Laktoseintolerance

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.179 visninger
10 svar
0 synes godt om
10. oktober 2012

LMX

Jeg har tænkt på noget.

Jeg er laktoseintolerant, men ikke i sådan en grad at jeg slet ikke kan tåle mælk. Det er for det meste kun mælk i koncentreret form jeg får det dårligt af.

Dog trodser jeg ind imellem alligevel min tolerance og spiser f.eks morgenmad med mælk på. Med det resultat at jeg bliver ½dårlig. Får rumlen i maven og diarré

Mit spørgsmål er: Tror I det påvirker baby i maven på samme måde så hun også bliver utilpas når jeg drikker/spiser mælk? Og hvor stor er sansynligheden for at hun også lider af laktoseintolerance når det er noget jeg først har fået som følge af en maveoperation for 4½ år siden?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. oktober 2012

Gardenia

LMX skriver:

Jeg har tænkt på noget.

Jeg er laktoseintolerant, men ikke i sådan en grad at jeg slet ikke kan tåle mælk. Det er for det meste kun mælk i koncentreret form jeg får det dårligt af.

Dog trodser jeg ind imellem alligevel min tolerance og spiser f.eks morgenmad med mælk på. Med det resultat at jeg bliver ½dårlig. Får rumlen i maven og diarré

Mit spørgsmål er: Tror I det påvirker baby i maven på samme måde så hun også bliver utilpas når jeg drikker/spiser mælk? Og hvor stor er sansynligheden for at hun også lider af laktoseintolerance når det er noget jeg først har fået som følge af en maveoperation for 4½ år siden?

Det har hun helt bestemt ikke fået sålænge det ikke er en genetisk sygdom der kører i jeres familie. Jeg har håndledsskader og gigtagtige tilstande i mine led, men det er noget jeg har fået via ting i mit liv og er derfor ikke en mulighed for min dreng at få. Jeg ved det fordi jeg seriøst overvejede at få en abort, hvis han skulle leve med det.

Om din intolerance kan påvirke baby i maven ... hmmm .... Jeg tror ikke baby får rumlen og kvalme, men det er måske ikke så "hyggeligt" at ligge i en mave med oprør? Men jeg ved jo ikke noget om det, så det er bare gætværk

Anmeld

10. oktober 2012

LMX

Gardenia skriver:

Det har hun helt bestemt ikke fået sålænge det ikke er en genetisk sygdom der kører i jeres familie. Jeg har håndledsskader og gigtagtige tilstande i mine led, men det er noget jeg har fået via ting i mit liv og er derfor ikke en mulighed for min dreng at få. Jeg ved det fordi jeg seriøst overvejede at få en abort, hvis han skulle leve med det.

Om din intolerance kan påvirke baby i maven ... hmmm .... Jeg tror ikke baby får rumlen og kvalme, men det er måske ikke så "hyggeligt" at ligge i en mave med oprør? Men jeg ved jo ikke noget om det, så det er bare gætværk

Tak for svar

Anmeld

10. oktober 2012

SussieThyssen

LMX skriver:

Jeg har tænkt på noget.

Nej slet ikke.
jeg lider selv af mælkeallergi og bruger feks mælk i min kaffe og engang imellem lidt på en portion cornflakes eller havregryn, og så får jeg så også losset fra min mave bagefter...10 min og jeg sitter på toilettet, får halsbrand og maverumlen.

Sådan har det altid været.

Men det du skal være klar over er, at dit barn har alle chancer for også at være lactoseintolerant, så det er vigtigt at du gør opmærksom på din allergi og beder om at få taget en navlesnorsprøve, så snart barnet er født, sådan at det kan undersøges om dit barn også er disponeret.
Du kan evt. være op på at netop pga af chancen for allergi hos dit barn, så giver du det fra start, Profylac, hvis det skal have flaske.
Det er et specielt udviklet mme-produk til bebser med mælkeallergi.

For dit eget vedkommende, så skal du sørge for at få godt med kalktabs, nu du venter bebs.

Kærligst
Sussie

Anmeld

10. oktober 2012

LMX

SussieThyssen skriver:

Nej slet ikke.
jeg lider selv af mælkeallergi og bruger feks mælk i min kaffe og engang imellem lidt på en portion cornflakes eller havregryn, og så får jeg så også losset fra min mave bagefter...10 min og jeg sitter på toilettet, får halsbrand og maverumlen.

Sådan har det altid været.

Men det du skal være klar over er, at dit barn har alle chancer for også at være lactoseintolerant, så det er vigtigt at du gør opmærksom på din allergi og beder om at få taget en navlesnorsprøve, så snart barnet er født, sådan at det kan undersøges om dit barn også er disponeret.
Du kan evt. være op på at netop pga af chancen for allergi hos dit barn, så giver du det fra start, Profylac, hvis det skal have flaske.
Det er et specielt udviklet mme-produk til bebser med mælkeallergi.

For dit eget vedkommende, så skal du sørge for at få godt med kalktabs, nu du venter bebs.

Kærligst
Sussie

Tak for svar.

Men tror du også det forholder sig sådan når det, hos mig, ikke er medfødt men først er kommet for 4½år siden pga en maveoperation?

Anmeld

10. oktober 2012

SussieThyssen

LMX skriver:

Tak for svar.

Men tror du også det forholder sig sådan når det, hos mig, ikke er medfødt men først er kommet for 4½år siden pga en maveoperation?

Nej, så vil jeg gætte på, at din mave-tarmflora er blevet ødelagt, og du ganske enkelt ikke selv kan optage og danne de enzymer, der skal bruges for at nedbryde mælk, og det er noget helt andet.

Så skal du nok slet ikke bekymre dig om at den bette kommer til at arve noget der.

Hvad blev du opereret for, hvis jeg må spørge??

Anmeld

10. oktober 2012

LMX

SussieThyssen skriver:

Nej, så vil jeg gætte på, at din mave-tarmflora er blevet ødelagt, og du ganske enkelt ikke selv kan optage og danne de enzymer, der skal bruges for at nedbryde mælk, og det er noget helt andet.

Så skal du nok slet ikke bekymre dig om at den bette kommer til at arve noget der.

Hvad blev du opereret for, hvis jeg må spørge??

Det må du gerne

Jeg fik en gastric bypass (fedmeoperation) så de har jo nappet en god del af tarmen og siden har jeg ikke kunne tåle mælk. Heldigvis kun mælk som i mælk.. Det går meget godt med andre mælkeprodukter som yoghurt osv..

Kalk tager jeg ved siden af...

Anmeld

10. oktober 2012

SussieThyssen

LMX skriver:

Det må du gerne

Jeg fik en gastric bypass (fedmeoperation) så de har jo nappet en god del af tarmen og siden har jeg ikke kunne tåle mælk. Heldigvis kun mælk som i mælk.. Det går meget godt med andre mælkeprodukter som yoghurt osv..

Kalk tager jeg ved siden af...

Ja, så er forklaringen jo der.
Du har ganske enkelt ikke enzymer nok, og det er ikke noget, der kommer til at påvirke baby.

Anmeld

10. oktober 2012

Tona

LMX skriver:

Jeg har tænkt på noget.

Jeg har glutenallergi og tåler heller ikke ren mælk (men tåler dog ost). Jeg har undersøgt det der en del (ikke mindst fordi jeg hungrer efter gluten ting her i min graviditet ) og jeg har fundet ud af at man strengt fraråder at man indtager det man er allergisk overfor når man er gravid.

Mht arveligheden, så er det sådan at hvis du ligesom har udviklet allergi "af dig selv" (altså som følge af at du er født disponeret for det) så arver barnet de gener. Dvs at barnet har 8 gange større risiko end alle andre for at udvikle astma eller allergi og det kan man så gøre en masse for at forebygge via levevis og kost hos barnet. Astma og allergi forbundet skriver om det på hjemmeside osv. Nå men i dit tilfælde tænker jeg at når du fik allergien som følge af en operation og ikke fordi det lå i generne, så tænker jeg at dit barn ikke er genetisk disponeret for allergi så det er nok ikke noget at bekymre sig over.

Lidt et sidespring, men har du prøvet sådan noget lækker iskold rismælk ovenpå din morgenmad i stedet for rigtig mælk. Det er vildt lækkert syntes jeg når man lige har vendet sig til smagen. Jeg savner slet ikke selv mælk mere efter at jeg opdagede rismælken. Bare den er iskold og lige fra køleskab

Anmeld

11. oktober 2012

Palaja

Jeg tror ikke du skader barnet, men det er da træls at have diarre?  At være laktoseintollerant og have mælkeallergi er langt fra det samme. Du er ikke allergisk, du kan bare ikke nedbryde mælkesukkeret. Når man har mælkeallergi kan man ikke tåle mælkeprotein, og det er straks meget mere omfattende og besværligt at leve med.

Min datter er laktoseintolerant pga. hun fik store mængder antiobiotika det første år af sit liv. Håber det er noget hun vokser fra...

Gode alternativer til mælk er rismælk med tilsat calcium og havremælk. ARLA laver en laktosefri minimælk og laktosefri piskefløde, og man kan faktisk ikke smage forskel, det er måske en lille smule sødere, og så er det selvfølgelig lidt (ca dobbelt) så dyrt som at købe alm. mælk og fløde. Man kan også godt købe laktosefri is.

De fleste som har laktoseintolerans i mild form som du har, kan sagtens spise syrnede mælkeprodukter og ost, da der stort set ikke er laktose i disse. Opvarmet mælk kan som regel også gå, då laktosen "går i stykker" når det opvarmes. Når jeg laver risengrød, er det af almindeligt mælk, og det kan min datter sagtens spise. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.