Jeg tror ikke du skader barnet, men det er da træls at have diarre?
At være laktoseintollerant og have mælkeallergi er langt fra det samme. Du er ikke allergisk, du kan bare ikke nedbryde mælkesukkeret. Når man har mælkeallergi kan man ikke tåle mælkeprotein, og det er straks meget mere omfattende og besværligt at leve med.
Min datter er laktoseintolerant pga. hun fik store mængder antiobiotika det første år af sit liv. Håber det er noget hun vokser fra...
Gode alternativer til mælk er rismælk med tilsat calcium og havremælk. ARLA laver en laktosefri minimælk og laktosefri piskefløde, og man kan faktisk ikke smage forskel, det er måske en lille smule sødere, og så er det selvfølgelig lidt (ca dobbelt) så dyrt som at købe alm. mælk og fløde. Man kan også godt købe laktosefri is.
De fleste som har laktoseintolerans i mild form som du har, kan sagtens spise syrnede mælkeprodukter og ost, da der stort set ikke er laktose i disse. Opvarmet mælk kan som regel også gå, då laktosen "går i stykker" når det opvarmes. Når jeg laver risengrød, er det af almindeligt mælk, og det kan min datter sagtens spise.
Anmeld