Jeg er selv en meget habil skiløber og jeg har bestemt ikke pakket mig selv ind i vat under min graviditet. Jeg har rejst flere gange, - senest i uge 31, hvor vi bl.a. vandrede i bjerge i østeuropa, ligesom jeg har deltaget i flere lange (hygge ikke ræs) cykelløb (~140 km) efter uge 20.
Det er jo et individuelt valg, men jeg ville IKKE turde løbe risikoen med skiferie og har selv meldt fra de sidste par år mens vi forsøgte at blive gravide. Risikoen er simpelthen for stor for at styrte fordi man bliver torpederet bagfra el. lign. samtidig med man løber rundt med en masse udstyr (stave etc.) som virkelig kan prikke i maven (har prøvet at få en ordentlig mavepuster fordi jeg landede direkte på min stav, der havde sat sig fast pegende direkte op). Risikoen er formentlig ikke så stor, men jeg ville aldrig tilgive mig selv hvis der skete noget, - især fordi det trods alt er en aktivitet de fleste bliver frarådet under graviditet.
Jeg kan fortælle at jeg i uge 15 styrtede på cyklen under en stille og rolig tur på vej på arbejdet. Det var et fuldstændigt hændeligt uheld, der ikke på nogen måde skyldtes hasarderet kørsel, udefrakommende omstændigheder eller andet men kun rent uheld. Der skete heldigvis ingenting med bebs (kun med mig da man vidst instinktivt sørger for at lande alle andre steder) og jeg kunne aldrig drømme om at holde op med at cykle på arbejde da jeg mener at gevinsten ved motionen langt overskygger den lille faldrisiko (til forskel fra skiløb). Men bagefter havde jeg det simpelthen elendigt og følte mig som verdens værste kommende mor, - hvis jeg ikke engang kunne komme på arbejde uden at udsætte baby for risiko, hvordan skulle jeg så nogensinde kunne passe på den?
Igen, - det er dit eget valg og jeg vil bestemt ikke dømme dig uanset hvad du vælger, da du jo efter alt sandsynlighed får en super tur og kommer hjem med mere energi og godt humør. Men Jeg havde meldt fra denne gang og taget en tur til La Santa Sport eller lign. i stedet hvor du kan dyrke masser af sport der er lidt mindre risikofyldt.
Anmeld