Anonym skriver:
Ja jeg synes bare det er så svært at finde ud af. Han har et kæmpe temperament og en stærk vilje. Så ved ikke om han bare har gjort det til en vane, "en slags leg" eller der er noget rigtig galt. Han bliver rasene og ulykkelig. Og nægter at sove. Det nemmeste og rareste ville være at tage ham op i vores seng, men ingen af os sover ordenligt når han ligger på tvær og bokser og sparker hele natten.
Kender det SÅ godt, og det duer bare ikke at de sover i ens seng.
Når vi har haft sådan nogle perioder, har jeg sat mig ned skrevet ned præcis hvodan det er gået med putningen i den periode. Hvad har virket, hvor lang tid har det taget, har hun været faldet i søvn, for så at vågne igen osv.osv.På den mådet kunne jeg danne mig et billede af hvorfor hun ikke ville sove.
Sidste gang havde vi holdt liv i det, fordi vi havde brugt forskellige metoder til at putte hende. Ved ikke hvorfor det startede.
Jeg har haft god erfaring med, at tage hende op og se en lille tegnefilm, hvis hun er blevet helt ulykkelig. Der kan ligesom komme et vanvids punkt, hvor jeg ikke kan få hende til, at stoppe med at græde, unless jeg tager hende ud at situationen. Når hun så har set filmen kan jeg putte hende på ny igen. Det er selvfølgelig ikke noget, man skal gøre for meget
Vi har også haft god erfaring med, at putte hende, lade døren stå på klem og lave noget (fx vasketøj) lige uden foran hendes dør, så hun kan se mig. Mens jeg taler til hende (fortæller hende, at der ikke sker noget spændene og at hun bare kan ligge sig til at sove, hvis hun har lyst) og evt. går ind på hendes værelse med tøj eller et stykke legetøj hun har glemt i stuen. På den måde viser jeg hende, at hun trygt kan ligge sig til at sove, og at jeg altså ikke laver noget spændende, hun kan gå glip af.
Der er jo mange metoder, det vigtigste er at vide hvorfor din dreng græder. Og så tror jeg på det virker at være fast og kærlig