Når børn skal tabe sig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. november 2012

Legehuset-Hertug-Abel.dk

Hvis mit barn skulle tabe sig så ville jeg lave en kostomlægning for os allesammen. For at støtte barnet. Der findes mange god og sunde alternativer til slik, så vi kan sagtens have det sjov uden "vingummibamser".

Ella

dagpleje i Kolding

Legehuset Hertug Abel

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2012

Gardenia

tinasmor skriver:

Jeg sidder og læser omkring det afsnit der kommer i aften omkring generation XL, et program hvor børn skal tabe sig. Der står blandt andet at en 10 årig pige skal tabe sig. Men at det er svært når storebror stadigvæk må spise remulade og ketchup. Jeg har kun set et enkelt afsnit tidligere, og der var det samme problematik. Storesøster gad i hvertfald ikke støtte op om at lillesøster skulle tabe sig, og derfor fik hun stadigvæk alt det "forbudte" til aftensmad.

Hvis det var mit barn der skulle tabe sig, så ville det være sådan at ALLE støttede op omkring dette. Mor, far og evt. søskende. Også selv om den anden søskende ikke ville have brug for det. Ingen har taget skade af at spise sundere heller ikke selv om man ikke er overvægtig.

Selvfølgelig er det da "surt" for det andet barn at det pludselig ikke må få kechup eller dessert eller lign. Men det er der jo så meget der er. At gå i seng til et normalt tidspunkt, at rude op på værelset osv. sådan er det jo at være barn Jeg synes det er vildt tarveligt, at man ikke støtter op om det barn som har brug for at tabe sig.

Hvad synes I?

Jeg har ikke set programomtalen, men sådan helt generelt, så synes jeg forældre skulle skamme sig hvis deres børn blev overvægtige.. Det handler jo ikke om at familien skal støtte op om den der skal tabe sig, det burde vel handle mere om at man levede sit liv så man slet ikke havde behov for at komme på kur?

Anmeld

8. november 2012

Carina:-)

Gardenia skriver:

Jeg har ikke set programomtalen, men sådan helt generelt, så synes jeg forældre skulle skamme sig hvis deres børn blev overvægtige.. Det handler jo ikke om at familien skal støtte op om den der skal tabe sig, det burde vel handle mere om at man levede sit liv så man slet ikke havde behov for at komme på kur?

Så skal alkoholikere og narkomaner jo også skamme sig ,eller hvad?

Overspisning eller dårlig kost hænger jo for det meste sammen med andre ting.

Man vågner jo ikke en morgen og beslutter man vil være fed.

Istedet for fedtafgift så jeg hellere at nan gik indmedmassiv hjælp til helefamilien når man kan se en uheldig retning mhs til vægt og kost.

Anmeld

8. november 2012

Lone Jakobsen

Gardenia skriver:

ligefrem skulle skamme sig, synes jeg er meget groft formuleret. jeg har selv en søn der kæmper med overvægt, og tro mig, jeg skammer mig ikke.

vi spiser en sund, varieret kost, han får masser af motion, hans søskende er ikke overvægtige..... så nej, jeg skammer mig ikke, men jeg støtter min søn i fortsat at leve sundt, og at komme ud og røre sig hver eneste dag.

Anmeld

8. november 2012

bøllen

Har set et enkelt program, netop med pigen hvis søster BESTEMT ikke gad spise sundt.

her ville det ikke være et valg. Selvfølgelig skal det være et fælles projekt. Og der serveres det samme for alle.

Anmeld

8. november 2012

Mor til Frederic og Freya

tinasmor skriver:

Jeg sidder og læser omkring det afsnit der kommer i aften omkring generation XL, et program hvor børn skal tabe sig. Der står blandt andet at en 10 årig pige skal tabe sig. Men at det er svært når storebror stadigvæk må spise remulade og ketchup. Jeg har kun set et enkelt afsnit tidligere, og der var det samme problematik. Storesøster gad i hvertfald ikke støtte op om at lillesøster skulle tabe sig, og derfor fik hun stadigvæk alt det "forbudte" til aftensmad.

Hvis det var mit barn der skulle tabe sig, så ville det være sådan at ALLE støttede op omkring dette. Mor, far og evt. søskende. Også selv om den anden søskende ikke ville have brug for det. Ingen har taget skade af at spise sundere heller ikke selv om man ikke er overvægtig.

Selvfølgelig er det da "surt" for det andet barn at det pludselig ikke må få kechup eller dessert eller lign. Men det er der jo så meget der er. At gå i seng til et normalt tidspunkt, at rude op på værelset osv. sådan er det jo at være barn Jeg synes det er vildt tarveligt, at man ikke støtter op om det barn som har brug for at tabe sig.

Hvad synes I?

Har ikke læst de andres svar...

Syntes helt klart at man som udgang skal støtte op omkring det barn der skal tabe sig.. Og er det ved at fjerne de 'farlige' ting fra skabe og køleskab - være aktiv med barnet mm., er det dét man skal...

Og som regl ville hele den familien have gavn af kost omlægning og evt mere motion.

Et barn bliver jo ikke overvægtig af ingenting og derfor er det lige så vigtig at finde frem til årsag - end blot at lave kost omlægning.

Anmeld

8. november 2012

Gardenia

Carina:-) skriver:

Så skal alkoholikere og narkomaner jo også skamme sig ,eller hvad?

Overspisning eller dårlig kost hænger jo for det meste sammen med andre ting.

Man vågner jo ikke en morgen og beslutter man vil være fed.

Istedet for fedtafgift så jeg hellere at nan gik indmedmassiv hjælp til helefamilien når man kan se en uheldig retning mhs til vægt og kost.

Nej - narkomaner og alkoholikere er mennesker i en ganske anden klasse. Ville ikke kunne beskrive min absolutte afsky overfor nogen af dem.

På et eller andet tidspunkt må vi mennesker også til at tage ansvar for egen tilværelse, hvem skulle betale for støtten til familien? Det er nemt at blive enige om fedt- og sukkerafgift, men vejen til menneskets sundhed ser jeg som en ganske anden. Især fødevareindsustrien skulle i min bog have en over nakken.

Jeg forstår bare ikke at man kan påtvinge sit barn vaner som man burde vide var skadelige, fra overspisning, rygning, druk, billig livsstil, overdrevet forbrug, enebørn-syndrom osv. - hvornår er det vores eget ansvar og hvorfor må vi ikke stille krav til hinanden?

Anmeld

8. november 2012

Gardenia

Lone Jakobsen skriver:

ligefrem skulle skamme sig, synes jeg er meget groft formuleret. jeg har selv en søn der kæmper med overvægt, og tro mig, jeg skammer mig ikke.

vi spiser en sund, varieret kost, han får masser af motion, hans søskende er ikke overvægtige..... så nej, jeg skammer mig ikke, men jeg støtter min søn i fortsat at leve sundt, og at komme ud og røre sig hver eneste dag.

Nej, det er rigtigt, det er et groft ord.

Men hvis din søn lever så sundt og stadig er overvægtig, er der jo en grund til det. Vi kan også blive overvægtige af medicinforbrug, der er noget med en arvelig tendens til at producere for meget (et eller andet dårligt) kulhydrater er det vidst. Vi er da kun lige begyndt på at finde ud af hvorfor der er nogen der kan leve fornuftigt og stadig slåsse med vægten.
Det er ikke dem jeg taler om.

Det er samme slags forældre som ryger deres børn ind i hovedet, tager narko i deres nærhed, kører som en vanvittig, snakker grimt til andre foran dem, snakker grimt til dem, slår dem.. Det er alle de forældre der ikke tager noget ansvar for deres børns videre færd i livet.
Jeg håber da du kan se forskellen?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.