fisk og graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.114 visninger
5 svar
0 synes godt om
28. oktober 2012

naomi

Hvordan er det nu lige med det? Jeg elsker fisk men hvilke er det jeg ikke må spise og er der noget med en bestemt måde de skal tilberedes på.? Jeg påtænker nemlig at lave laksetatar men må jeg spise det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2012

10aps

altså hvad jeg har fundet frem til er at fisken SKAL være frøsset ned i min 24 timer, så alle de der parasitter dør eller hvad man skal sige, hvis man skal spise fisken rå self :-) og så er der det med tun, der må man max. spise 100 g om ugen, i rå form, så vidt jeg har forstået det :-) 

Anmeld

29. oktober 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Du må spise lige så meget fisk du overhovedet orker! 

Dog ska du som 10aps skriver være obs på at rå fisk har været frosset i min 24 timer. ( alt købe sushi har været frosset ) 

Du må gerne spise sild.

Dyb vands fisk ska man holde lidt igen med pga tungmetaller. Men ellers må du gerne spise dem! Vh stine

Anmeld

29. oktober 2012

naomi

tusind tak begge to

Anmeld

29. oktober 2012

M (:

Hvordan er det nu lige med det? Jeg elsker fisk men hvilke er det jeg ikke må spise og er der noget med en bestemt måde de skal tilberedes på.? Jeg påtænker nemlig at lave laksetatar men må jeg spise det?

Fandt følgende information om graviditet og fisk på dr.dk/sundhed/p>

Generelt anbefales det, at gravide og ammende kvinder skal spise 200-300 gram fisk om ugen, men til gengæld er der restriktioner på, hvor meget af hver slags fisk, man må spise.

Hold igen med de store rovfisk
Fødevarestyrelsen anbefaler at gravide og ammende ikke spiser mere end 100 gram om ugen af store rovfisk (tun, rokke, helleflynder, oliefisk, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, escolar og sandart). Årsagen til denne anbefaling, er fordi methylkviksølv primært findes i fisk og ophobes gennem fødekæden, hvilket forklarer, at de højeste koncentrationer findes i store gamle rovfisk.

Tun på dåse er der ingen restriktioner på, da den stammer fra små fisk, som ikke indeholder så meget kviksølv.

Kun en enkelt portion østersølaks om måneden
En portion østersølaks på ca. 125 gram om måneden er, hvad der anbefales for gravide og ammende. Men også kvinder i den fødedygtige alder bør holde sig til denne anbefaling. Årsagen er forureningen med dioxin i Østersøen, der kan påvirke enzym- og hormonsystemet, og det tyder også på, at det kan give fosterskader.
Alle andre kan spise østersølaks højst to gange om måneden uden sundhedsrisiko.

Andre slags fisk kan roligt spises
I ammeperioden og under graviditeten, kan alle andre fisk end ovennævnte sagtens spises uden grund til bekymring.
Dette svar skal ikke skræmme gravide og ammende fra at spise fisk, da de indeholder vigtige næringsstoffer, som kun findes sparsomt i andre fødevarer, som f.eks. D-vitamin, jod, selen og n-3-fedtsyrer. Og her anbefales der et generelt indtag på 200-300 gram fisk om ugen for alle.

Opsummeret om indtaget af fisk

• Store rovfisk: Max 100 gram om ugen
  • Østersølaks: Max 125 gram om måneden
  • Alle andre fisk: Ca. 200-300 gram om ugen

Derudover gælder selvfølgelig, at man ikke må spise fersk fisk medmindre det har været frosset i minimum 24 timer pga. risiko for parasitter. 

- God appetit! 

Anmeld

29. oktober 2012

naomi

M (: skriver:

Fandt følgende information om graviditet og fisk på dr.dk/sundhed/p>

Generelt anbefales det, at gravide og ammende kvinder skal spise 200-300 gram fisk om ugen, men til gengæld er der restriktioner på, hvor meget af hver slags fisk, man må spise.

Hold igen med de store rovfisk
Fødevarestyrelsen anbefaler at gravide og ammende ikke spiser mere end 100 gram om ugen af store rovfisk (tun, rokke, helleflynder, oliefisk, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, escolar og sandart). Årsagen til denne anbefaling, er fordi methylkviksølv primært findes i fisk og ophobes gennem fødekæden, hvilket forklarer, at de højeste koncentrationer findes i store gamle rovfisk.

Tun på dåse er der ingen restriktioner på, da den stammer fra små fisk, som ikke indeholder så meget kviksølv.

Kun en enkelt portion østersølaks om måneden
En portion østersølaks på ca. 125 gram om måneden er, hvad der anbefales for gravide og ammende. Men også kvinder i den fødedygtige alder bør holde sig til denne anbefaling. Årsagen er forureningen med dioxin i Østersøen, der kan påvirke enzym- og hormonsystemet, og det tyder også på, at det kan give fosterskader.
Alle andre kan spise østersølaks højst to gange om måneden uden sundhedsrisiko.

Andre slags fisk kan roligt spises
I ammeperioden og under graviditeten, kan alle andre fisk end ovennævnte sagtens spises uden grund til bekymring.
Dette svar skal ikke skræmme gravide og ammende fra at spise fisk, da de indeholder vigtige næringsstoffer, som kun findes sparsomt i andre fødevarer, som f.eks. D-vitamin, jod, selen og n-3-fedtsyrer. Og her anbefales der et generelt indtag på 200-300 gram fisk om ugen for alle.

Opsummeret om indtaget af fisk

• Store rovfisk: Max 100 gram om ugen
  • Østersølaks: Max 125 gram om måneden
  • Alle andre fisk: Ca. 200-300 gram om ugen

Derudover gælder selvfølgelig, at man ikke må spise fersk fisk medmindre det har været frosset i minimum 24 timer pga. risiko for parasitter. 

- God appetit! 

tusind tak

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.