boede hjemme, var der kun mig og min mor. Så en and var lige riglig stor. Så vi fik altid Andebryst. Hvis ikke at det passe til en weekenden hvor vi så tog hjem til mormor og morfar:-):-):-):-)

Årh ja Menu chips.. Det er godt !

Jamen man kan jo lave ALT til dessert... 

Anmeld

4. november 2012

kriknu

AalborgPigen skriver:

Så det er lidt som os.. Hvis man har tid og lyst

Det smager lidt af det samme, men der er dog en lille forskel - jeg er i hvert fald mere til gås end til and 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.