„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“
jacqueline84 skriver:
Ja som overskriften siger har min kæreste lige fået af vide af vores dagplejemor, at vores datter ikke er så udviklet i sit sprog som en 2 årig burde. Det bliver jeg selvfølgelig meget ked af at høre. Men da min datter er født i uge 32, tænker jeg at det har noget med dette at gøre. Hun var også lang tid om at lære at gå. Hun forstår alt hvad der bliver sagt, men kan ikke sige 2 sætningsord. Hun siger ting som "hej, nej, ja, sove, gå osv. Altså en sætningsord.
Nu er jeg bare interesseret i at høre om andre som mig står i samme situation, eller har stået i det? Samt hvad i gjorde for at udvikle sproget. Det skal lige siges at selvfølgelig snakker og læser jeg for min datter
Men jeg kender ikke andre der har født for tidligt, så det er svært at samligne med de andre børn. Samt omverden ikke rigtig kender så meget til fortidlig fødte børn. Inklusiv mig selv. Min kæreste (hendes far) kan jeg simpelthen ikke snakke med det om det, for han mener ikke hun har vanskligheder pga hendes fortidlige fødsel. Han fortranger det lidt, og han stiller meget store krav til hende, hvilket jeg synes jeg meget synd da hun jo ikke kan gøre for hun kom til verden alt for tidlig.
Vi har samme problem her i huset og han er over 2 år, men født i uge 25... og der er der ikke nogen forståelige ord endnu...
Vi går stadig hjemme og jeg arbejder meget med ham... læser, siger navnet på alt hvad vi gør 0g laver... synger, ser børnefilm osv... men det hjælper ikke rigtig, så nu er vi igang med tegn til tale... det skulle understøtte ordene...
Det skal lige siges, at jeg har henvendt mig til min sundhedsplejerske og fået en henvisning til en talepædagog og hun har været her 2 gange og hun er ikke super bekymret, da hun kan se, at han er en frisk dreng, som forstår alt hvad der sker og bliver sagt... så hun siger, at det nok skal komme... men det er super frustrende for moderen...
Så en god ide er at få en henvisning til en talepædagog, for det kan man sagtens udenom dagpleje/vuggestue/børnehaven....
Knus Mette
Anmeld