Fik i blod efter fødsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.001 visninger
19 svar
0 synes godt om
14. oktober 2012

Anonym trådstarter

SKriver lige anno da jeg ikke ved om mange vil mene jeg tager livet forgivet ved at spørge om det her...

Jeg er ikke gravid endnu men har lidt fået nogle tanker om liv og død.. Jeg er meget bange for forandringer det er mange vel når det omhandler ens krop. Men landet ligger sådan at jeg er ikke bloddonor eller anden form for donoer og jeg ønsker ikke at modtage noget som helst.. Kom så til at læse på nettet at mange faktisk mister rigtig meget blod nogen gange under en fødsel... Dem som selv har mistet meget blod er i selv kommet oven på igen bagefter eller fik i blod?

Vil rigtig rigtig gerne være mor og have en familie.. Men føler lidt hele min drøm er brast sammen fordi jeg er så radselsslagene for at ende død på føde lejet fordi jeg mister for meget blod... Har altid sagt jeg aldrig ville have noget i min krop som ikke hørte til MIN krop alias jeg skal ikke have blod uanset hvad der sker... Men ved ikke om jeg så overhovedet kan tillade mig og lave en familie hvis jeg ender der og så skulle ende med for lidt blod hvor eneste mulighed til overlevelse var at få blod... At efterlade alt jeg har kært...

Håber ikke at få smidt en masse i hovedet om at jeg ikke sætter pris på livet for selvfølgelig gør jeg det.. Elsker livet og elsker dem jeg har om mig.. Jeg ønsker bare ikke at få noget ind i mig, som har været inde i andres kroppe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2012

MinNoah

Jeg mistede 3 liter blod under fødslen. Det var skrækkeligt! og er virkelig bange for at sku føde igen om 6 mdr... jeg fik dog ikke blod, men forstår virkelig ikke hvorfor.... for det tog LANG tid for mig at få min energi tilbage bagefter - oveni spædbarn og amning osv. skulle min krop kæmpe  med at danne blod - det var drøn hårdt. Og jeg ville til enhver tid tage imod (forlange!) blod hvis det skulle ske igen.

Men ja man kan åbenbart miste meget blod uden at SKULLE have blod tilført. Men forstår simpelthen ikke hvorfor du ikke vil tag imod den hjælp at få blod hvis det gælder liv og død???!!!

Anmeld

14. oktober 2012

L&V

Anonym skriver:

SKriver lige anno da jeg ikke ved om mange vil mene jeg tager livet forgivet ved at spørge om det her...

Jeg er ikke gravid endnu men har lidt fået nogle tanker om liv og død.. Jeg er meget bange for forandringer det er mange vel når det omhandler ens krop. Men landet ligger sådan at jeg er ikke bloddonor eller anden form for donoer og jeg ønsker ikke at modtage noget som helst.. Kom så til at læse på nettet at mange faktisk mister rigtig meget blod nogen gange under en fødsel... Dem som selv har mistet meget blod er i selv kommet oven på igen bagefter eller fik i blod?

Vil rigtig rigtig gerne være mor og have en familie.. Men føler lidt hele min drøm er brast sammen fordi jeg er så radselsslagene for at ende død på føde lejet fordi jeg mister for meget blod... Har altid sagt jeg aldrig ville have noget i min krop som ikke hørte til MIN krop alias jeg skal ikke have blod uanset hvad der sker... Men ved ikke om jeg så overhovedet kan tillade mig og lave en familie hvis jeg ender der og så skulle ende med for lidt blod hvor eneste mulighed til overlevelse var at få blod... At efterlade alt jeg har kært...

Håber ikke at få smidt en masse i hovedet om at jeg ikke sætter pris på livet for selvfølgelig gør jeg det.. Elsker livet og elsker dem jeg har om mig.. Jeg ønsker bare ikke at få noget ind i mig, som har været inde i andres kroppe

Jeg mistede en del blod og var ret syg i et stykke tid efter fødslen.. Jeg fik ikke tilbudt blod da de mente det ku klares med masser af jern,kost osv..

Anmeld

14. oktober 2012

2babygirls

Anonym skriver:

Tror det er en meget lav gruppe førende der ender med at skulle modtage blod.

Jeg fik intet, men ville da klart tage imod det så jeg kunne være der for mit nyfødte barn.

Ellers kan du få blod i pille form. Det kræver bare mere tid i sengen.

Anmeld

14. oktober 2012

Kamulla

Jeg fik blod.. jeg mistede omkring 4200mL blod, som er det sidste opdaterede i min journal.. jeg havde det så dårligt .. 

du skal huske at det blod der bliver givet bliver screenet og renset på alle mulige måder... kom du ud for en alvorlig ulykke, har børn osv derhjemme, vil du så hellere forbløde eller tage imod blod som gives ved traumer? eller har du en religion der gør du ikke må/vil modtage blod?

men jeg har lige været i praktik på rigshospitalets immunologiske afd. så jeg har set hvad blod skal igennem før det bliver frigivet fra krarantæne lageret ... 

Anmeld

14. oktober 2012

klmf

Du skal bare huske at sige det inden fødslen, evt. ved en JM-konsultation, så det kan blive skrevet ind i din journal. Så skal du ikke huske det under fødslen. Det er klart en fordel for dig, for så er der styr på det inden et evt. indgreb.

Men risikoen for at du skal tranfunderes med blod efter en fødsel er ikke ret stor. En normal blodprocent for en kvinde ligger 7 og derover og vores retningslinier siger, at man skal helt ned omkring 4-4,5 før vi giver blod (medmindre man er hjertesyg, så er grænsen 6). Det er RET langt under normal blodprocent og du skal godt nok miste meget. Normalt mister man vel 500 ml - 1000 ml (måske 1500 ml) under en fødsel og det får dig ikke i nærheden af en transfusion.

Skulle det alligevel ske, at du kommer i en situation, hvor det vil være gavnligt for dig at blive transfunderet op, vil du blive spurgt om du stadig ikke ønsker det, så du har også altid muligheden for at ombestemme dig.

Lad det endelig ikke hindre dig i at få børn

Anmeld

14. oktober 2012

Kamulla

og ps.. så er det egentlig sjældent de giver blod og det er sjældent at n fødende mister så meget blod at der er brug for det.. lad det ikke hindre dig... der er langsommere behandlinger mod anæmi som følge af fødsel... stærke jerntabeletter, hvid øl , noget tysk noget man kan drikke (ved ikke hvordan man staver til det) mm. min mor nægtede blod, selvom hun faldt om hele tiden osv. hun lever da endnu, men det tog hende LANG tid at komme oven på...

Anmeld

14. oktober 2012

MortilCilas

Anonym skriver:

Jeg misted rigtigt meget blod og det første 1½ døgn lå jeg med kateder, da jeg VILLE gå ud at tisse men måtte ligge mig ned fordi jeg blev dårlig.
De pressede mig i en ½ dag med at jeg skulle have blod og jeg sagde nej. Og da jeg så endelig sagde ja, havde jeg for høj feber til at jeg måtte få noget. Så jeg kom oven på uden at få blod

Anmeld

14. oktober 2012

Anonym trådstarter

Svare jer alle på en gang.

Jeg er ikke sat i denne problem stilling pga. tro eller lignende. Jeg er det pga. holdninger. I mit hoved er det at skulle have blod eller et organ fra et andet menneske det samme som at afskrive noget af sig selv. Det ville ikke være mig der gik rundt det ville være mig pluds et andet menneske i samme krop. Så hvis jeg stod imellem liv og død så ja så ville jeg vælge ikke at tage imod for jeg kan ikke forestille mig at jeg kunne gøre andet end at gå ned psykisk efter det. Jeg tror på at kroppen, sjælen, sindet det hele er forenet og man kan godt tage ting ud af kroppen, syge organer, blod osv men man kan aldrig putte noget nyt ind igen.

Jeg håber aldrig at stå i en situation hvor jeg skulle vælge imellem liv og død.. Og ved heller ikke om jeg i et fatalt panik øjeblik ville ændre mening men som alt er og altid har været står jeg fast.

Det betyder også at selvom man kan få blod i kapsler så ville det stadig være det samme som at få blod direkte igennem armen.

De eneste ting jeg får ind i kroppen er medicin.. Vil aldrig tillade at noget fra et andet menneske kom ind i mig medmindre det var et barn der lå i min mave

Jeg elsker livet, nyder det og hverken drikker eller ryger for at holde min krop sund og rask. Men har svært ved at tro at jeg ikke ville bebrejde mig selv og mine omgivelser hvis jeg endte med at tage imod blod for ikke at svigte alle omkring mig.

Anmeld

14. oktober 2012

Anonym trådstarter

lotchen skriver:

Du skal bare huske at sige det inden fødslen, evt. ved en JM-konsultation, så det kan blive skrevet ind i din journal. Så skal du ikke huske det under fødslen. Det er klart en fordel for dig, for så er der styr på det inden et evt. indgreb.

Men risikoen for at du skal tranfunderes med blod efter en fødsel er ikke ret stor. En normal blodprocent for en kvinde ligger 7 og derover og vores retningslinier siger, at man skal helt ned omkring 4-4,5 før vi giver blod (medmindre man er hjertesyg, så er grænsen 6). Det er RET langt under normal blodprocent og du skal godt nok miste meget. Normalt mister man vel 500 ml - 1000 ml (måske 1500 ml) under en fødsel og det får dig ikke i nærheden af en transfusion.

Skulle det alligevel ske, at du kommer i en situation, hvor det vil være gavnligt for dig at blive transfunderet op, vil du blive spurgt om du stadig ikke ønsker det, så du har også altid muligheden for at ombestemme dig.

Lad det endelig ikke hindre dig i at få børn

Mange tak det vil jeg tage med i overvejelserne

Og så må jeg bare håbe at der ikke sker noget voldsomt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.