Dansk-kyndige hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.622 visninger
13 svar
0 synes godt om
1. oktober 2012

Anonym trådstarter

Ligegyldigt, men alligevel pinligt at være i tvivl - min datter spurgte, hvor mange stavelser der er i bedstevenindens navn "Julie", jeg har svaret og tror det er rigtigt, men hva siger I??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. oktober 2012

SussieThyssen

Anonym skriver:

Ligegyldigt, men alligevel pinligt at være i tvivl - min datter spurgte, hvor mange stavelser der er i bedstevenindens navn "Julie", jeg har svaret og tror det er rigtigt, men hva siger I??

Ju-li-e

Der er 3

Anmeld

1. oktober 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Teknisk set tre - men i praksis udtales i'et ofte som j, og derfor lyder det let, som om der kun er to. Men altså - tre er det korrekte svar. 

Anmeld

1. oktober 2012

Karla

Anonym skriver:

3 stavelser der er 3 vokaler, og derfor 3 stavelser

Anmeld

1. oktober 2012

blomst84

Præcis 3 stavelser ju-li-e  

Anmeld

1. oktober 2012

M (:

Karla skriver:

3 stavelser der er 3 vokaler, og derfor 3 stavelser

Er i dette tilfælde enig i, at tre vokaler = tre stavelser, MEN der findes da navne med tre vokaler som kun har to stavelser - f.eks. Maiken.. 

Anmeld

1. oktober 2012

Karla

M (: skriver:

Er i dette tilfælde enig i, at tre vokaler = tre stavelser, MEN der findes da navne med tre vokaler som kun har to stavelser - f.eks. Maiken.. 

Ja, det er rigtigt det er også kun en huskeregel, der er selvfølgelig undtagelser

Anmeld

1. oktober 2012

M (:

Karla skriver:

Ja, det er rigtigt det er også kun en huskeregel, der er selvfølgelig undtagelser

Kan huske at vi lærte samme regel i skolen dengang for snart tyve år siden (wow, man er ved at være gammel ), men husker det som at man nærmest lærte det som en altid gyldig regel - men okay, ingen regler uden undtagelser? 

Anmeld

1. oktober 2012

Karla

M (: skriver:

Kan huske at vi lærte samme regel i skolen dengang for snart tyve år siden (wow, man er ved at være gammel ), men husker det som at man nærmest lærte det som en altid gyldig regel - men okay, ingen regler uden undtagelser? 

Det er noget med vokallyd. I Maiken udtales i ikke som en vokal, og derfor er der kun 2 stavelser det er faktisk ikke helt så let, som det egentlig burde være (og jeg er færdiguddannet dansklærer om 8 måneder, så må da vist lige få lidt bedre styr på de helt rigtige regler )

Anmeld

1. oktober 2012

M (:

Karla skriver:

Det er noget med vokallyd. I Maiken udtales i ikke som en vokal, og derfor er der kun 2 stavelser det er faktisk ikke helt så let, som det egentlig burde være (og jeg er færdiguddannet dansklærer om 8 måneder, så må da vist lige få lidt bedre styr på de helt rigtige regler )

Uh, så er det da lige den rigtige jeg har "udfordret" med mit spørgsmål! 

Hm, men det er vel fordi det lyder som et j, og man kan jo også stave det Majken? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.