Fejrer i Mortens Aften? Og hvad får i og spise?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. november 2012

Muffin_girl

Fenja09 skriver:

Vi har aldrig haft det som tradition dvs. vi har ikke holdt Mortensaften hvert år - det har udelukkende været hvis der har været tid og overskud til det, også da jeg boede hjemme.

I år skal vi dog have and, da min søster kommer til det mørke jylland på weekend - så kan vi godt lige gøre lidt ekstra ud af det  Ja, og så elsker vi and herhjemme vi køber altid and ved en gårdbutik, og  de er økologiske. Man får mere for pengene. Mere kød, mere smag

/Fenja

Ej hvor hyggeligt.. Ja det mørke Jylland.. hihi ... 

Hvad er det for en gårdbutik ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2012

Muffin_girl

MinBabyOscar <3 skriver:

Jeps det gør vi og vi får and

kender flere der ikk kan li and de får så gås istedet for

Jeg har faktisk aldrig smagt gås.. Smager det godt ? 

Anmeld

4. november 2012

Muffin_girl

kriknu skriver:

Det gør vi i hvert fald 

Vi spiser gås med brunede kartofler og salat  - og æblekage til desert 

Hvordan smager gås ? Ligesom and eller ?

Anmeld

4. november 2012

Muffin_girl

Baagøe skriver:

Vi holder Mortens Aften, hvis vi er hjemme til det og når vi så er hjemme, får vi and Ingen ris a la mande

Så det er lidt som os.. Hvis man har tid og lyst

Anmeld

4. november 2012

Muffin_girl

Weber skriver:

Vi "fejrer" det . Dog ikke med and, da det desværre ikke er mandens favorit. Vi bruger det mere som undskyldning for hygge/kæreste aften

Han arbejder aften, men har fået fri den dag i år, så den står på kalvemørbra med bønnesalat og bagelartofler og ellers en masse hygge og et glas vin 

Uhm det er alså også god mad i skal have Man bestemmer jo også selv 

Anmeld

4. november 2012

Muffin_girl

SussieThyssen skriver:

Nej det gør vi ikke. Anden får lov at vente til juleaften.
Men vi skal i al almindelighed hjem til den ældste og have hjemmelavet medisterpølse

Men det har nu ikke noget med Mortens Aften, at gøre.

Vi er ikke katolikker, så vi ser ingen anledning til at fejre en katolsk bisp.

Kærligst
Sussie

Uhm det lyder altså også godt.. Jeg tænker nu ikke så meget på sådan noget.. Mest på traditioner

Anmeld

4. november 2012

**Ønskebabyen

Vi plejer ikke at "fejre" det herhjemme -  jeg syntes det er sådan lidt synd for gæssene (som det jo faktisk er) at de bare skal straffes og spises fordi de skræppede lidt engang... og så er det da bare endnu mere synd at det er ænder der skal spises den aften, da de slet ikke havde noget med hele affæren at gøre...

tror desværre det er få som kender historien bag Mortens Aften - de tænker bare AND og så ikke mere  Så vil jeg hellere spise and en anden aften fordi det smager godt og fordi jeg har lyst til det, end gøre det lige på dén aften fordi jeg ikke bryder mig om baggrunden for "højtiden"...

Vi var i år inviteret til noget Mortens Aften hygge hos svigerforældrene dog, men det er vist ikke sikkert det bliver til noget alligevel. Så kan det være jeg tager til tøsehygge hos en vegetarveninde i stedet for, dér bliver i hvert fald ikke serveret and

Synes du så også det er synd for grisen, at der spises flæskesteg juleaften??? Og hvad spiser du der så?

Anmeld

4. november 2012

skoust

AalborgPigen skriver:

Ej hvor skønt .. Tillykke på forhånd ..  

1000 tak skal du have 

Anmeld

4. november 2012

**Ønskebabyen

MorDk skriver:

Jeg ku' spise Risalamande året rundt!!!

Me 2

Anmeld

4. november 2012

Victoria2013

**Ønskebabyen skriver:

Synes du så også det er synd for grisen, at der spises flæskesteg juleaften??? Og hvad spise du der så?

Nu spiser vi ikke flæskesteg juleaften fordi vi vil "straffe grisen". Det handler jo faktisk slet ikke om grisen juleaften, men om en mand der blev født for 2000 år siden (som vi ikke spiser)...

Måske du burde læse lidt op på hvad Mortens Aften egentlig står for? Grunden til at man spiser and/gås Mortens Aften er fordi ham Morten Bisp blev afsløret af en flok gæs og derfor fandt på at man burde spise gås på denne aften for at "straffe" dem... hvilket er en del jeg syntes er lidt latterlig...

citat fra historie-online.dk:

Den meget hellige - men også ydmyge - Sankt Martin var ikke interesseret i denne forfremmelse, og da man kom for at overdrage ham værdigheden, skjulte han sig i en gåsesti. Da gæssene begyndte at gække og larme, blev han opdaget, hevet frem - og tvunget til at blive biskop.  Angiveligt benyttede han sin nye værdighed til at dekretere en straf over de irriterende gæs, nemlig at man hvert år den 11. november skulle dræbe og spise dem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.