Et par spørgsmål ang. MME

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. oktober 2012

Masig

Fenja09 skriver:

Hvis du læser på MME pakken, så står der garanteret at vandet skal være lige omkring 45 grader for ellers opløses det ikke ordentligt. Vi købte en elkedel der kan varme i forskellige grader, så nogle gange har vi bare sat den til de 45 grader og så blandet MME i, men som regel koger vi og blander koldt vand i.

Vi har altid lavet og stillet på køl, synes det tager lang tid nok at skal varme det inden brug

Det her er hvad der står på min MME pakke:

"Brug kogt, køleskabskoldt vand, bland med pulver i rengjorte/kogte flasker og opbevar flaskerne med låg i køleskab i højest 6-8 timer. Når flasken skal bruges, varmes den op til 70 grader og afkøles derefter til spisetemperatur."

Så vores skal ikke nødvendigvis blandes i varmt vand...

Har I blandet det på forhånd altid? For det anbefales både på pakken og når man læser vejledninger til flaskeernæring at man ikke må lave på forhånd de første to mdr...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2012

Tona

Masig skriver:

Hvordan er det nu lige med tilberedning af MME?

Mener at have læst et sted at når de er 4 mdr behøver man ikke længere bruge kogt vand, men kan bruge det kolde vand fra hanen. Er det rigtigt eller har jeg misforstået noget?

Og så har jeg læst også at når de er fyldt 2 mdr, må man lave blandingerne klar på forhånd og have i køleskabet til et døgn ad gangen? Gør I andre det, eller blander I det først når det skal bruges? Om dagen gør det ikke så meget, men om natten hvor vi først vågner når han er vågner og er rigtig sulten, kunne det være let og praktisk hvis det var blandet i forvejen og bare lige skulle varmes i mikroen...

Jeg er enig med dig i de ting du har læst og jeg gjorde det samme i sin tid

Anmeld

20. oktober 2012

Masig

Amandas-mor skriver:

Jeg er enig med dig i de ting du har læst og jeg gjorde det samme i sin tid

OK

Men er det ok at blande til et døgn ad gangen så? For på vores MME pakke står der at det højest må opbevares i 6-8 timer hvis det er blandet på forhånd...

Anmeld

20. oktober 2012

Tona

Masig skriver:

OK

Men er det ok at blande til et døgn ad gangen så? For på vores MME pakke står der at det højest må opbevares i 6-8 timer hvis det er blandet på forhånd...

Her er et citat fra Sundhedsstyrelsens officielle bog "Sunde børn"

"I de første 4 mdr skal vandet koges inden tilberedningen...I barnets første 2 levemåneder er det bedst at tilberede en flaske ad gangen. Derefter kan flasker tilberedes til et døgn ad gangen. Er barnet for tidligt født eller har barnet sygdomme i imunsystemet skal flasker tilberedes fra gang til gang så længe barnet får flaske"

Der er også en anden mulighed som du kan benytte dig af hvis du ikke er helt tryg ved at tilberede til et døgn ad gangen og det er at du kan købe sådan nogle beholdere hos Tupperware eller billige kopier og der er der så et vist antal rum med plads til mme. Så måler du det antal skefulde mme op som skal til en portion og kommer det i hvert rum. I køleskabet har du fyldt den passende mængde vand i flaskerne så de står klar og når du så skal lave flasken så tager du flasken med vand fra køleskabet og fylder mme i fra beholderen og ryster det sammen i flasken og så i micro ovnen med det. Det er næsten lige så let og de der beholdere er virkelig gode at have med når man er ude eller nogen skal passe barnet.

Anmeld

20. oktober 2012

Masig

Amandas-mor skriver:

Her er et citat fra Sundhedsstyrelsens officielle bog "Sunde børn"

"I de første 4 mdr skal vandet koges inden tilberedningen...I barnets første 2 levemåneder er det bedst at tilberede en flaske ad gangen. Derefter kan flasker tilberedes til et døgn ad gangen. Er barnet for tidligt født eller har barnet sygdomme i imunsystemet skal flasker tilberedes fra gang til gang så længe barnet får flaske"

Der er også en anden mulighed som du kan benytte dig af hvis du ikke er helt tryg ved at tilberede til et døgn ad gangen og det er at du kan købe sådan nogle beholdere hos Tupperware eller billige kopier og der er der så et vist antal rum med plads til mme. Så måler du det antal skefulde mme op som skal til en portion og kommer det i hvert rum. I køleskabet har du fyldt den passende mængde vand i flaskerne så de står klar og når du så skal lave flasken så tager du flasken med vand fra køleskabet og fylder mme i fra beholderen og ryster det sammen i flasken og så i micro ovnen med det. Det er næsten lige så let og de der beholdere er virkelig gode at have med når man er ude eller nogen skal passe barnet.

Vi bruger normalt små bøtter til når vi skal nogle steder, men de er lidt bøvlet at hælde fra, da det ofte ryger lidt ved siden af... Og så er doseringen jo ikke helt korrekt...

Han er ikke som sådan født for tidligt, men født i uge 37+2, så lidt tidligt er han jo kommet... Han har ikke problemer som sådan udover hård mave/forstoppelse, men det skulle jo ikke have nogen sammenhæng med om det er blandet på forhånd eller ej...?!

Anmeld

20. oktober 2012

Tona

Masig skriver:

Vi bruger normalt små bøtter til når vi skal nogle steder, men de er lidt bøvlet at hælde fra, da det ofte ryger lidt ved siden af... Og så er doseringen jo ikke helt korrekt...

Han er ikke som sådan født for tidligt, men født i uge 37+2, så lidt tidligt er han jo kommet... Han har ikke problemer som sådan udover hård mave/forstoppelse, men det skulle jo ikke have nogen sammenhæng med om det er blandet på forhånd eller ej...?!

Det er derfor det er godt at købe de specielle bøtter, for de har nemlig en "hældetud" sådan at det ikke falder ved siden af når det hældes over i flasken

Her er et eksempel på sådan en beholder. Åbningen i beholderen er mindre end den i flasken sådan at pulveret nemt glider over uden spild.

http://www.babysam.dk/doseringsbokstilmaelkepulver-133742

For tidligt født er man i følge Sundhedsstyrelsen når man er født mere end 3 uger før termin.

Nej jeg tror bestemt ikke at forstoppelsen har noget at gøre med om mælken er blandet op eller ej på forhånd. Men det er tit et problem at flaskebørn bøvler med forstoppelse. Jeg kan læse i tråden at Lactulose ikke rigtig virker pt og at sveskemos ikke var en god ide for jer. Det er ellers ærgeligt for det er tit en god hjælp. Jeg ved ikke helt hvad man ellers kan gøre. Jeg har hørt at NAN giver mere forstoppelse end andre produkter, men jeg ved ikke om det passer.

Anmeld

20. oktober 2012

Masig

Amandas-mor skriver:

Det er derfor det er godt at købe de specielle bøtter, for de har nemlig en "hældetud" sådan at det ikke falder ved siden af når det hældes over i flasken

Her er et eksempel på sådan en beholder. Åbningen i beholderen er mindre end den i flasken sådan at pulveret nemt glider over uden spild.

http://www.babysam.dk/doseringsbokstilmaelkepulver-133742

For tidligt født er man i følge Sundhedsstyrelsen når man er født mere end 3 uger før termin.

Nej jeg tror bestemt ikke at forstoppelsen har noget at gøre med om mælken er blandet op eller ej på forhånd. Men det er tit et problem at flaskebørn bøvler med forstoppelse. Jeg kan læse i tråden at Lactulose ikke rigtig virker pt og at sveskemos ikke var en god ide for jer. Det er ellers ærgeligt for det er tit en god hjælp. Jeg ved ikke helt hvad man ellers kan gøre. Jeg har hørt at NAN giver mere forstoppelse end andre produkter, men jeg ved ikke om det passer.

Nårh ja de var da smarte.. er da sådan nogle bøtter vi skal have fat i

Ja ved godt det med de tre uger, også derfor jeg siger han som sådan ikke er født for tidligt, men det er jo sådan lige på grænsen

Vi giver Allomin (den syrnede), Nan var ikke godt for ham... Og laktulosen har også virket ok, men nu lader det til at de 2x5 ml om dagen bare ikke er nok, for han har ondt og har hård afføring, og springer ofte en dag over, og så får han jo rigtig ondt, så det lader til ikke at være nok mere, men jeg har det ikke så godt med at skulle give ham endnu mere...

Nu har jeg bestilt nogle bio gaia dråber, og vil se om de kan hjælpe ham, og ellers vil vi prøve zoneterapi, men virker de to ting heller ikke så ved jeg godt nok snart ikke hvad pokker vi gør altså...

Anmeld

21. oktober 2012

Fenja09

Masig skriver:

Det her er hvad der står på min MME pakke:

"Brug kogt, køleskabskoldt vand, bland med pulver i rengjorte/kogte flasker og opbevar flaskerne med låg i køleskab i højest 6-8 timer. Når flasken skal bruges, varmes den op til 70 grader og afkøles derefter til spisetemperatur."

Så vores skal ikke nødvendigvis blandes i varmt vand...

Har I blandet det på forhånd altid? For det anbefales både på pakken og når man læser vejledninger til flaskeernæring at man ikke må lave på forhånd de første to mdr...

Ja, vi har gjort det fra vi startede med at give flaske, men jeg har ammet min datter først. Så vi måtte godt blande med det samme, da hun startede på det.

Anmeld

21. oktober 2012

Masig

Fenja09 skriver:

Ja, vi har gjort det fra vi startede med at give flaske, men jeg har ammet min datter først. Så vi måtte godt blande med det samme, da hun startede på det.

Nå okay, ja så er det jo en anden sag.. Vi har givet flaske fra han var 2 uger jo... Der var det lige tidligt nok at blande på forhånd...

Anmeld

21. oktober 2012

Malli

Masig skriver:

Nårh ja de var da smarte.. er da sådan nogle bøtter vi skal have fat i

Ja ved godt det med de tre uger, også derfor jeg siger han som sådan ikke er født for tidligt, men det er jo sådan lige på grænsen

Vi giver Allomin (den syrnede), Nan var ikke godt for ham... Og laktulosen har også virket ok, men nu lader det til at de 2x5 ml om dagen bare ikke er nok, for han har ondt og har hård afføring, og springer ofte en dag over, og så får han jo rigtig ondt, så det lader til ikke at være nok mere, men jeg har det ikke så godt med at skulle give ham endnu mere...

Nu har jeg bestilt nogle bio gaia dråber, og vil se om de kan hjælpe ham, og ellers vil vi prøve zoneterapi, men virker de to ting heller ikke så ved jeg godt nok snart ikke hvad pokker vi gør altså...

Hejsa,
tillader mig lige at bryde ind med en kommentar
Vores datter er knapt 9 uger, og var også på allomin syrnet pga hård mave og forstoppelse. Efter at ha læst mange debatter omkring d-dråber, og forstoppelse. Valgte jeg for en uge at tage dem fra hende, for at se om det hjalp.
Det gjorde det i den grad, hun fik daglig afføring, som hun selv kunne komme af med, hun bleve mere veltilfreds fordi hun ikke skulle bøvle med mavekneb og ubehag i mavsen. Nu har jeg købt "Arctic D-cod liver oil" som skulle være noget af det reneste, og ikke genere i maven.
Min store datter på 3 år, havde ingen problemer med almindelige d-dråber, men hvis man har et barn med sart mave, så er min erfaring efterhånden at de d-dråber ikke gør det meget nemmere, pga kokosolien der er tilsat!
Bare lige et lille forslag, hvis i bøvler meget med hans lille mave.

Og for lige at vende tilbage til dit emne, så gør vi det at vi fylder kogt vand på flasker, og sætter på køl, når sulten så melder sig, så tager vi en flaske ud, varmer op i mikroen, og tilsætter den portion mme der skal i, fra en af de smarte doseringsbeholdere, som ikke er til at undvære. og så har hun mad på under 1 minut

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.