"16 år og gravid"
Kære Charlotte. jeg er en pige, på kun 16 år. som har opdaget at jeg er gravid. jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre? min mor ved ikke at jeg er gravid. men har før spurgt ind til hvad nu hvis jeg var gravid og ikke nåede at få en abort. jeg er ikke så langt henne men kan bare ikke klare at skulle dræbe noget som er en del af mig! noget jeg ved jeg ville komme til at elske! jeg føler allerede at jeg elsker den lille inden i min mave. er der mulighed for hvis nu at det ikke er muligt for mig at få lov til at beholde barnet at min mor adoptere barnet har hun snakket i nødstilfælde om at hun ville gøre hvis det var. vil virkelig ikke havde det væk fra mig. ville jeg ikke kunne klare! min mor er enlig. fødte mig selv som 19årig. og så har hun også min lillesøster på 7år
Charlottes svar
Kære Du
Jeg iler med at svare dig.
Du er 16 år og gravid, og du ønsker at beholde barnet.
Der er mange ganske unge kvinder der får børn, måske har du også set noget TV om unge mødre. Det er helt helt normalt i din alder at være både optaget af og ønske sig et barn. Det kommer sig simpelthen af at din krop bugner med hormoner der netop skal til for at øge chancerne for forplantning. Det er jo den eneste grund til at vi er her på jorden, det er at videreføre slægten.
Din mor er enlig og du skriver om at hun kan adoptere dit barn og passe det, men det er jo vigtigt at hun så bliver taget med på råd og ikke først efter omkring 12 uge som er den grænse der er for at få en provokeret abort uden et samråds beslutning. (det er et råd der kan tillade provokerede aborter senere end 12 uge)
Jeg er jo meget imod at en så ung pige/kvinde som dig skal ha’ et barn, og hvis du ikke er interesseret i at høre mere om hvorfor jeg har den holdning, så skal du bare stoppe læsningen af mit svar her.
Det ER meget ungt at få et barn som 16 årig, det er en hel ungdomsperiode der springes over og man går direkte fra at være teenager til at være forældre. Unge ægteskaber har meget svært ved at holde, det er de færreste der kan holde sammen. Det er helt naturligt at ønske sig et barn i din alder, masser af unge piger drømmer om at have en baby, men det er ikke så ligetil. Et barn skal ikke bare passes med mad og tøj, det skal passes med kontakt, stimulation og omsorg og det er et krævende arbejde, et fuldtidsarbejde når det er helt lille. Senere et næsten fuldtids arbejde.
I dag ved man mere og mere om hvad det lille barn har brug for, i forhold til før i tiden.
Det gør man fordi den viden om hjernens udvikling eksploderer og der kommer hele tiden nye opdagelser til. For eksempel ved man i dag en masse om tilknytningsmønstrer og hvordan de påvirker det lille barn. Har barnet en mor der er forudsigelig tilstede, eller vokser barnet op med en mor der er uforudsigelig tilstede, for blot at nævne nogle faktorer. Der er, efter min bedste mening, en del rigtig god viden der er rar at ha, og som kan medvirke til at ens barn får en rigtig god start på livet. Det er jo de første tre-fire-fem år der er de allervigtigste år for barnets senere liv og udvikling.
Når man er 16 år, så er man endnu ikke helt voksen, f.eks. er frontallappen, den del af hjernen man tænker med, ikke færdigudviklet, det er den først når man er omkring 24-25 år. Derfor er teenager tiden jo også præget af at man på den ene side føler sig voksen og lige derefter som et barn, man så at sige svinger mellem barn og voksen. Ens hjerne undergår store forandringer fra barn til voksen, i de år.
Hvis du var min datter så ville jeg på alle mulige måder forsøge at få dig til at få foretaget en provokeret abort og derefter bruge en fornuftig antikonception, så det ikke gentager sig. Og så skal du i stedet for nyde din ungdom, din frihed og dine muligheder for at leve dig liv som en ung fri kvinde, og få dig en uddannelse, det er altafgørende i disse tider.
Har du tænkt på at du kunne jo få dig et job som medhjælper i en vuggestue, blive babysitter eller hvis du kender nogle der har små børn, passe dem, for at få ”tilfredsstillet” dit baby-projekt. Den erfaring vil være guld værd når du så senere får dit eget barn.
Og allersidst, for det skriver du slet ikke noget om, hvor er den mand du er blevet gravid med i hele det her.
Jeg håber du kan bruge mit svar og jeg håber du vil tænke dig godt om og så ønsker jeg dig naturligvis alt det bedste for dit liv, mange varme hilsner Charlotte,
www.grumme.dk
En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.
Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk