Felix 1½ år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

728 visninger
7 svar
0 synes godt om
6. oktober 2012

AnneBJ

Jeg når det næsten på datoen! Mindstemand i gruppen er 1 år, 6 mdr. og 6 dage! (det ved jeg altså kun SÅ præcist, fordi han har fødselsdag sidste dag i en måned...)

Nåh, men han er fuldstændig vidunderlig som han altid har været, deler rundhåndet kys og "kra-kra" (kram-kram) ud, smiler, griner og fjoller! Han kan stadig blive megahidsig, men er ofte lydhør over for: "prøv at høre hvad jeg siger til dig. Når vi HAR spist må du ...." og lignende, fordi han ofte bliver megasur over ikke at få sin vilje, og det er som regel rimelige ting han gerne vil (have frugtmos, udenfor, høre musik osv.) men det passer alligevel bare ikke altid ind i planerne!

Vi har en daglig kamp om trapperne herhjemme, han er motorisk så dygtig til at gå både op og ned, men han bestemmer jo ikke selv hvornår vi er oppe og nede. Jeg har fra flere fået råd om, at fjerne gitre i begge ender nu, lægge en madras ved bunden af trappen og lade ham gå op og ned som han lyster. Jeg tror faktisk det er en ret god løsning, vi får sundhedsplejerske på 1½ års besøg om et par uger, så vil jeg lige høre hendes mening også - det vil immervæk kunne fjerne nogle kampe fra vores dagligdag!

Felix elsker sin vuggestue, og har sjældent tid til at sige farvel om morgenen, eller komme med hjem om eftermiddagen! Det er en fest at være der Han prøver ligeså meget grænser af derovre, som herhjemme, og det glæder mig, for det må betyde at han er virkelig tryg derovre også. Fx er pædagogerne enige med Felix' dumme forældre i, at man ikke bare kan slikke pålæg/smør af brøddet, og så få mere på før man har spist bollen, ligesom man faktisk skal have sæbe på sine hænder før de er vasket, og de skal tørres før man er færdig! IH det er strengt altså!

De sidste par uger har han være TOPtræls at putte. Og det er ikke engang fair at kalde det det, for han har ikke været hverken hysterisk eller noget, det har bare taget op til 1½ time før han sov. De timer mangler han jo så i den anden ende, for han sover ikke længere, snarere tværtimod, og hvis han gjorde skulle han vækkes, fordi vi jo skal ud af døren til en bestemt tid. Efter at have prøvet alt hvad jeg/vi kunne komme i tanke om, både pædagogiske og knapt så pædagogiske tiltag, skrev jeg til sundhedsplejersken herinde. De foreslag hun kom med, havde vi afprøvet, det var ellers lige vores sidste håb! 
I torsdags insisterede jeg så på, at vi alle har brug for, han sover ordentligt igen = falder i søvn når han bliver puttet, sådan ca. Så jeg tog barnevognen med op på hans værelse, puttede ham i den, spændt fast i sele selvfølgelig, og vuggede til han sov; i alt 12 minutter! Hurra mand!!  Igår skulle Jørn så putte, og gjorde ligesom mig, men undlod vugning, hvilket resulterede i vågen Felix 1½ time efter puttetid - igen!  Jeg gennemtvinger sjældent beslutninger herhjemme, men det har jeg gjort nu: hvis ikke Jørn vil vugge, putter jeg Felix hver dag, indtil han er igennem den her fase (for det ER bare en FASE - det ER det altså!!) for det er for hårdt ikke at sove ordentlig så længe, når man bare er en lille fyr, som både er ved at lære at løbe og snakke!! - Tror nok Jørn kunne se fornuften, men det finder vi så endeligt ud af imorgen!

Fra slut august til slut september havde vi fornøjelsen af 8 tænders frembrud; det gik faktisk forbavsende "smertefrit" (tror jeg, ellers var han ikke plaget i hvert fald ) og han er nu meget mere tilbøjelig til at spise varieret. Han spiser rugbrød igen, vil gerne smage på aftensmad, tygge frugt/grønt osv. Det er virkelig rart! Jeg har aldrig været sådan oprigtigt bekymret, men nu hvor han spiser, kan ejg mærke det har været et irritationsmoment aldrig at se ham spise ordentlig mad herhjemme, eller spise sammen med ham, fordi han intet ville have!

Han taler ikke så meget, som pædagogen i mig synes han bør gøre, men man siger "18 forståelige ord, når man er 18 mdr.", og så langt er han i hvert fald med Hvis ikke er det nu også lige meget, så kan han jo så mange andre ting. Han siger ikke mor endnu, men far [ba'ar], skål [diu], skal sove [sa'sou], MIN! [MI!], og mange andre småord som hej, hov, tak, bøh, bum, nej, ja, (bruger både ja og nej "korrekt"), op, musik, ud, med, smage, vov vov, miau, lys osv. Han forstår til gengæld virkelig meget synes jeg, og er - sådan helt objektivt naturligvis - rigtig kvik! Finder han "skrald" (fx en lille sten, en krumme eller lignende) på gulvet, samler han det op og smider i skraldespanden. Han sætter sit legetøj på plads, ligesom tingene i opvaskeren skal stå som de "skal" før den unge mand er tilfreds. Han bliver sur hvis han ikke kan gøre tingene til "perfektion", så det kræver oftende en hjælpende hånd før han bliver tilfreds

Ellers går hverdagen bare stille og roligt herhjemme, jeg er ved at være godt på plads i vuggestuen hvor jeg er i praktik, og ikke helt så ødelagt over, at bruge alt mit gode krudt på andres børn Det er stadig hårdt, men jeg har affundet mig med det, og synes de fleste dage, at det er dejligt at komme på arbejde. Jørn har fået nyt job i midten af august, og er rigtig glad for det. Han arbejder skiftehold, dag, aften og nat, så det er lige en ny rutine vi skal have til at fungere. Heldigvis vil min mor gerne hjælpe os, når det af og til kniber med at nå at hente eller aflevere, fordi vores arbejdstider overlapper hinanden!

Jeg kan vidst ikke finde på mere at fortælle, har jeg glemt noget, så spørg gerne - selvom I jo alle har været hvor vi er nu, med Jeres børn. De virker så store og dygtige når jeg læser om dem, men nogle af dem er jo også allerede 21 mdr. - det er en kæmpe forskel når de ikke er ældre jo

fra os!  

Billeder:
Felix elsker stadig at være ude, i alt slags vejr
Han er også vild med sin store bamse, og er generelt et puttehoved; en pude i sofaen og noget teletubbies på skærmen, så er der ro...
Onkel Mads' scooter er ret sej... (Onkel Emil og mormor på billedet)..
Spejlbillede fra et prøverum
Billedet med blusen med stribede ærmer og "ulykkelig" Felix er fordi han har smurt smør i hele hovedet på sig selv, fordi det var nødvendigt at gnide øjne af ked-af-det-hed... 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2012

piadas

Jeg må hellere skynde mig at kommentere - det kunne jo være, at jeg lige pludselig går i fødsel (eller NOT)!!

Hehe, det er bare en dårlig undskyldning - du har totalt styr på, hvor gammel han er! Nogle gange, hvis folk har spurgt mig, hvor gammel Ida er, eller hvor langt jeg er henne i min graviditet, har jeg nogle gange brugt en kort tænkepause, inden jeg har svaret, selvom jeg har vist lige nøjagtigt, hvad svaret er! Det virker bare så nørdet...!

Ham den lille Felix - han lyder da bare som en helt normalt 1½-årig med de ting, han kan, men uh, jeg kan godt forstå, du har dine betænkeligheder med den trappe! Bare tanken om en tur på hovedet ned af den. Kan man få en madras, der kan ligges hele vejen ned ad trappen?

Det er dejligt, han er så glad for sin vuggestue - det må glæde sådan en pædagogmor?

Ida går også meget op i, at hun ikke vil have snavs på hænderne, putter affald i skraldespanden osv. Det er er dejligt, men bare vent - om nogle år er det gået af dem igen, og så er de lige så dovne, som Oliver og Zilan.

Vi har også været igennem et par måneder, hvor Ida fik 8 tænder - det trak tænder ud (høhøhø). I sidste uge brød den sidste hjørnetand igennem, så nu mangler hun ikke flere, før de næste 4 kindtænder kommer, men jeg satser på, at det varer et års tid, så vi kan få lidt ro! Hun er i hvert fald begyndt at spise meget mere - det er dejligt, og hun er også vokset. Pludselig er hun 85 cm og 11,5 kg. Hun har jo længe kun været 80 cm. og kun lige over 10 kg.

Det er da MEGAFEDT, at Jørn har fået nyt job. Var det det, I snakkede om, da I var her? 

Dejlig update som altid og gode billeder af efterhånden store Felix.

Ps.: Er I kommet til at "låne" en indkøbsvogn?

Anmeld

7. oktober 2012

Kit

Ihh, dejligt med opdateringer...og med skønne billeder Han er skøn og hvor er han blevet stor.

Jeg må snart få taget mig sammen til at komme med en herfa, men jeg skiftede job 1/9 og er stadig MEGA træt, når jeg kommer hjem, da alt er nyt. Men det går langsomt fremad.

Nu skriver du 18 ord, når 18 måneder. Er det nogle tommelfingerregler for pædgoger eller? Alberte snakker som et vandfald og mere og mere giver mening 

Kit

Anmeld

7. oktober 2012

AnneBJ

Jeg må hellere skynde mig at kommentere - det kunne jo være, at jeg lige pludselig går i fødsel (eller NOT)!!

Hehe, det er bare en dårlig undskyldning - du har totalt styr på, hvor gammel han er! Nogle gange, hvis folk har spurgt mig, hvor gammel Ida er, eller hvor langt jeg er henne i min graviditet, har jeg nogle gange brugt en kort tænkepause, inden jeg har svaret, selvom jeg har vist lige nøjagtigt, hvad svaret er! Det virker bare så nørdet...!

Ham den lille Felix - han lyder da bare som en helt normalt 1½-årig med de ting, han kan, men uh, jeg kan godt forstå, du har dine betænkeligheder med den trappe! Bare tanken om en tur på hovedet ned af den. Kan man få en madras, der kan ligges hele vejen ned ad trappen?

Det er dejligt, han er så glad for sin vuggestue - det må glæde sådan en pædagogmor?

Ida går også meget op i, at hun ikke vil have snavs på hænderne, putter affald i skraldespanden osv. Det er er dejligt, men bare vent - om nogle år er det gået af dem igen, og så er de lige så dovne, som Oliver og Zilan.

Vi har også været igennem et par måneder, hvor Ida fik 8 tænder - det trak tænder ud (høhøhø). I sidste uge brød den sidste hjørnetand igennem, så nu mangler hun ikke flere, før de næste 4 kindtænder kommer, men jeg satser på, at det varer et års tid, så vi kan få lidt ro! Hun er i hvert fald begyndt at spise meget mere - det er dejligt, og hun er også vokset. Pludselig er hun 85 cm og 11,5 kg. Hun har jo længe kun været 80 cm. og kun lige over 10 kg.

Det er da MEGAFEDT, at Jørn har fået nyt job. Var det det, I snakkede om, da I var her? 

Dejlig update som altid og gode billeder af efterhånden store Felix.

Ps.: Er I kommet til at "låne" en indkøbsvogn?

Årh du gør da ellers ihærdige tiltag for at gå i fødsel! Lige pludselig Pia!  Og faktisk er der jo ikke ret længe til nu! Ih jeg glæder mig sådan på dine vegne

Haha, busted! Jeg brugte også altid 15 sekunders "tænkepause" når folk spurgte hvor langt henne jeg var; "øhh, det må vel være... 33 pluuus... hm.. 3 eller 4" selvom jeg udmærket vidste det! Men ja, det er lidt nørdet, og virker som om det er det man går allermest op i så! 

Vi talte lige om det med trappen igen igår, og Jørn synes vi skal have gitre for, indtil vi flytter herfra  Det gør vi jo tidligst til sommer, hvor Felix er 2 år og 3-4 mdr. - så længe tror jeg altså ikke de får lov at sidde, men jeg må indrømme jeg også har lyst til at pakke trappen ind i bobbelplast hvis gitrene skulle væk nu! Håber sundhedsplejersken har et klogt input!

Felix' sidste hjørnetand (i denne omgang) er også NÆSTEN igennem, jeg synes egentlig det er fint det bare er overstået, så er der da fred for det lidt igen! Ida er da hentet fint ind, det er mange cm. hun er vokset på kort tid! Jeg ved slet ikek hvad Felix måler og vejer, men det finder jeg jo ud af her sidst på måneden når SP kommer.

Jørns job er nemlig lige præcis der hvor vi fortalte om, da vi var oppe ved Jer! Det er ligeså fedt som han håbede på, der er ordnede forhold osv., så det er bare så lækkert! (selvom det ikke er så lækkert, at han kører på arbejde om 10 minutter, men altså, sådan er det jo!)

Vi har ikke hugget en indkøbsvogn nej, billedet er bare taget i et prøverum

P.s. Jeg smider lige lidt vestøv efter dig, selvom du, i fald det virker, så ikke føder d. 14....  

Anmeld

7. oktober 2012

AnneBJ

Kit skriver:

Ihh, dejligt med opdateringer...og med skønne billeder Han er skøn og hvor er han blevet stor.

Jeg må snart få taget mig sammen til at komme med en herfa, men jeg skiftede job 1/9 og er stadig MEGA træt, når jeg kommer hjem, da alt er nyt. Men det går langsomt fremad.

Nu skriver du 18 ord, når 18 måneder. Er det nogle tommelfingerregler for pædgoger eller? Alberte snakker som et vandfald og mere og mere giver mening 

Kit

Tak Kit!

Nej hvor spændende med nyt job, tillykke med det! Det glæder jeg mig til at høre mere om, når du har tid og overskud; man bliver nemlig bare megatræt af at starte et nyt sted!

De der 18 ord, er vidst mere bare sådan en tommelfingerregel. Jeg har hørt nogle sundhedsplejersker bruge den, men det er nok ligeså "rigtigt" som at "piger er dygtigere end drenge sprogligt", "drenge er bedre til at klatre i træer end piger" osv..
Det lyder fedt at hun snakker så meget - Felix siger en hel masse som lyder enormt russisk, og bliver skidesur, når vi ikke forstår ham!  

Anmeld

7. oktober 2012

Janni.

Ihh hvor er han altså bare dygtig.  Vildt så meget han kan, Silas er langt bagud i denne gruppe, så jeg er holdt med at opdatere omkring ham. 

Vi tager tingene i vores eget tempo.  

Anmeld

15. oktober 2012

CA

Ej, jeg har slet ikke svaret dig Anne! Skønne billeder - han er lækker som altid!

Og så er han jo bare dygtig! Jeg synes altså, at han er ret langt fremme i skoen i forhold til, at han er yngstemand Man kan ikke forklare Johannes krudt i røven noget som helst fornuftigt, hvis han først har fået en ide 

Men jeg blir da glad for at læse, at det er positivt at han også laver ballade ude. Den havde jeg slet ikke overvejet Og så er jeg rimelig skræmt over det med de 18 ord! Er det virkelig sandt???  

Skal du ikke snart proppe mandfolkene i bilen og komme på barselsbesøg i den midtjyske? Jeg arbejder på, at der kommer en mere at kigge på 

Anmeld

26. oktober 2012

Line Højdal

Dejlige billeder og skøn opdatering!

Det er simpelthen så sjov hvor mange lighedstegn der er mellem Felix og Aske - mange af tingene i din opdatering passer bare 100% på Aske  Specielt det du skriver med "skrald" - Aske gør nøjagtig det samme... Selv nogle gange lige efter støvsugning og rengøring lykkedes det ham at finde et eller andet mikroskopisk lille stykke skrald, som jo selvfølgelig skal i skraldespanden... men det er jo fordi han hjælper mor med at gøre rent . Og så det der med kys og kram - der er bare ikke noget bedre - selv det vådeste og mest snaskede møs kan få mit mor-hjerte til at smelte  

Det lyder som om i lige er kommet lidt længere end os i forhold til det der med at være lydhør... Det må være skønt at kunne forklare bare lidt. Herhjemme er der KUN Askes plan for hvad der skal ske - og bestemmer mor og far noget andet (fx. at man skal have en ren ble når man har lavet stort i den man har på) - ja, så er fanden løs!!

Kan godt forstå i er bekymrede over trapperne. Vi har heldigvis en lille trappe på 5 trin, som han tidligt fik lov at øve sig på og nu mestrer til fulde. Her har vi fjernet gitteret og han kommer selv op og ned... Men trappen til 1. salen får han ikke lov at gå på alene - der er sgu for langt at falde ned synes jeg!

Det er så skønt når de elsker at være i dagpleje/vuggestue... Selvom man ikke kan lade være med at føle sig en smule til overs (eller jeg kan i hvert fald ikke), så er det bare skønt at vide at de er trygge og glade der hvor de er... Jeg synes dog somme tider det er lidt hårdt med en dreng der bliver sur over at skulle med hjem, når man nu har glædet sig til at hente ham, selvom jeg godt ved at det er fordi han er glad for sin dagpleje!

Det med pålæget kan jeg også nikke genkendende til - men vi har nok også været lidt for flinke til at lade det gå engang imellem...

Øv at den nattesøvn driller igen... Det dur bare ikke når de ikke får deres søvn! Her hjemme holder vi stadig vejret og glæder os over at Askes ører (7-9-13) ind til videre ikke har givet problemer siden foråret! Aske sover så fint og kan endda sove til 8-9 stykker i weekenderne - SKØNT 

Her har tænderne dog givet lidt urolig nattesøvn - men der kom også 4 kindtænder på en gang... nu er det ligesom gået i stå igen og han har stadig ikke fået de to tænder ved siden af fortænderne i undermunden..

Jeg synes da det lyder som om at Felix snakker rigtig meget... herhjemme er der også en heeeel masse russisk, men der kommer løbende flere ord til!

Aske siger også [ba'ar] og har sagt det længe, først her i efterårsferien kom [moar], som så tilgengæld bliver brugt rigtig meget... Ellers er der mange af de samme ord og dyrelydende er der bare fuldstændig styr på (man ved man kommer fra landet, når et af barnets første ord er "traktor" og [muhh] og [gok-gok] bliver brugt flittigt) .

Skønt at det gør bedre med jobbet og fedt med Jørns nye job. Kan godt forestille mig at det er hårdt med en ny rutine, men så er det da bare perfekt at i kan få lidt hjælp!

Det var dejligt at læse nyt fra jer

Line

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.