Hvordan er det nu med øjenbetændelse ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.414 visninger
6 svar
0 synes godt om
24. maj 2009

Anja

Det er noget med at man kan se om det er bateriel eller ej .... noget med om øjnene er rødsprængte. Kan ikke huske hvordan det er eller om det er når de er rødsprængte eller ikke rødsprængte at det skal behandles.

Esthers øjne har haft en del puds de sidste dage ....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2009

linemus

Fra sygeboern.dk om øjenbetændelse

Mange forkølede børn får øjenbetændelse med gule klatter i øjene. En sådan øjenbetændelse skal ikke behandles med øjendråber. I andre tilfælde kan det blive nødvendigt at dryppe barnets øjne med antibiotika.

Betændelse i øjets slimhinde ("det hvide i øjet") skyldes bakterier eller virus. Den hyppigste form for øjenbetændelse ses som led i en forkølelse. Typisk ses der gule klatter i begge øjne, mens det hvide i øjnene ikke er rødt. En sådan øjenbetændelse skal ikke behandles med øjendråber, og barnet kan uden videre sendes i daginstitution. 

En anden slags øjenbetændelse, der skyldes bakterier, viser sig typisk ved at det hvide i det ene øje bliver rødt og der ses klistret og gult, tykt pus i øjenkrogen. En sådan øjenbetændelse skal behandles med øjendråber, og barnet kan først sendes i daginstitution efter, at behandling med øjendråber er startet.

Medicin: Skyldes betændelsen i øjet bakterier skal øjnene dryppes med øjendråber der indeholder antibiotika. De to mest anvendte øjendråber er Fucithalmic og Kloramfenikol. Fucithalmic skal kun bruges 2 gange daglig, medens Kloramfenikol skal bruges 6-8 gange hver dag. Det er derfor lettest at give barnet Fucithalmic. Øjnene dryppes indtil de ser normale ud - det vil sige uden rødme og  pus.

Behandling hjemme: Rens øjnene flere gange dagligt med lunken saltvand.

Ring til lægen næste dagHvis øjet er rødt og sammenklistret trods rensning.

Ring til lægen med det samme: Hvis øjet smerter, og barnet er lyssky.

Anmeld

24. maj 2009

Anja

Tak

Hendes øjne er ikke rigtigt rødsprængte, men de løber i vand (specielt det ene) og så kommer der noget gult klistret snask.

Tror bare jeg vasker det nogle gange om dagen og ser om det ikke forsvinder af sig selv.

Anmeld

24. maj 2009

linemus

Det har Nannas også lige gjort, men hun har også hostet, så det har nok været i forbindelse med noget forkølelse.

Da hun var baby, havde hun det rigtig meget, og det hjalp ikke med øjendråber. Det var noget med, at tårekanalen ikke var moden endnu, men det var så også helt fra fødslen hun havde det.

Vi vaskede hendes øje i koldt kogt vand med en vatrondel. Altid vaske øjet fra næsen og udad.

Håber snart det er væk igen

Anmeld

24. maj 2009

Loggidut

Anja skriver:

Tak

Hendes øjne er ikke rigtigt rødsprængte, men de løber i vand (specielt det ene) og så kommer der noget gult klistret snask.

Tror bare jeg vasker det nogle gange om dagen og ser om det ikke forsvinder af sig selv.

Så går gammelkonen lige op i mig...

hvis hun har øjenbetændelse, og muligheden for du stadig ammer er der? Så dryp med modermælk, det er altså et af naturens vidundermidler, til at fjerne selv de underligste ting med...

Anmeld

24. maj 2009

bette

mikkel døjede meget med pus i øjnene da han var baby.. og synes ikke rigtig saltvand hjalp..

så jeg brugte kogt vand

kogte noget vand og lod det køle lidt af så det ikvar brand varm.. så dyppede jeg en engangs klud i og gned hans øje et par gange om dagen.. og det hjalp

Anmeld

24. maj 2009

Anja

Loggidut skriver:

Så går gammelkonen lige op i mig...

hvis hun har øjenbetændelse, og muligheden for du stadig ammer er der? Så dryp med modermælk, det er altså et af naturens vidundermidler, til at fjerne selv de underligste ting med...

Har desværre ikke ammet siden hun var 5½ mdr og nu er hun 7½ mdr .... tiden flyver afsted !

Jeg fortsætter med kogt vand ....

Line: hun har aldrig haft det før, så jeg tror ikke det er tårekanalen. Hun hoster lidt, men er ikke forkølet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.