Eksperthjælp: Hvordan støttes barnet til et bedre sprog?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

994 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. oktober 2012

Helle Hansen

"Hvordan støttes barnet til et bedre sprog?"

Hej Helle

Jeg har en søn på 2.7 år, han har ikke så meget sprog, han kan sige ca 15 ord rigtigt, og 20 ord han næsten siger rigtigt, så som far=var mor=ur is=ii osv :-)

Han siger ikke så mange af de ord han kan, men bruger derimod lyde hele tiden..

Vi gør det med at hvis han siger var (far) så siger vi -ja det er far der kommer, far har været på arbejde fx...
Kigger bøger, synger, er ude og leger hvor der bliver sat ord på alt...
Vores søn svarer som sagt kun tilbage med lyde..
Han har ikke gået i dagpleje.
Hans øre er tjekket op til flere gange, men fejler intet.
Han er meget sjældent syg.
Og er altid glad, smilende og kan os udføre små beskeder, og pege på familie medlemmer, genstande osv hvis vi spør ham..

Men hvordan kan vi støtte vores søn, til et bedre sprog?
Han har fuldt ud sprogforståelse..
På forhånd tak
Stine W

Helles svar

Kære Stine,

Tak for din mail. Det lyder til, at i allerede er meget opmærksomme på, hvordan man kan støtte et barns sproglige udvikling ved bl.a. at sætte ord på handlinger og aktiviteter i hverdagen, og ved at gentage barnets ord/ytringer, så de hører det korrekt produceret igen og igen.

Det lyder også som om jeres søns sprog er på vej. Du skriver han allerede kan udtale nogle ord korrekt, og enkelte som han ikke udtaler helt korrekt. Og så beskriver du, at han bruger lyde hele tiden, men ikke på hvilken måde -dvs er det som pludrende stavelser (fx. ma ma ma, ba ba), eller mere vokallyde? Generelt kommer "lyde" før "rigtige ord", og overgangen mellem pludre-lyde og ord er glidende. Mange børn kan også dyrelyde som muh, vov, miav, pip før de kan udtale dyrets navn. Er det mon noget jeres søn gør?

Du spørger til, hvordan i kan støtte jeres søn til et bedre sprog. Det er svært at komme med et specifikt svar, som er målrettet jeres søn på baggrund af din beskrivelse, så derfor bliver det et mere generelt svar i forhold til sprogstimulering. Du nævner, at i kigger i bøger. I den forbindelse kan i med fordel se i den samme bog gentagne gange, for på den måde at lade jeres søn høre de tilhørende ord igen og igen. Mange børn er glade for genkendeligheden i at læse den samme bog. Det er ikke ensbetydende med, at i ikke også kan læse andre bøger. I valget af bog er det en god ide at tage udgangspunkt i det jeres søn gerne vil læse, da det ofte er motiverende for barnet. Hvis i "læser" den samme bog flere gange over tid, vil i formentlig opdage, når der sker forbedringer i jeres søns sprog.

Desuden kan i være opmærksomme på jeres eget taletempo. Er det hurtigt eller langsomt? Det er nemmere at høre lyde/ord i et langsomt taletempo. Det samme gør sig gældende for sætningslængde. Taler i, i lange komplicerede eller korte enkle sætninger?

Du skriver desuden at jeres søn ikke har gået i dagpleje. Går han i institution nu? Hvis han gør, så vil jeg anbefale, at i taler med institutionen om jeres bekymring. I mange institutioner er det muligt med en målrettet sproglig indsats i en periode, som de andre børn også kan have glæde af. Hvis pædagogerne skønner det nødvendigt er der mulighed for at vurdere jeres søns sprog ved 3 års-alderen.

Jeg hæfter mig desuden ved, at du skriver, at jeres søn altid er glad og smilende. Det er vigtigt! Jeg håber du kan bruge mit svar. Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at skrive igen.

De bedste hilsner
Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.