Spørgsmål..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

641 visninger
2 svar
0 synes godt om
5. oktober 2012

Anonym trådstarter

Har et spørgsmål. Jeg er yderst skruk og har været det LÆÆÆÆNGE.. Nu står vi og PB opstart ligger så tæt på nu og alligevel så langt væk.. Men inden vi kan vudere noget som helst vil jeg gerne vide.. Hvor psykisk hård er en graviditet?.. For en som i forvejen er psykisk følsom og som er i behandling med psykolog. Hvor hårdt vil det være for parforholdet? Og hvor hårdt vil det være for en selv og ens selvværd? Mit liv er blevet vendt på hovedet og skal håndtere en masse ting med nye øjne men ønsket om et barn med min kæreste er bare så stort og har selv overvejet tanken om det er mest logisk at vente så.. Men føler jeg slår mig selv i hovedet med den tanke.. Især fordi vi begge glæder os til at gå igang med at forsøge

Hjælp..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2012

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Har et spørgsmål. Jeg er yderst skruk og har været det LÆÆÆÆNGE.. Nu står vi og PB opstart ligger så tæt på nu og alligevel så langt væk.. Men inden vi kan vudere noget som helst vil jeg gerne vide.. Hvor psykisk hård er en graviditet?.. For en som i forvejen er psykisk følsom og som er i behandling med psykolog. Hvor hårdt vil det være for parforholdet? Og hvor hårdt vil det være for en selv og ens selvværd? Mit liv er blevet vendt på hovedet og skal håndtere en masse ting med nye øjne men ønsket om et barn med min kæreste er bare så stort og har selv overvejet tanken om det er mest logisk at vente så.. Men føler jeg slår mig selv i hovedet med den tanke.. Især fordi vi begge glæder os til at gå igang med at forsøge

Hjælp..

Det er svært at svare dig på, da ikke to kvinder er ens, hvad det angår.

Det er psykisk hårdt. Ingen tvivl om det. Sprøgsmålet er nok, hvor mange ressourcer og handlemuligheder, man har som kvinde..

Spørg dig selv, hvordan du normalt handler, når du bliver fx bliver

Vred?

Ked af det?

Skuffet?

Mistænksom?

Såret?

Overstadig?

Mærk godt efter og vær ærlig over for dig selv. Kan du tackler dine følelser, når bølgerne går højt? Kan din hverdag fortsætte sin trummerum på succesfuld vis, selvom du er ked af det/skuffet/glad/ vred etc...? 

Når du ved, at din hverdag med job/studium/? kan fungere uanset humør og overraskende events. - Så ved du også, at du sandsynligvis er klar til at stifte familie.

Anmeld

5. oktober 2012

Snehund

Jeg er selv kun i uge 10+6 (evt uge 11), så jeg har ikke gennemlevet en hel graviditet og ej heller prøvet at få en hverdag med et lille barn til at fungere. Jeg vil alligevel tillade mig, at bidrage med at par tanker. Har en masse veninder, der har været igennem hele turen flere gange + har to store bonusbørn, så lidt ved jeg da.

En graviditet er fyldt med kæmpemæssige fysiske og psykiske forandringer, så ingen tvivl om, at en graviditet er en belastning - men også en stor glæde og fyldt med forhåbning og forventning.

Jeg er selv psykisk sårbar (ikke sygemeldt eller medicineret nu), men har tidligere gået til psykolog og haft et par depressioner.

Da jeg gik til psykolog for nogle år siden, blev jeg af psykologen rådet til at føle mig stærkere og mere robust, før jeg kastede mig ud i PB. Både fordi man bliver sprængfyldt med hormoner under graviditeten (det kan i sig selv tricke psyken), men skal have styrken til at føde (både fysisk og psykisk) og fordi det er en heftig proces at skulle bære det ansvar, det indebærer at være forædre. Både identitetsmæssigt og rent praktisk. Som mor til en baby blir man let kørt ned energimæssigt og skal både kunne overskue et lille barn, der er total afhængigt af en, et parforhold og en selv. Det er ikke nemt, hvis man er ustabil og sårbar.

Noget af det der man skal kunne leve med under graviditeten er uvisheden - det er meget tålmodighedskrævende/angstprovokerende for mig ind i mellem.

Har den lille blop det nu godt? Er der stadig liv derinde? Hvordan går det mon til scanningerne? Hvordan skal jeg forhode mig, hvis vi fx får at vide at fosteret har en alvorlig sygdom? Vil jeg kunne tackle det, hvis jeg aborterede? osv. osv.

Men når det er sagt, er der masser af kvinder, der får børn, selvom de har en depression eller det der er endnu mere alvorligt. Der er masser af mulighed for at få støtte og hjælp undervejs.

Jeg aner ikke hvor svært du har det, men jeg håber du tænker dig grundigt om, inden du springer ud i det.

Stort og held og lykke.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.