jacqueline84 skriver:
Ja som overskriften siger har min kæreste lige fået af vide af vores dagplejemor, at vores datter ikke er så udviklet i sit sprog som en 2 årig burde. Det bliver jeg selvfølgelig meget ked af at høre. Men da min datter er født i uge 32, tænker jeg at det har noget med dette at gøre. Hun var også lang tid om at lære at gå. Hun forstår alt hvad der bliver sagt, men kan ikke sige 2 sætningsord. Hun siger ting som "hej, nej, ja, sove, gå osv. Altså en sætningsord.
Nu er jeg bare interesseret i at høre om andre som mig står i samme situation, eller har stået i det? Samt hvad i gjorde for at udvikle sproget. Det skal lige siges at selvfølgelig snakker og læser jeg for min datter
Men jeg kender ikke andre der har født for tidligt, så det er svært at samligne med de andre børn. Samt omverden ikke rigtig kender så meget til fortidlig fødte børn. Inklusiv mig selv. Min kæreste (hendes far) kan jeg simpelthen ikke snakke med det om det, for han mener ikke hun har vanskligheder pga hendes fortidlige fødsel. Han fortranger det lidt, og han stiller meget store krav til hende, hvilket jeg synes jeg meget synd da hun jo ikke kan gøre for hun kom til verden alt for tidlig.
Hej kære du
Jeg kender en håndfuld (meget 8-12 uger) for tidligt fødte børn, - de er sjovt nok alle lige omkring to år, og ingen af dem danner egentlige sætninger. De er alle tydeligvis kvikke børn, der forstår. Mange ting synes bare mere udfordrende for dem...
Det var min erfaring: Kvikke børn, der har sværere ved det, og som deraf har brug for lidt mere tid.
Jeg vil anbefale dig at gå til svømning med din datter (ridning er også godt), - måden kroppen stimuleres på virker helt ud i det sprogmotoriske.
Og i det hele taget så få hendes krop med. Lav hoppelege fx. Du holder hende under armene og løfter hende i nogle sjov hop: Du siger "hop, hop, hop" imens, og så et stort hop: "(navn) hopper høøøøøøjt". Den fysiske udfoldelse stimulerer hukommelsen og legen nærmest fordrer hendes deltagelse, - så hun vil få lyst til at gentage efter nogle gange. Du kan selv finde på mange andre sjove udfoldelser. Men tænk mere i krop end i ord og mund.
Leg det ind 
Anmeld