Eksperthjælp: Er det muligt at blive gravid lige efter en spontan abort?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.062 visninger
0 svar
0 synes godt om
30. oktober 2012

Tina Sandager

"Er det muligt at blive gravid lige efter en spontan abort?"

Hej Tina

Jeg vil høre om det er muligt at efter en spontan abort, at der stadig kan være levedygtige sædceller oppe i livmoderen/æggelederen.

Og om det kan være grunden til at jeg er blevet så hurtigt gravid igen efterfølgende.

Eller er det fuldstændig fysisk umuligt?

(skal lige siges, at mig og min kæreste havde samleje kort til efter, så om det kun kan være derfra)

Tinas svar

Kære dig der har skrevet til mig,

Sædceller kan leve op til mellem 7 og 9 døgn - (hvis de er meget modstandsdygtige), i æggelederne.

Nu skriver du ikke præcist hvornår du har haft den spontane abort i forhold til hvor mange dage efter I så havde samleje?

Du kan have haft en meget hurtig ægløsning efter din spontane abort, men hvis du nærmest har testet positivt allerede en uge efter din spontane abort - så kan der have været tale om at du evt. har haft to æg der har sat sig fast og det så kun er det ene lille foster der er aborteret. Dvs at det faktisk er det andet lille foster som gør testen positiv så hurtigt efter.

Men som sagt mangler jeg lige nogle oplysninger for at kunne sige det mere præcist - men uanset hvad er du jo gravid - så tillykke med det.

Hvis du mistænker at du måske har haft to fostre i maven, så er det vigtigt at du fortæller det til din læge. Det har nemlig betydning for hvor langt du er henne, og hvornår du så skal have lavet nakkefoldskanning.

Men som sagt er vi ude i nogle gisninger her????

Håber du kan bruge mit svar, ellers må du skrive igen.

Held og lykke med din graviditet.

De kærligste hilsner,

Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.